דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל הודו

ביקור נתניהו בהודו / נתניהו נחת בהודו וזכה לקבלת פנים חמה במיוחד

רה"מ: "חשוב למדינת ישראל שאחת המעצמות הגדולות בתבל רוצה לפתח איתנו קשרים הדוקים בכלכלה, במסחר, בביטחון, בחקלאות" | מחר צפויים מנהיגי שתי המדינות לחתום על שורה של הסכמים בילטרליים

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).
שי ניר

ביקורו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו החל אתמול (א') ונראה כי ההודים יוצאים מגדרם כדי להעניק לו קבלת פנים חמה. כבר בנחיתת מטוס ראש הממשלה קיבל את פניו ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי – צעד שלא תוכנן במקור והתקבל כהפתעה נעימה בפמלייה הישראלית. בחשבון הטוויטר שלו כתב מודי בשפה העברית ולא בפעם הראשונה "ברוך הבא להודו, חברי ראש הממשלה נתניהו! ביקורך בהודו הוא היסטורי ומיוחד. ביקור זה יחזק את הקשרים הקרובים בין המדינות שלנו."

נתניהו השיב למודי במחווה דומה וכתב בחשבון הטוויטר שלו, "תודה לך, חברי היקר מודי, על קבלת הפנים החמה והאישית להודו. אני מעריך מאוד את המחווה המרגשת הזו".

במשרד החוץ מעידים כי המחוות ההודיות ביחס לביקור של אישיות זרה יוצאים מגדר הרגיל בביקור זה וכי נרשמת התרגשות רבה. גורמים נוספים מחזקים טענה זו.

מאוחר יותר השתתפו מודי ונתניהו בטקס הענקת שם לכיכר בניו דלהי, "Teen Murti" (שלושת הזקיפים), על שם העיר חיפה. הכיכר מוקדשת לזכר החיילים ההודים שנפלו במלחמת העולם הראשונה בקרבות שחרור העיר חיפה. שלושת הזקיפים מייצגים את שלוש היחידות ההודיות במסגרת הצבא הבריטי שהשתתפו בלחימה וכבשו את ארץ-ישראל במלחמת העולם הראשונה. "המחווה ממחישה את הקשר המיוחד ואת ההיסטוריה המשותפת בין ישראל והודו", אמר נתניהו בטקס. במהלך ביקורו של מודי בישראל קיימו ההודים טקס זיכרון גדול בבית הקברות הצבאי של החללים ההודים בחיפה.

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).

יונה יהב, ראש עיריית חיפה אמר בתגובה למחווה ההודית "אנו מברכים את ממשלת הודו ואת העומד בראשה, נרנדרה מודי, על הנצחת שמה של העיר חיפה. חיפה והודו קשורות בקשר היסטורי עמוק. עיריית חיפה מקיימת מידי שנה טקס אזכרה לגיבורי חיפה בבית הקברות, בו קבורים כל החיילים ההודים שנהרגו בקרב על שחרור חיפה".

בתום לוחות הזמנים הרשמיים נועד נתניהו עם שרת החוץ של הודו סושמה סוואראג' (Sushma Swaraj). בפתח הפגישה אמר נתניהו בשפה האנגלית כי "זהו כבוד ועונג אמיתי להיות כאן" וציין את ההתלהבות ההודית מהביקור, הודה על קבלת הפנים והוסיף כי הוא "מצפה לדון" עם השרה על דרכים לשיפור היחסים. בשפה העברית אמר נתניהו כי "חשוב למדינת ישראל שאחת המעצמות הגדולות בתבל רוצה לפתח איתנו קשרים הדוקים בכלכלה, במסחר, בביטחון, בחקלאות, בהרבה מאוד תחומים". בדבריו התייחס נתניהו גם לסיכול מנהרת הטרור של החמאס שבוצעה בשעות הלילה ע"י כוחות צה"ל והודה לחיילים. "כשאני נמצא פה בהודו אני חושב עליכם, חיילי צה"ל, על העבודה הנפלאה שעשיתם אתמול כשחיסלתם עוד מנהרה". נתניהו הוסיף ושיגר מסר מאיים לארגוני הטרור ברצועת עזה – "אנחנו מחסלים באופן שיטתי את תשתית המנהרות של החמאס ושל הג'יהאד האסלאמי – שלא יתעסקו איתנו".

שרת החוץ סוואראג' ברכה את נתניהו על ביקורו במדינה, "התחושה היא הדדית. ציפינו בשקיקה לביקורך. אחרי הביקור של ראש הממשלה מודי, כולנו מתרגשים מאוד לקבל את פניך בהודו; והיום, החלום הזה התגשם". בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי שרת החוץ הדגישה את הידידות החמה והמיוחדת בין המדינות וציינה כי ברצונם להעמיק את שיתופי הפעולה בכל התחומים. עוד נמסר כי שרת החוץ ציינה כי העובדה שהיו בשנה האחרונה ביקורים הדדיים משקפת את הידידות בין המדינות.

עם סיום היום הראשון לביקור הרשמי ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אירח לארוחת ערב הודית מסורתית את ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב' שרה נתניהו במעונו הרשמי בדלהי.

במהלך ביקורו היום (שני) צפוי נתניהו להשתתף בטקס קבלת פנים בארמון הנשיא ולאחריו יבקר באתר הזיכרון לזכר אבי האומה ההודית המודרנית מהטמה גנדי. מאוחר יותר יקיימו המשלחות שיחות רשמיות בהיידרבאד-האוס (בית ההארחה הרישמי בדלהי) שתיפתחנה בפגישה אישית בין ראשי הממשלות. עוד יסעד נתניהו עם מודי בארוחת צהריים חגיגית מטעמו של ראש ממשלת הודו. מאוחר יותר יקיים נתניהו פגישות עם נשיא הודו במעונו הרשמי ועם סגן הנשיא. עוד צפויים להיחתם מחר שורה של הסכמים בילטרלים. מזכר הבנות בתחום הגז והנפט, מזכר הבנות בתחום האנרגיה המתחדשת, שדרוג הסכם התעופה בין המדינות, הסכם מו"פ תעשייתי משותף – הכרזת קול קורא, מזכר הבנות בתחום הסייבר, קידום השקעות INVEST INDIA-ISRAEL, הסכם בין ביה"ח שערי צדק למשרד הבריאות ההודי בתחום הרפואה המשלימה, הסכם בין הטכניון ומשרד המדע ההודי בתחום החלל והסכם קופרודוקציה – להפקה משותפת בתחום הקולנוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!