דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירוץ החוץ

תיק בלי שר / "לא מפתיע" - הצעת חוק לביצור מעמד שירות החוץ נפלה בקריאה טרומית

הצעת החוק, נולדה מתוך הרצון לעגן את תפקודו ומקומו של שירות החוץ, הנושא כיום את מירב נטל ההסברה והדיפלומטיה של ישראל בעולם | ח"כ עפר שלח, מציע החוק: "נתניהו פוגע בכך בביטחון הלאומי של ישראל, פשוטו כמשמעו"

ח"כ עפר שלח (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ח"כ עפר שלח (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שי ניר

הצעת החוק של חברי הכנסת עופר שלח ויעקב פרי מיש עתיד, ושל איתן כבל (המחנ"צ) שנועדה לבצר את מעמד משרד החוץ, נפלה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. 29 מחברי הכנסת תמכו בהצעה, ו-49 התנגדו. משרד החוץ מצוי תחת מדיניות קיצוץ אגרסיבית, אותה מנהיג ראש הממשלה בנימין נתניהו המשמש גם בתפקיד שר החוץ.

"זה כמובן לא מפתיע" אמר שלח לאחר שהצעת החוק נפלה. "הממשלה הזו חילקה את תפקידיו של משרד החוץ ככיבודים פוליטיים למשרדים מיותרים. היא מקצצת בתקציבו, סוגרת נציגויות בעולם וגורמת לטובים בשירות החוץ לעזוב. נתניהו פוגע בכך בביטחון הלאומי של ישראל, פשוטו כמשמעו."

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי (צילום ארכיון: גרשון אלינסון/ פלאש 90)
סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי (צילום ארכיון: גרשון אלינסון/ פלאש 90)

הצעת החוק נועדה להגדיר את משרד החוץ כגוף הממשלתי המרכזי האמון על גיבוש ועיצוב מדיניות החוץ והדיפלומטיה הציבורית ומסדיר את הממשקים העיקריים בין המשרדים השונים העוסקים בתחום זה. "במשך שנים מערך החוץ וההסברה בישראל מתנהל באופן שאינו מוסדר ואינו מתואם בין הגופים השונים העוסקים בתחום. גבולות המנדט הנתון בידי כל אחד מהגופים הללו אינם מוגדרים באופן ברור וכך גם תחומי הממשק ביניהם והאופן שבו כל אחד מהם מתאם את פעילותו עם האחרים. מצב זה אינו מאפשר ניהול יעיל וראוי של סוגיות מדיניות-הסברתיות ראשונות במעלה וגורם למשימות לאומיות כגון שימור וביסוס הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל 'ליפול בין הכיסאות'", נכתב בדברי ההסבר לחוק.

קיצוץ, ומיעוט נציגויות

בתחילת השבוע אישרה הממשלה את תקציב המדינה לשנת 2019, הכולל את תכנון משרד האוצר לסגור שבע נציגויות ישראליות בעולם. הקיצוץ המתוכנן נעשה על רקע ייבוש הליכי ההכשרה של דיפלומטים חדשים ושחיקת הדרג הזוטר, עד למצב בו אין מועמדים לתפקידים דיפלומטים אותם דרוש לאייש כבר עכשיו. בשנת 2018 מקוצצים גם 53 תקנים בתפקידי המשרד השונים בהחלטת הקיצוץ הרוחבי של הממשלה שנה קודם.

"לא מדובר בקריסה של מערך החוץ אלא בהקרסה. מדובר במעשה מכוון שתחילתו בתחילת ימיה של הממשלה הנוכחית והמשכו בדיוני התקציב שכל תכליתו היא לעקר ולסרס את מערך החוץ" אמר ח"כ שלח. "שירות חוץ ישראלי נמדד קודם כל בהישגים ויחסי החוץ נמצאים בפריחה", השיבה סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי (הליכוד).  "עד סוף המושב הזה אמורה להתגבש הצעת חוק ממשלתית שתעסוק בכל הרכיבים שקשורים למשרד החוץ. זה בוודאי יותר יעיל מהצעה כמו שמונחת פה שלא באמת מנתחת את הצרכים של המשרד, וכל עניינה ניגוח שירות החוץ".

ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לחיזוק מערך החוץ, אמר בתגובה להפלת החוק כי "צר לי שחברי הקואליציה שוב הפנו גבם למשרד החוץ ולעובדיו. אינטרסים פוליטיים תרמו לבורות ועיוותו את הבנת הצורך העקרוני בקיומו של משרד חוץ חזק ואיתן. החלשת מערך החוץ המכוונת, בסיוע ובהסכמה של ראש הממשלה, היא טעות חמורה המבשרת פגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל, פגיעה בביטחונה, בכלכלתה ובחוסנה הלאומי. מול 103 נציגויות החוץ של ישראל, מציבות מדינות הליגה הערבית בתוספת איראן, 1941 נציגויות. בהיעדר נציגויות ישראליות שידאגו לקידום האינטרסים שלנו במדינות העולם, לעולם לא נוכל לגייס רוב בהצבעות באו"ם. ישראל יורה לעצמה בראש".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!