דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פייסבוק

דעות / פייסבוק משנה את ה-FEED וההסבר לזה הרבה יותר פשוט משנדמה לכם

זאת לא מודעות חברתית וזה לא חשש מנטישת ה"צעירים" לפלטפורמות אחרות, שגם הן שייכות לפייסבוק | פייסבוק מיישמת את העיקרון הוותיק של היצע וביקוש בדרכה לשווי של טריליון דולר

חתול מגן בחירוף נפש על מחשב. אילוסטרציה (צילום: Pixabay).
חתול מגן בחירוף נפש על מחשב. אילוסטרציה (צילום: Pixabay).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

בשבוע שעבר פייסבוק פרסמה את מדיניות תמהיל ה-Feed החדשה שלה, לפיה היא תתעדף פוסטים "אישיים" על פני כאלה "עסקיים" ותשנה בכך את חוויית המשתמשים שלה. אלו יראו יותר את בני המשפחה והחברים שלהם ופחות עמודים של ידוענים, אתרי חדשות וסרטונים ויראליים. מאז עוסקים כולם בניסיון להבין למה פייסבוק נקטה בצעד הזה, שעל פניו, גם לפי הצהרת החברה עצמה, פוגע ברווחיותה.

"פייסבוק פיתחה מודעות חברתית" אמרו חלק ואימצו את טענת החברה עצמה. "הם ראו איך הפייק ניוז סייע בעלייתו לשלטון של דונלד טראמפ ושומעים על יותר ויותר מקרי Cyber Bullying ואמרו שהגיעו לייקים עד נפש". "פייסבוק מנסה להקדים תרופה למכת הרגולציה שתונחת עליה אם תתגבר הביקורת נגדה", אמרו אחרים והסבירו שהיא מעדיפה שאת השינוי שהיא תידרש אליו תגדיר היא ולא מחוקק כלשהו בעבורה.

אם אלה היו שתי האפשרויות היחידות, בוודאי שהייתי הולך על השנייה אבל לעניות דעתי אלה כמו גם אלה טועים. מה עומד מאחורי חוסר האמון שלי בפייסבוק? ובכן, כל מה שקרה איתה מאז תפחה בקצב אקספוננציאלי לתוך חיינו והחליפה את כיכר העיר שנעלמה, מעיד שאין סיבה לחשוב אחרת.

קריקטורה מפורסמת שרצה ברשתות החברתיות (מצ"ב), כן – גם בפייסבוק, מציגה שני חזרזירים חמודים המנהלים שיחה מלבבת:

חזרזיר א': "איזה כיף שלא צריך לשלם על המגורים בדיר!".

חזרזיר ב': "כן, וגם האוכל בחינם".

קריין: "פייסבוק ואתה: אם אתה לא משלם על זה, אתה לא הלקוח – אתה המוצר שנמכר". <אסימונים נופלים. מסך יורד>

View post on imgur.com

פייסבוק כמעט והמציאה את המודל העסקי של דברים חינמיים ברשת ושיכללה אותו למכונה משומנת השווה מאות מיליארדי דולרים. אנחנו מקבלים שירות חינם, הזדמנות להתעדכן מה קורה עם בת-הדודה באמריקה, המועמד המועדף עלינו לראשות המשהו וסרטון חתולים וכל מה שאנחנו משלמים על כל התענוג הזה הוא מידע עלינו שפייסבוק סוחרת בו לכל המרבה במחיר. הכל בהסכמה, שהרי זה כתוב באותיות הקטנות שאף אחד לא טורח לקרוא לפני שהוא מסמן שקרא. ככה זה מתנהל. יהיו גם שיאמרו שזה לגיטימי, אבל חשוב שנהיה מודעים לזה. הן כמשתמשים פרטיים והן כלקוחות משלמים בדמות דפים עסקיים למשל.

לפייסבוק יש מודעות חברתית? איפה היא הייתה בכל הפעמים שדיווחתי על תוכן גזעני, אנטישמי, סקסיסטי, הומופובי או "סתם" אלים ופוגעני ונעניתי שהוא לא נוגד את תנאי הקהילה שלה? פייסבוק מעוניינת בחוויית המשתמשים? למה לא להשאיר להם את חופש הבחירה בסוג התמהיל שהם רוצים שיהיה להם ב-Feed? אני ועוד רבים אחרים נהנים דווקא לצרוך את החדשות שלנו דרך הפייסבוק ודרך כתבות, סרטונים ומאמרים שאנשים משתפים. אני לא אדם אנטי סוציאלי אבל זה מעניין אותי הרבה יותר מעוד מסיבה או טיול של מישהו אחר, אהוב ככל שיהיה. עם אלה אני מעדיף להיפגש בעולם האמיתי ואת הרשת ה"חברתית" שלי אני מעדיף כמעלה מודעות לתופעות חברתיות ולא כמחוללת של קשרים חברתיים.

אז מה עומד בעומק של זה? כסף.

תגידו שהמנייה של פייסבוק צנחה ב-6% עם ההודעה על שינוי המדיניות? אגיד לכם ש-א' היא כבר התאוששה מאז ו-ב' ענקית כמו פייסבוק יכולה לספוג את זה כשהיא חושבת על הטווח הארוך. "הצעירים נוטשים את פייסבוק" אומר כל מי שחושב שהוא מבין בשיווק בעידן הדיגיטלי וזה נכון, הם מעדיפים את הוואטסאפ, האינסטה והסנאפצ'אט. תסתכלו רגע שוב על המשפט הזה. שתיים מתוך שלוש מהפלטפורמות המובילות של ה"צעירים" שייכות ל…פייסבוק.

בשורה התחתונה פייסבוק הודיעה לכל המשתמשים והמפרסמים אצלה שמעכשיו יש פחות שטחי פרסום. הראשונים ישמחו על שהחוויה השתפרה פלאים (חוץ ממני) והשניים יאלצו לקבל את עיקרון ההיצע והביקוש ולשלם יותר אם הם רוצים להיות רלוונטיים בלוחות המודעות של המאה ה-21.

אגב, אם בכל זאת תרצו לקבוע האם לראות פוסטים של דפים או אנשים שחשובים לכם אפשר, לפחות נכון להיום, לשנות את ההגדרות כך שתראו כל פוסט ואף שתקבלו עליו התרעה:

כך או כך, פייסבוק כמו כל אימפריה טובה, תהיה כאן עד שתקום לה יורשת שתצליח לקרוא עליה תיגר או עד שתתעצם מעבר למידותיה ובחילופי ההנהגה לא תצליח להחזיק עוד כאימפריה מאוחדת.


הכותב מפעיל מזה שנתיים את חשבונות הפייסבוק, הטוויטר והאינסטגרם של "דבר ראשון", אתר החדשות החברתי של ישראל, ומחזיק חשבון פייסבוק בו הוא צופה בסרטוני חתולים ומתעדכן על בת הדודה מאמריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!