ברלין, העיר שמוכרת כבירת ההיפסטרים והמילקי הזול, אירחה בשבוע שעבר את שבוע האופנה האתי (Berlin Ethical Fashion show). במסגרת תצוגות האופנה שהתרחשו מיום שלישי עד חמישי הציגו 170 מותגים, ביניהם אפילו הייתה נציגות ישראלית בדמות המותג הפטיק פאת' של המעצבת נינה סקיבנבסקי. המותגים שהציגו דוגלים באופנה אתית, סחר הוגן ותעשייה בת קיימא החושבת על הסביבה ועל זכויות העובדות המייצרות את הבגדים בנוסף לאסתטיקה ועיצובים חדשניים ומרהיבים ביופיים.
תצוגת האופנה האתית, המתקיימת במקביל לשבוע האופנה בברלין, כללה בין היתר תצוגת מסלול, חלל תצוגה רחב ופאנלים ודיונים בנושאים שונים כגון כוחם של צרכנים וצרכניות, האחריות של מותגים לסביבה, כלכלה מעגלית וחלופות טבעוניות, מצמחים, אצות ופטריות, לעור המשמש בתעשיית האופנה כחומר גלם.
הפטיק פאת' כאמור הוא המותג הישראלי היחיד שמציג בשבוע האופנה האתי. נינה, מעצבת ומייסדת המותג, תציג את הקולקציה שלה לראשונה בברלין ב"גרין שואו רום". הקולקציה אותה הציגה נינה באירוע, מאופיינת בעיצוב מינימליסטי וקווים נקיים, ושואבת השארה בין היתר מהתרבות היפנית. המגמה של אופנה אתית ואקולוגית תופסת תאוצה רבה ברחבי העולם אך עדיין נמצאת בחיתוליה בארץ. האירוע מאגד תחתיו כמה מהחברות החשובות בתחום האופנה האתית אקולוגית ונינה היא תומכת נלהבת של תנועת האופנה האיטית וצרכנות מודעת.
"אנחנו מאמינים שאופנה אתית אקולוגית יכולה להפוך את העולם למקום טוב יותר", סיפרה נינה ל'דבר ראשון'. "אנחנו מייצרים בגדים בעיצוב מודרני, נוח ואלגנטי לגברים ולנשים שעשויים מהמפ – הבד הכי ידידותי לסביבה. בד המפ הוא 100% טבעי, היפואלרגני, נושם, ומספק 90% הגנה מקרני השמש", מסבירה נינה ומוסיפה כי בנוסף, צמח ההמפ מפרה את הקרקע, צורך פחות מים, צומח מהר יותר מאשר כותנה ואינו זקוק לחומרי הדברה.
"אני תומכת ומקדמת את הרעיון של 'אופנה איטית' כי אני מאמינה שעסקים קטנים יכולים לחולל שינוי", מצהירה נינה ומרחיבה: "אנו יכולים להתחייב שעקרונות של סחר הוגן ואתיקה נשמרים בתהליך הייצור ולצמצום טביעת הרגל האקולוגית למינימום על ידי שימוש בבדים הכי ידידותיים לסביבה וללא פסולת מזהמת".
במהלך שלושת ימי התצוגה מספר רב של מותגים מרחבי העולם הדוגלים באופנה אלטרנטיבית לאופנה המהירה. הקולקציות שהציגו התבססו ברובן על עיצובים חדשניים מחומרי גלם אקולוגיים כגון כותנה אורגנית, תחליפים 'טבעוניים' לעור ושימוש חוזר בבדים, והראו את היופי והמגוון שאופנה ירוקה יכולה לספק.
"אני מודאגת מצרכנות חסרת מעצורים ומתעשיית ה'אופנה המהירה' שמזהמת את כדור הארץ כמעט יותר מכל תעשייה אחרת בעולם. אני מאוד שמחה לדעת שאני לא לבד" מסכמת נינה את החוויה שלה משבוע האופנה האתית והמפגש עם שלל המעצבות והמותגים הנוספים שהציגו שם.
"הייתי מאד גאה לייצג את ישראל בפעם הראשונה בתצוגה המתקיימת בשש השנים האחרונות", היא אומרת. "מספר חנויות מגרמניה ובלגיה כבר הביעו התעניינות בקולקציית ההמפ שלנו. השוק לבגדים אקולוגיים וטבעוניים באירופה גדל ומתפתח ותצוגת האופנה הייתה הזדמנות מדהימה והכרחית ליצירת קשרים ונטוורקינג", היא מוסיפה. "אני מקווה שגם בישראל יהיה 'שטיח ירוק' יום אחד. אני מאמינה שייצור וצריכה אחראיים הם הדרך היחידה לדור שלנו, אם אנחנו רוצים לשמר את כדור הארץ לדורות הבאים", מסכמת נינה.