דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כנס, יאיר, כנס - למה תרבות הפופ מעודדת מועדוני חשפנות ולא מדברת על המחיר

אבהיר כבר בהתחלה – מין זה סבבה. נכון יותר, מין ששני הצדדים, או יותר, נהנים ממנו – הוא סבבה. יותר מזה – מה שאנשים ונשים בוחרות לעשות עם הגוף שלהן וואלק, שלהן. גם עם ריקוד על עמוד אין לי בעיה, להפך, כמה מחברי הטובים ביותר וכו', אבל חשפנות, אם זה לא ברור, היא לא ריקוד על עמוד ולא מין בהנאה, ולא בחירה חופשית – חשפנות היא עבודה של נשים הנאלצות למכור את גופן. וכמו שרובנו ידענו גם לפני ההקלטות של נתניהו הצעיר, וכולנו אחרי ששמענו אותן, במועדוני חשפנות יש גם אינטרקאציה מינית בתשלום – הווה אומר, זנות.

בקולנוע אוהבים חשפניות, ולאחרונה גם חשפנים, וזה די ברור למה – יש שם את כל מה שיכול לגרום לצופים להישאר – גוף, איניטראקציה מינית שאינה חדירה, עם מספר שותפים. המוזיקה היא בילד-אין, והמצלמה אוהבת לנוע על גופים באטיות כשהקצב חושני ובתזזיתיות כשהטמפו מתחמם.

פרט מתוך Private Dancer, של טינה טרנר (צילום מסך)
פרט מתוך Private Dancer, של טינה טרנר (צילום מסך)

תרבות הפופ גם אוהבת חשפניות, אבל יותר מזה היא אוהבת לספר עליהן סיפור, כדי שלא סתם נראה בחורות מעורטלות על המסך בקליפ, אלא נדע שהן נאבקות על החיים שלהן, עבור עצמן, או המשפחה או העתיד. יותר מדי שירי פופ משתמשים בסיטואציות קצה נקרא להן, המביאות, לפי המתואר בשיר, למקום בו הן תמכורנה את גופן וזמנן כדי להרוויח כמה ג'ובות ולצאת מהחיים הדפוקים בהן זכו.

אז עכשיו את רוקדת
כי רק ככה את שורדת
את היום הזה
את היום הבא
בלב שלך את מרימה לך מסיבה
את החום הזה את החום הבא
בלב שלך את מרימה לך מסיבה

על פניו אניה בוקשטיין ועופר ניסים לא היו חייבים למקם את הסיפור של 'רוקדת', שיר פופ מושלם, דווקא במועדון חשפנות. אפשר היה לקרוא את הטקסט גם כמצב של פורקן והשתחררות באמצעות ריקוד, ככה אחרי יום נוראי או תקופה קשה, אבל לא, הבחורה חשפנית. היא רוקדת כדי לשרוד, היא מרימה לה מסיבה בלב, הבחוץ כנראה לא כל כך שמח.

השרדות היא לא רק סדרת ראליטי, היא גם מציאות חיים של אנשים ונשים רבות בישראל ובעולם. בשנים האחרונות משתמשות פעילות למיגור הזנות במונח 'שורדות זנות', המתאר את הנשים שהיו במצב הזה, והצליחו לצאת ממנו, באופן כזה או אחר. הן שורדות את זה, כי אי אפשר סתם לעבור את זה, את עשרות הגברים ביום, את האלימות וההשפלה, את ההכרה שאת מוכרת את גופך לזרים, אי אפשר לעבור את זה סתם, את זה צריך לשרוד.

Rockabye של קליןבsיט הוא שיר (1,744,449,113 !) על אשה, אם יחידנית, הנאבקת כדי ליצור מציאות טובה יותר עבור ילדה האהוב. לשמור אותו חם, מוגן ולהעניק לו את כל מה שצריך כדי להיות אדם. גם כאן, הטקסט לא מצביע כלל על העובדה שהיא עושה זאת דרך חשפנות, אבל הקליפ מבהיר זאת. באופן כללי אני בתחושה שאין הרבה שירי פופ על נשים עובדות, שלא בזנות. בטח לא כאלו בגוף ראשון. בכל פעם שמישהי שרה על עבודה קשה של אשה, היא מתכוונת לזה שהיא מוכרת את גופה לגברים, בדרך כזו או אחרת. הו, כמה חבל.

Work של איגי אזליה הוא ככל הנראה אוטוביוגרפי, לכן התלבטתי אם להכניס אותו לרשימה הזו, ויתכן שזו טעות, אבל הנירמול שיש בתיאור המציאות של האוסטרלית החריפה הזו, נירמול החשפנות והפרקטיקות המיניות כדי לשרוד, דורש לכל הפחות תהיה.

