דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביקור מדיני בהודו

מדיני-ביטחוני / נתניהו: עסקת הטילים עם הודו "חזרה לשולחן"

בתדרוך לכתבים, אמר אמש (ד') רה"מ כי חלה התפתחות בנושא, זאת אחרי שבתחילת החודש הודיע משרד ההגנה ההודי על ביטול עסקת הענק המוערכת בחצי מיליארד דולר | לדברי נתניהו: "הכיוונים חיוביים מאוד, ויש עוד תהליך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, יחד עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בכנס Raisina Dialogue בניו דלהי בהשתתפות ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי (אבי אוחיון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, יחד עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בכנס Raisina Dialogue בניו דלהי בהשתתפות ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי (אבי אוחיון, לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (רביעי) בתדרוך כתבים כי הודו הודיעה כי תחזור "להכשיר" את עסקת הענק לרכישת טילי הספייק נגד טנקים מתוצרת רפא"ל, עסקה המוערכת בכחצי מיליארד דולר, וההודעה על ביטולה הגיעה לפני ביקורו הנוכחי במדינה. "הכיוונים חיוביים מאוד, ויש עוד תהליך. לפני שבאנו זה ירד מהשולחן, ובביקור הנוכחי החזרנו את זה לשולחן", אמר נתניהו. לפי דיווח בעיתון "הארץ", ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) מאיר בן-שבת הוסיף כי "המגמה היא חיובית והפרטים ייסגרו בהמשך".

כזכור, בתחילת החודש אישרה חברת רפא"ל כי משרד ההגנה ההודי ביטל את עסקת טילי ה"ספייק", או "גיל" בשמו הצה"לי,. בהודעה נמסר כי העסקה בוטלה לפני החתימה על החוזה, למרות שהחברה מילאה אחר כל התחייבויותיה. מרפא"ל לא נמסרה התייחסות לסיבה שבגינה בוטלה העסקה.

דוד קינן, סגן יו"ר לשכת המסחר הודו-ישראל אמר אז בראיון ל'דבר ראשון' ביטול העסקה הוא "מכה משמעותית ליחסים הביטחוניים בין המדינות" והוסיף כי גם התעשייה המקומית ההודית נפגעת כמו למשל קבלני משנה הודים שייצרו חלקים של הטיל. "מדובר במוצרים יחסית מתוחכמים. רפא"ל עבדה עליה תקופה ארוכה", דברי קינן.

בנובמבר האחרון דווח בעיתון ה'אינדיאן אקספרס' ההודי כי משרד ההגנה של הודו ביטל את עסקת הענק. מקורות במשרד ההגנה אמרו כי ההחלטה לבטל את העסקה, התבססה על השיקול שיבוא טילים בשלב זה ישפיע באופן מזיק על הפיתוח המקומי של הסוכנות למחקר ופיתוח ההגנה ההודית (DRDO) שתפתח ותייצר על בסיס מקומי את מערכות הנשק והטילים.

היום סייר נתניהו עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במדינת הולדתו גוג׳ראט. הוא ביקר עמו באשראם, שם חי מהטמה גנדי 12 שנים ולאחר מכן חנכו השניים מרכז לחדשנות טכנולוגית וסיירו בין השתילים בחממות חקלאיות שהוקמו בעזרת הדרכה וידע מישראל. לאורך כל הדרך התנוססו שלטי ענק עם תמונותיהם והתושבים נופפו והריעו בצדי הדרכים.

"אני בחיים הדיפלומטיים כבר 30 שנה או יותר ועוד לא ראיתי דבר כזה". אמר נתניהו בהתרגשות. "זה מבטא קשר אישי ולאומי, בינלאומי, עוצמתי בצורה בלתי רגילה. היו שם רבבות. מאות אלפים בהערכה שמרנית. מעולם לא ראיתי את התמונה שלי כך. זה מרגש וצריך לשמח כל אזרח בישראל כי הודו היא מעצמה עולמית. הם צועקים ביבי, מאיפה הם מכירים? מודי, ביבי. ואת זה ראינו בהרבה מקומות בעולם. אם אני בניו יורק או אלבמה אני מבין את הקשר, אבל הודו זה דבר מדהים משום שזה שתי תרבויות שהיו רחוקות ואחרי אלפי שנים נפגשו באופן שלא היה בהיסטוריה".

מחר צפוי נתניהו להשתתף בטקסי זיכרון לקורבנות מתקפת הטרור במומבאי ב-2008, בבית המלון טאג' מהאל ובבית חב"ד בעיר. יצטרף אליו מוישי הולצברג, בן ה-12, שאיבד את הוריו במתקפה. לאחר מכן יתקיים מפגש עם ראשי קהילות היהודיות בהודו ומאוחר יותר יפגוש נתניהו גם את ראשי תעשיית הסרטים המקומית "בוליווד". המשלחת צפויה לשוב ארצה ביום שישי בצהריים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!