דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

שק החבטות של אירופה / מחאות ביוון נגד גל חדש של קיצוצים ברווחה ופגיעה בזכויות העובדים

הפרלמנט היווני אישר אתמול (ג') שורת רפורמות, במטרה לאותת לאירופה ולקרן המטבע הבינלאומית כי המדינה מוכנה לעשות את כל שידרש כדי לקבל את הסיוע המובטח לה | העובדים היוונים לא מוותרים ומבטיחים: "נצא לרחובות"

מפגינים מחוץ לפרלמנט היווני 15 בינואר 2018 (AP Photo/Petros Giannakouris)
מפגינים מחוץ לפרלמנט היווני 15 בינואר 2018 (AP Photo/Petros Giannakouris)
יונתן קירשנבאום

הפרלמנט היווני אישר אתמול (שלישי) חוק אשר מכיל שורה ארוכה של רפורמות לחוקי העבודה במדינה. לצד החוקים, אושרו מספר גדול של קיצוצים, אותם דרשה הטרויקה (קרן המטבע הבינלאומית, הבנק האירופי והנציבות האירופית בפועלם יחד) לצורך שחרור ההלוואה הבאה ליוון, כחלק מהחבילה עליה הוסכם בשנה שעבר, העומדת על 86 מיליארד יורו. כלל הסעיפים בחוק נוסחו ע"י נציגי האיחוד האירופי, בשיתוף חלקי של נציגי הציבור היווני. החוק אושר למרות התנגדות רחבה של ארגוני העובדים והארגונים החברתיים במדינה, אשר הפגינו ברחבי הארץ, וקיימו הפגנה גדולה מחוץ לבית הפרלמנט.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפרס נואם בפרלמנט 15 בינואר 2018 (AP Photo/Petros Giannakouris)
ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפרס נואם בפרלמנט 15 בינואר 2018 (AP Photo/Petros Giannakouris)

יוון נדרשת לאשר את הצעדים, המהווים תנאי לקבלת הפעימה הבאה של ההלוואה מצד האיחוד האירופי וקרן המטבע. שרי האוצר של מדינות האיחוד צפויים להיפגש ב-22 לינואר, לאחר שהצעדים אושרו בפרלמנט היווני, כדי לאשר את שחרורם של 3-4 מיליארד יורו לממשלה היוונית. יוון זקוקה לכסף זה כדי לעמוד בהתחייבויות קודמות שלה לאיחוד האירופי וקרן  המטבע, שיפקעו בזמן הקרוב. ללא אישורם של שרי האוצר האירופיים, יוון לא תוכל להחזיר את התחייבויותיה, ותאלץ להכריז על עצמה חדלת פירעון.

"נצא לרחובות"

עובדי התחבורה הציבורית והפקידות הציבורית הכריזו על שביתה היום, במחאה נגד הצעדים. ארגוני העובדים מתנגדים לסעיף בחוק הקובע כי האיגודים ידרשו לזכות בתמיכה של 50% מחבריהם לפני ההכרזה על שביתה. דבר זה יקשה על ארגוני העובדים לפעול באופן אפקטיבי במצבים של סכסוך עבודה, היות וידרשו לארגן הצבעה כללית על כל צעד אותו יבקשו לעשות, בניגוד לעמדת המעסיקים.

"זכינו בזכויות האלו אחרי מאבק ממושך לפני שלושים שנה", סיפר אחד מנציגי העובדים לעיתון הגארדיאן הבריטי. "הבנקים, המעסיקים והמשקיעים הזרים רוצים לקחת אותם מאיתנו. אנחנו נקשה עליהם, נצא לרחובות".

החוק מכיל גם סעיף שיקל על הבנקים למכור את הנכסים אשר עברו לידיהם מבעלי משכנתאות שאינם עומדים בהתחייבויותיהם. בנוסף, קובע החוק כי בהמשך השנה יחולו קיצוצים רחבים בשירותי הרווחה במדינה, הסובלים ממחסור חמור בתקצוב מאז תחילת המשבר, בעקבות הקיצוצים עליהם התעקשו נציגי הטרויקה כתנאי לסיוע.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!