דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

ביקור סגן הנשיא / כשברקע הצהרת טראמפ, סגן הנשיא פנס צפוי לנחות הערב בישראל

מייק פנס החל את מסע הדילוגים שלו במזרח התיכון כשנחת אתמול במצרים ונפגש עם א-סיסי | הוא אינו צפוי להיפגש עם גורמים פלסטיניים | חברי הרשימה המשותפת הודיעו שיחרימו את נאומו בכנסת

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס (AP Photo/John Minchillo).
סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס (AP Photo/John Minchillo).
שי ניר

ביקורו המדיני של סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, במזרח התיכון החל אתמול (שבת) בבירת מצרים קהיר. פנס נפגש עם נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי. בפגישת המנהיגים דנו השניים בנושאי שיתופי פעולה ביטחוניים ומאמצי הלחימה בארגון הטרור האיסלמי הקיצוני דאע"ש ובנושאים הקשורים לפלסטינים וליחסיהם עם ישראל.

ביקורו בן ארבעת הימים באזור מתקיים על רקע הכרזת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי וושינגטון מכירה בירושלים כבירתה של ישראל, מהלך אשר עורר את זעמם של הפלסטינים ורבים בעולם הערבי. לאחר הביקור בקהיר יבקר פנס בממלכת ירדן ובישראל. לפי שעה פנס לא צפוי להיפגש עם גורמים רשמיים פלסטינים. ביקורו של פנס תוכנן במקור להתקיים בדצמבר סמוך להכרזתו של טראמפ, אך נדחה על רקע הודעתו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי לא יסכים לפגוש אותו בבית לחם.

א-סיסי מנסה לבסס ברית אסטרטגית עם טראמפ ודוחק בנשיא להגביר את מעורבות ארה"ב בלחימה בדאעש במזרח התיכון. באפריל האחרון שיבח טראמפ את א-סיסי שהביא לשחרורה של איא חיג'אזי, עובדת צדקה מצרית-אמריקאית שהייתה עצורה קרוב לשלוש שנים. יחד עם זאת, הכרזת טראמפ מציבה דילמה למצרים שמצד אחד מקבלת סיוע ביטחוני משמעותי אמריקאי, שני לסיוע אותו מקבלת ישראל וסיוע כלכלי אזרחי ומצד שני, אינה מעוניינת להיות מוצגת כמי שממעיטה בערך דאגות הפלסטינים.

מוקדם יותר אמרו בכירים בבית הלבן כי א-סיסי ופנס צפויים לשוחח על הכרזת טראמפ ותכניתו להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים. עבאס גינה בחריפות את הכרזתו של טראמפ והזהיר כי ארה"ב לא תוכל לשמש עוד כמתווכת בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני.

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. צילום: kremlin.ru
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. צילום: kremlin.ru

הביקור בישראל

ביקורו המדיני של פנס בישראל יחל הערב עם נחיתתו בנמל התעופה בן-גוריון שם יתקבל על-ידי שר התיירות יריב לוין. ביום שני יתקיים טקס קבלת הפנים הרשמית במשרד ראש הממשלה ולאחריה יקיימו סגן הנשיא פנס וראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה מצומצמת ולאחריה פגישה סגורה. בצהריים יבקר פנס במשכן הכנסת, ישתתף במושב מיוחד וינאם במליאה. בערב יתארח פנס במעון הרשמי של ראש הממשלה לארוחת ערב. פנס ונתניהו ימסרו הצהרה משותפת. ביום שלישי ייפגש פנס עם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, במעונו הרשמי ולאחריו יבקר במוזיאון יד ושם להנחת זר באוהל יזכור. מאוחר יותר יבקר פנס בכותל המערבי – התחנה האחרונה בביקורו זה.

בתוך כך הודיע יושב ראש סיעת הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, כי סיעתו תחרים את נאומו של פנס במליאת הכנסת. בחשבון הטוויטר שלו כתב עודה על פנס כי "מדובר באדם מסוכן בעל חזון משיחי שכולל את חורבן האזור כולו שמגיע בשליחותו של אדם מסוכן אף יותר, פירומן פוליטי, גזען ומיזוגן שאסור שיהיה מתווה דרך באזורנו". עודה הוסיף, "הרשימה המשותפת כולה תחרים את נאומו במליאה."

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, גינה בחריפות את "ההצהרות השערורייתיות" של עודה וכתב בחשבון הטוויטר שלו בשפה האנגלית כי "אזרחי ישראל הערבים ראויים למנהיגות טובה יותר מאשר איימן וחבריו הקיצונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!