דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארצות הברית / השבתת הממשל בארה"ב: חילופי ההאשמות נמשכים והסוף לא נראה קרוב

אתמול (שבת) פקע האולטימטום להעברת תקציב הממשל הפדרלי בארה"ב ועשרות סוכנויות פדרליות עברו להשבתה | נציגי שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם | טראמפ: "הדמוקרטים ארגנו לי מתנה נחמדה"

סרט משטרה מסמן אזור אסור לכניסה ליד גבעת הקפיטול סביב כניסת סוכנויות הממשל להשבתה (AP Photo/Jacquelyn Martin)
סרט משטרה מסמן אזור אסור לכניסה ליד גבעת הקפיטול סביב כניסת סוכנויות הממשל להשבתה (AP Photo/Jacquelyn Martin)

הרפובליקנים והדמוקרטים לא מראים סימנים המעידים כי הם קרובים לסיום המשבר שהחל אתמול (שבת) עם השבתת שירותי הממשל הפדרלי בארה"ב. הסיבה להשבתה היא חוסר ההצלחה של הרפובליקנים להעביר בסנאט תקצוב לפעילות הממשל בעקבות התנגדות הדמוקרטים שנסובה בעיקר סביב דרישתם לתיקונים במדיניות ההגירה ומניעת גירושם של 700,000 מהגרים שהגיעו לארה"ב כילדים וכעת עומדים בפני גירוש.

הקונגרס קיים דיונים לאורך כל סוף השבוע, יש האומרים שבעיקר כדי להראות לבוחרים שהם מנסים לפתור את הבעיה אולם סגירתם של סוכנויות ממשל רבות העידה יותר מכל על חוסר התפקוד של וושינגטון והגיעה באופן סמלי מאד סביב יום השנה להשבעתו לנשיאות של דונלד טראמפ.

טראמפ עצמו עשה צחוק מהעניין כשצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הדמוקרטים רצו להעניק לו מתנה נחמדה לציון תחילת שנת הכהונה השנייה שלו. הנשיא שוחח עם מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור מיץ' מק'קונל מקנטאקי, על מנת לבחון את צעדיהם להמשך. בכירים נוספים בממשל היו עסוקים בפגישות ושיחות קדחתניות בניסיון לפתור את המשבר אולם הודיעו כי לא ידברו עם הדמוקרטים כל עוד אלה "מחזיקים את העם האמריקני בן ערובה ומתנהגים כמו ילד בן שנתיים בהתקף טאנטרום".

הדמוקרטים מצידם מתעקשים כי יתמכו בחקיקה שתאפשר את פתיחת הסוכנויות הפדרליות ברגע שתקודם ההצעה הדו-מפלגתית לעגן בחקיקה את זכויותיהם של 700,000 המהגרים ה"חולמים" שהגיעו לארה"ב באופן בלתי-חוקי כשהיו ילדים וכעת עומדים להיות מגורשים ממנה על אף שבעבור רבים מהם, ארה"ב נתפשת כבית.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/954678287820902401

בתום היום הראשון להשבתה, נראה כי שני הצדדים סבורים שידם על העליונה בדעת הקהל הציבורית וכי לא הבשילו התנאים להראות התגמשות. "האמריקנים לא מצליחים כלל להבין מדוע מנהיג הדמוקרטים חושב שכל הממשל צריך להיות מושבת עד שהוא ישיג את רצונו ביחס למהגרים", אמר מק'קונל. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי הבוחרים יודעים שזה באשמת טראמפ והרפובליקנים והאשים את טראמפ על כך שחזר בו מהסכם בין מפלגתי לפתרון משבר המהגרים. "לשאת ולתת עם הנשיא טראמפ זה כמו לשאת ולתת עם ג'לי. זה קרוב לבלתי אפשרי", אמר שומר.

סנטור צ'אק שומר (United States Senate)
סנטור צ'אק שומר (United States Senate)

השבתת הממשל החלה. איך זה נראה?

ממשל טראמפ הבטיח שההשפעה של ההשבתה תהיה מצומצמת ביותר אולם מספר אתרים בעלי ערך סמלי רב הודיעו שכחלק מההשבתה לא יפעלו. כך למשל פסל החירות והאי אליס, סמלים לאומיים המייצגים את החלום האמריקני כפי שנשקף לכל מהגר ש"ירד מהאנייה", נסגרו בשבת בשל סיבות של "מחסור באמצעים" לטענת הנהלות האתרים. מדובר בשניים מאתרי התיירות המובילים בעולם. בפילדלפיה, המוני התיירים העומדים בתור לא יכולים להיכנס לראות את פעמון החירות המפורסם או לבקר בהיכל העצמאות בו נחתמו הכרזת העצמאות והחוקה האמריקנית.

מחר, עם תום סוף השבוע האמריקני, תתחיל ההשבתה באמת לתת את אותותיה והלחץ על שתי המפלגות להגיע לאיזושהי הסכמה, יגבר. למעט שירותים חיוניים כמו כוחות הביטחון, שירותי ביטוח לאומי ורשות שדות התעופה, עשרות סוכנויות ממשלתיות צפויות שלא לפתוח את משרדיהן ולא לספק שירות לציבור. יותר מכך, מאות אלפי עובדיהן יוצאו לחופשה כפויה ללא תשלום. גם לגבי העובדים בשירותים הפדרליים שממשיכים לעבוד, כמו אנשי כוחות הביטחון למשל, אין ערובה כי תשולם להם משכורת בסוף החודש במידה והמשבר לא יסתיים עד אז.

לשאת ולתת עם הנשיא טראמפ זה כמו לשאת ולתת עם ג'לי. זה קרוב לבלתי אפשרי

מבחינת השפעתה על הכלכלה, השבתה קצרה היא משהו שהכלכלה האמריקנית אמורה להיות מספיק יציבה וחזקה כדי לעמוד בו, בטח שלאור התבטאויותיו של הנשיא טראמפ על חוסנה של הבורסה האמריקנית. דבר זה נכון כאמור להשבתה קצרה של ימים עד שבועות בודדים. אולם, השבתה ארוכה יותר, אומרים כלכלנים שהתראיינו לסוכנות הידיעות AP, יכולה לזעזע את אמון הצרכנים והמשקיעים, לפגוע בערך המניות של החברות האמריקניות ולגרור את הכלכלה לשפל.

אותם כלכלנים שהתראיינו לסוכנות הידיעות סבורים כי גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים לא מעוניינים לגרור את המשק האמריקני למצב שייפגע בו בצורה קשה או למצב שייסב אי-נוחות גדולה מדי לבוחרים שכן בנובמבר 2018 צפויות בחירות לשליש מהמושבים בסנאט.

בהשבתה האחרונה, זו שהייתה באוקטובר 2013 ונמשכה 16 ימים העריכו כי נפגעה הצמיחה של המשק האמריקני ב-0.3% כשגם הפגיעה הזאת הייתה ברובה מהירידה בשכר של העובדים הפדרליים שמקומות העבודה שלהם הושבתו. פגיעה זו, גם אם ברמה הלאומית כמעט ולא הורגשה, הייתה בוודאי משמעותית מאד עבור אותם עובדים ומצב כזה בו מאות אלפי עובדים פדרליים שהוצאו באופן כפוי לחופשות ללא תשלום הוא מצב שיש להימנע ממנו או לצמצמו ככל שניתן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!