דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים כץ

קצבאות הנכות / חרף עמדת השר כץ - המתווה החסר להעלאת קצבאות הנכות עלה בוועדת העבודה

השר כץ ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן איימו לנטוש את הדיון, אך נשאר לשמוע את מנכ"ל משרד האוצר - שי באב"ד | המתווה הנוכחי עוצב ע"י פקידי האוצר ומפר את ההסכם שנחתם בספטמבר עם הנכים | השר כץ רמז כי יניח מתווה חלופי, המצמיד את הקצבה לשכר הממוצע במשק - כפי שהוסכם

הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג  פלאש90)
הפגנת הנכים בתל אביב, 13 ביוני 2017 (צילום: תומר נויברג פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דיון סוער בוועדת העבודה הרווחה והבריאות הבוקר בכנסת, כשהמתווה להעלאת קצבאות הנכות עומד בעין הסערה. המתווה, אותו הציג מנכ"ל מדרש האוצר שי באב"ד, תואם את הצעת המחליטים שעלתה לדיון בממשלה ביום חמישי, ואליה השר כץ התנגד. בדיון משתתף גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התומך בהצעתו של כץ – להתבסס על הצעת החוק הפרטית של ח"כ אילן גילאון (מרצ) כההצעה אותה הוא מגיש.

השר כץ הבטיח לפני ההצבעות על התקציב בשבוע שעבר, כי לא יצביע עם הממשלה בשל העובדה שהצעת התקציב לא כללה את העלאת קצבאות הנכות. בסופו של דבר הצביע כץ עם הממשלה, והתקציב עבר את השלב הזה פה אחד.

אולם, ביום ראשון האחרון תקף השר כץ את אגף התקציבים באוצר, ואמר: "ניסו לעקוף את ההסכמות ולנסות להתחמק מהצמדת הקבצה לשכר הממוצע במשק ולהבטחת הפעימות הבאות דרך חוק ההסדרים. אם לא תהיה הצמדה לשכר הממוצע במשק והבטחת הפעימות הבאות אני יוצא מהמשחק". בשעות הקרובות ניתן יהיה לבחון, לפחות לעת עתה, אם פיו ולבו (וכסאו) של השר כץ שווים.

פעילי מאבק הנכים חוסמים את כביש איילון לכייוון דרום (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
פעילי מאבק הנכים חוסמים את כביש איילון לכייוון דרום (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)

כזכור, ביום חמישי האחרון אישרה הממשלה את הצעת המחליטים לפיה, בנוסף לביטול ההצמדה וקיצוץ הפעימות, גם הקטנת היקף התקציב מ-4.2 מליארד ל-4.15 מיליארד בשלוש שנים. אם הדבר אינו ברור – החוק הוא נסיגה מההסכמות אליהן הגיעו נציגות ונציגי ארגוני הנכים השונים וההסתדרות עם השר כץ, ח"כ גילאון ויו"ר הקואליציה דאז דוד ביטן.

מזה 17 ימים מפרה ממשלת ישראל את התחייבותה לציבור הנכות והנכים, התחייבות לפיה תעלה קצבת הנכות באחד בינואר 2018. ממשלת ישראל לא הגיעה מרצונה הטוב להתחייבות זו, אלא בשל לחץ ציבורי אדיר של ציבור הנכים ותנועות חברתיות שחברו אליהם, לחץ שלאחר חתימת ההסכם בספטמבר השנה, פסק כמעט לחלוטין. אין ספק שאם ממשלת ישראל תיסוג בה מההסכמות – המחאה תחזור לרחובות, ויש לשער שבזעם וכעס גדולים יותר.

הפגנה של ארגוני הנכים בכנסת , ארכיון (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)
הממשלה התחייבה להעלות את קצבאות הנכות מה-1 בינואר, ומפרה התחייבותה כבר
יום רביעי, 31 בדצמבר 1969, בשעה 23:00
0 0 0 0
ימים
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שעות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
דקות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שניות

"במהלך ציני קפיטלסטי חזירי ניאו ליבראלי מהסוג המלוכלך ביותר, הובילו ציבור של 330 אלף אנשים עם מוגבלות להאמין כי הנה, עוד רגע קט ויבוא הקץ על קצבאות העולב המשפילות והדכאניות מזה 15 שנים", אמרה נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים. "זעמנו יעבור עליכם – ממשלת ישראל – ויבעיר את המדינה, לא האיום האיראני ולא המנהרות הן הסיכון, אלא מאיתנו, החוליה החלשה ביותר בחברה – אנחנו הפצצה המתקתקת ממנה עליכם לחשוש", חידדה מורביה את גודל הדרמה.

יש להתייחס לקריאותיה של מורביה, לצד הצהרותיו של אלכס פרידמן מראשי הארגון 'נכה, לא חצי בנאדם' ברצינות רבה. השניים חתומים על ההסכם בספטמבר, וספגו ביקורת רבה מצד פעילים וארגונים מיליטנטיים יותר, על כך שחתמו על הסכם שלא עמד במטרה המוצהרת של המאבק – השוואה לשכר המינימום. חרף הביקורת, שניחתה בעיקר מצד הארגון 'הנכים הופכים לפנתרים', פעלו השניים לצד רבים להרגעת הרוחות ולהפסקת ההפגנות שהציפו את ישראל בחודשי הקיץ. אם גם הם, מנהיגים שקולים ואחראיים, רואים בהצעת הממשלה בגידה, יש סיבה לדאגה.


בארגון 'הנכים הופכים לפנתרים' מיקדו את המחאה בשר כץ, וביום שני הפגינו מול ביתו. הפעילים בארגון אינם חוסכים בביקורת, בפעולות מחאתיות, חסימת כבישים ופנייה ישירה וחסרת עכבות לשרים המעורבים בסוגיה הכאובה. הארגון התנגד להסכם, ויש להניח שאם הנכים יחזרו לרחובות בעקבות ההפרה של ממשלת ישראל, ימצא את עצמו הארגון זוכה ליותר אהדה ואמון בקרב ציבור הנכים.


דיוני הוועדה צפויים להתחיל בשעה 9:30 ואם להתנבא על פי הוועדות הקודמות שעסקו בסוגיה, יהיה מדובר באירוע אמוציונלי וטעון לכל הנוכחים. אך כל זה כקצף על פני המים, ואם לשאלה הדרמטית – האם הקצבאות יוצמדו לשכר הממוצע והפעימות יצאו לפועל, לא תינתן תשובה מניחה את הדעת – יחזור המאבק, ובצדק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!