You do not know the half
This shit get real
Valley girls giving blowjobs for Louboutins
What you call that?
Head over heels

No money, no family
16 in the middle of Miami

אני לא יודע איך זה להיות בלי כסף ובלי משפחה, לבד, בת 16 במיאמי. אין לי מושג. ואני גם רחוק מלשפוט את מה שאיגי עשתה, או לא, אז באותה סיטואציה. אבל יש הבדל בין לעשות, אני מניח בלית ברירה, ובין לשיר על זה, להתגאות בזה, ליצור מצג כאילו ככה נכון שנשים יתמודדו. גם אם יש כאן ביקורת, היא מסוות. מהאווירה הכללית, הטוטאלוק, האובר-אול אנחנו לגמרי קולטים שזה מצב סבבה. איגי יצאה מזה, והיא עכשיו זמרת מצליחה. חשפנות זה רק שלב בדרך לתהילה. את רק צריכה לעבוד.

 להבדיל מרוקאבי, אצל ריאנה ב-Pour it up (שנכון לכרגע יש לו 257,101,294 צפיות ביוטיוב) מועדון החשפנות הוא הרקע של ההתרחשות בשיר ובקליפ גם שניהם. לא משנה ממש איך קוראים את 'מזוג את זה' – אם חלק מהשורות הן של גברים המגיעים למועדון והפזמון הוא של חשפנית, או של אשה המגיעה לשם, או אפילו אם כל השיר הוא בעצם מונולוג של החשפנית, כל מה שהיא רואה זה דולרים. היא בחורה עובדת, היא מרוכזת במטרה, היא צריכה את הכסף.

כל הגברים מגיעים למקומות האלו
והגברים הם כולם אותו דבר.
את לא מסתכלת על הפנים שלהם,
ולא שואלת בני כמה הם.
את לא חושבת עליהם כעל בני אדם,
את לא חושבת עליהם בכלל.
את מתרכזת בכסף,
מתרכזת בקיר.

טרנר מתרכזת בכסף. היא יודעת מה המחיר אותו ישלמו הגברים, שהם כולם אותו הדבר. מה שמדוייק כל כך בקליפ של 'רקדנית פרטית' הוא שהוא מציג נשים, מתרבויות שונות, שרוקדות עבור כסף בפני גברים. המסגרת היא שונה, הגברים אותו הדבר. והגברים משלמים.

מימון: אתה יודע כמה הוצאתי היום? אני גם לא הוצאתי עלי, הוצאתי עליו שטרות, 400 שקל.
נתניהו: לא, בסדר, הוא החזיר לך.
אברמוב: לא, אני גם הוצאתי שטרות.
מימון: 2,000 במועדון חשפנות.
(מתוך ההקלטות שנחשפו בחדשות 2, בהן נשמע יאיר נתניהו, מתרברב בביקורים במועדוני חשפנות)

נראה שהחברים של נתניהו שפכו כמה אלפי שקלים במועדוני חשפנות במהלך השנים האחרונות, אבל מה המחיר האמיתי אותו הם משלמים? וחשוב יותר, מה המחיר האמיתי אותו משלמות הנשים העובדות בחשפנות, ולמה אף אחת מהנשים ששרות על זה, על העבודה הנוראית הזו, לא מספרת על זה?

האם אותן יוצרות עדיין פועלות מתוך 'נקודת המבט הגברית'?
'נקודת המבט הגברית' היא מושג שטבעה לורה מאלווי, ומסביר הרבה מהיצירות הטלווזיוניות והקולנועיות ואופני ההחפצה של נשים בהן – גברים מביימים, מצלמים וצופים. פחות או יותר.

האם באמת אחרי שנים של מהפכות פמיניסטיות, מאבקים, ביקורת, חינוך מגדרי – יתכן שהמחיר של החשפנות הוא לא חלק מהביטוי שלה בתרבות הפופ, והיא מוצגת רק כמקפצה עבור נשים בתחתית?

התשובה, ככל הנראה פשוטה מדי, תרבות הפופ היא בסך הכל, מעל ומתחת להכל, תעשייה עם מטרה ברורה אחת – רווח. למה שמישהו ירקוד לצלילי שיר שמספר מה זה באמת להיות חשפנית? איך זה באמת מרגיש להתנתק מהגוף שלך כשגברים מאוננים מולך ואת דואגת לילד שלך? או על מה את חושבת כשאת מרוכזת בכסף או בקיר?

למה לא שרים על המחיר? כי הוא ככל הנראה גבוה מדי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!