דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הודו

ביקור נתניהו בהודו / נתניהו במסר לעולם: "החלשים לא שורדים, החזקים שורדים"

ראש הממשלה השתתף בועידה כלכלית בינלאומית בהודו, וניצל ההזדמנות להציג בגאווה את משנתו הכלכלית הניאו-ליברלית | בוועידה השתתף גם נשיא אפגניסטן לשעבר ודווח כי נתניהו לחץ עמו ידיים

נתניהו מתראיין לפייסבוק הודו בכנס Raisina Dialogue בניו דלהי (אבי אוחיון, לע"מ)
נתניהו מתראיין לפייסבוק הודו בכנס Raisina Dialogue בניו דלהי (אבי אוחיון, לע"מ)
שי ניר

"החלשים לא שורדים, החזקים שורדים", כך פתח את נאומו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נואם הכבוד בפורום ראיזיניה – ועידה העוסקת בנושאים גיאו-פוליטיים ומתקיימת זו השנה השנייה בהודו.

רה"מ פרש את משנתו הכלכלית הניאו-ליברלית והוסיף – "ביצענו מעבר לכלכלה יותר ליברלית, ואנו מחויבים לחלוטין להמשיך בנתיב זה כיוון שאנחנו יודעים שאנחנו נמצאים במירוץ בלתי נגמר".

על רקע מדיניות החנק התקציבי אותה הוא מנהיג, מדיניות המצמצמת את השקעת הממשלה ברווחת הציבור, הדגיש נתניהו בפני באי הפורום כי "הגנה עולה הרבה מאוד כסף, כך גם חינוך, בריאות, תשתיות.  כל הדברים שאזרחינו ראויים להם מרגע שאנו מספקים את הביטחון".

עוד הניח נתניהו את הבסיס הראשון, לדבריו, לעוצמתה הכלכלית של ישראל וציין את צבא הגנה לישראל כ"מנגנון חינוך אחד גדול" והוסיף – "לשם כולם נכנסים וזוכים להכשרה, טכנולוגיה, הערכה והבנה של הטכניקות המרכזיות של הטכנולוגיה, שהן חשובות לעתיד, גם לעתיד אזרחי".

בהמשך דבריו הניח נתניהו בסיס נוסף לכלכלה הניאו-ליברלית ביצירתם של "שווקים חופשיים או חופשיים יותר" לחיזוק הסקטור הפרטי. לדבריו, "הטכנולוגיה והערך המוסף מיוצרים ע"י חברות". לשיטתו, "התפקיד המרכזי של מנהיגי הודו וישראל" הוא "להפחית את הבירוקרטיה, לגדוע אותה בגרזן, על מנת שהחברות יוכלו להמשיך לעשות עסקים" והוסיף – "אנחנו בישראל עשינו זאת. לקחנו כלכלה מאוד ריכוזית ובירוקרטית והפכנו אותה לכלכלת שוק חופשי שמאפשרת לגניוס הכלכלי של הצעירים שלנו לשגשג".

בועידה השתתף גם נשיא אפגניסטן לשעבר חאמיד כרזאי. על פי דיווח של כתבת "כאן", גילי כהן, השניים – נתניהו וכרזאי – חלפו זה על פני זה ואף לחצו יד. במהלך חלק מהנאומים חלקו השניים את השורה הראשונה, במרחק לא רב זה מזה.

ראש הממשלה התייחס בדבריו גם לחשיבות יחסי ישראל-הודו וחיזוקם והודה למארחו, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. הוא הדגיש את היותן של שתי המדינות דמוקרטיות וזאת אל מול איומי האיסלאם הרדיקלי וניסיונו להפר את היציבות העולמית – "החתירה למודרניות ולחדשנות מאוימת על ידי האסלאם הרדיקלי על זרועותיו הטרוריסטיות מן הזרמים השונים, והדבר עלול לערער את המערכת הבינלאומית", והוסיף כי "ברית הדמוקרטיות היא חשובה כדי להבטיח את עתידנו המשותף. אני מאמין שהאפשרויות הן אינסופיות. דנו בביקור זה בדרכים לחזק את שתי אומותינו בתחומים האזרחיים, בתחומים הביטחוניים, בכל תחום. זה משהו שאני מצפה לעשותו".

מוקדם יותר אתמול ביקרו נתניהו ורעייתו שרה בארמון הטאג' מאהל בעיר אגרה במדינת אוטר פרדש בהודו, שם פגשו בראש המדינה יוגי אדיתיאנאת. אוטר פרדש היא המדינה הגדולה ביותר מבין 29 מדינות הודו, המונה כ-220 מיליון בני אדם.

סגירת המעגל של הילד מוישי הולצברג

תשע שנים לאחר שחולץ על ידי המטפלת ההודית סנדרה סמואל, חזר היום לראשונה הילד מוישי הולצברג, בן ה-11, לבית חב"ד במומבאי שבהודו. מוישי, בנם של שלוחי חב"ד במקום, הרב גבי ורבקי הולצברג, שנרצחו במעונם בפיגוע, הגיע לביקור עם סביו וסבתותיו, לאור הזמנתו של ראש הממשלה ההודי. היום (רביעי) יגיע שוב לבית חב"ד, הפעם מלווה בראש הממשלה נתניהו.

סנדרה סמואל, המטפלת שהצילה את חייו של מוישי הולצברג בפיגוע (Chabad of Mumbai / Chabad.org)
סנדרה סמואל, המטפלת שהצילה את חייו של מוישי הולצברג בפיגוע (Chabad of Mumbai / Chabad.org)
מוישי הולצברג בן ה-11 (Chabad of Mumbai / Chabad.org)
מוישי הולצברג בן ה-11 (Chabad of Mumbai / Chabad.org)

את מוישי קיבלו במקום שליחי חב"ד, ממלאי מקום הוריו ז"ל – הרב ישראל קוזלובסקי, רעייתו חיה וארבעת ילדיהם. "אנחנו נרגשים מאוד. זו סגירת מעגל כי מוישי חוזר לראשונה למקום שממנו יצא בזמן הפיגוע וטרם שב אליו", אמרו השליחים והוסיפו – "זו גם פתיחת מעגל, כי הפעילות נמשכת והטרור לא יכל לה. מוישי הוא ההוכחה לניצחון".

במהלך יומו הרביעי בביקורו המדיני בהודו יבקר נתניהו במדינת הולדתו של ראש ממשלת הודו. שני המנהיגים יבקרו במספר אירועים בנושאי חקלאות, יזמות, חדשנות ומים. מאוחר יותר יפגש נתניהו עם הקהילה היהודית במומבאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!