דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

חברה ועבודה / עובדי חסות הנוער חסמו את צומת עזריאלי בת"א במחאה על פיטוריהם

הבוקר (א') שובתים העובדים בהתאם להגבלות ביה"ד לעבודה | ממחר יוכלו לשבות באופן מלא, לאחר שהשופטת ביקרה את משרד העבודה והרווחה ואישרה להחריף את המאבק נגד הפגיעה בזכויותיהם והפרטת חסות הנוער

עובדי עמותת ענב בחסות הנוער חוסמים את צומת נרחובות קפלן ובגין (צומת עזריאלי) בגין פיטוריהם והפרטת חסות הנוער (צילום: כח לעובדים)
עובדי עמותת ענב בחסות הנוער חוסמים את צומת נרחובות קפלן ובגין (צומת עזריאלי) בגין פיטוריהם והפרטת חסות הנוער (צילום: כח לעובדים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי עמותת ענ"ב בחסות הנוער חסמו היום (ראשון) את צומת עזריאלי בת"א בגין פיטוריהם והפרטת חסות הנוער.

על אף שבמהלך סוף השבוע נענו עובדי חסות הנוער לבקשת משרד העבודה והרווחה והשהו את שביתתם, לא חלה כל התקדמות באשר להבטחת זכויותיהם בתהליך החלפת הזכיינים המפעילים את השירות. החל מהבוקר שובתים העובדים בהתאם להגבלות שהתווה בית הדין הארצי לעבודה. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אף קיבל את בקשתם להחריף את השביתה, והורה כי החל מיום שני הקרוב – יוכלו לשבות באופן מלא במהלך שעות היום.

"אנו שבים וקוראים לכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות שר העבודה והרווחה ומנכ"ל משרד הרווחה, להידבר עם העובדים ולבדוק את טענותיהם בנוגע לפגיעה בזכויותיה וזאת על מנת להגיע להסכמות שיאפשרו את המשך העסקתם של העובדים באופן שימנע את השביתה או את הימשכותה" ציינה השופטת קרן כהן בפסק דינה המתיר את החרפת השביתה, והוסיפה כי התרשמה שהמו"מ בין הצדדים התנהל עד כה בעצלתיים חרף הפגיעה בבני הנוער החוסים בעקבות השביתה.

תגובת משרד הרווחה: "מרבית עובדי חסות הנוער צפויים להקלט לעבודה אצל המפעילים הזוכים בתנאי שכר משופרים – מספר עובדים בודדים מסרבים לחתום על ההסכם חדש. הנהלת משרד העבודה והרווחה נמצאת בקשר רציף עם נציגי העובדים ונעשים כל המאמצים כך ש-254 עובדי ענב יקלטו מחדש לעבודה במעונות.

"למעט מדריכי נוער בוגרי תואר ראשון ובעלי ותק של 9 שנים, שכרם של כל שאר העובדים יהיה גבוה יותר בתנאי המכרז החדש ולאותם עובדים בודדים הוצע להשוות את תנאי שכרם הנוכחיים בקליטה המחודשת- נכון לעתה הם סירבו להיענות להצעתנו.

"המעבר למפעיל החדש ישפר את תנאי השכר למדריכים לצד איכות הטיפול והשירות לנערים והנערות שתחת הפעלת עמותת עינב המתינו ברשימות המתנה כשהתפוסה במעונות עמדה על כ-60% ותחלופת המדריכים עמדה על 80% מידי שנה".

 

עובדי עמותת ענ"ב המפעילה את המעונות הנעולים של חסות הנוער מזה כשני עשורים, שובתים על רקע פיטוריהם הקרבים, בשל החלפת הזכיינים המפעילים את התכנית. החברות דנאל ותפארת בית חם אשר זכו במכרז הבהירו כי אין בכוונתן לכבד את שני ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בעמותת ענ"ב, וכי ככל שייקלטו את העובדים הקיימים, יעשה הדבר בתנאים שנקבעו במכרז שפרסם משרד העבודה והרווחה בלבד.

"בית הדין שב ומכיר בעוול המתמשך שנעשה לעובדי עמותת ענב" אמר אלברט סופר, מדריך בעמותה ומראשי הוועד. "כפי שציין בית הדין, הכדור בידי משרד הרווחה. עד כה בפגישות שקיימנו עם משרד הרווחה סירבו נציגי המשרד להתייחס לנתונים שהצגנו בדבר פגיעה בתנאי העסקת העובדים כתוצאה מהפרטת המסגרות. נציגי המשרד מסרבים להתחייב להעסקת העובדים תחת ההסכמים הקיבוציים וחמור לא פחות – מתעלמים מציבורי עובדים שייפגעו כתוצאה מהפרטת המסגרות – עובדים מסורים וחשובים כאימהות בית, רכזים ושומרים". לדבריו במהלך הדיונים בבית הדין אף עלו חילוקי דעות בין המשרד והזכיינים החדשים, כשעמותת דנאל טענה כי תעריף הלילה שהוסכם במכרז עומד על 31 ש"ח לשעה בעוד המשרד טען כי הוא עומד על 37 ש"ח לשעה. "המכרז ההזוי הזה נולד בחטא". מסר הוועד "ועדיין לא מאוחר לתקנו".

עד כה חויבו העובדים על פי פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה להעמיד מדריך אחד לכל קבוצת חוסים עד השעה 16:00 בכל יום – ולא מדריך אחד לכל מעון כפי שתבע ארגון כוח לעובדים. כמו כן הוחרגו מספר מעונות מהשביתה בשל הצורך בקליטת חירום של חוסים. כעת הבהירה השופטת כהן כי בשים לב שהעובדים צפויים למצוא עצמם ללא פרנסה בעוד עשרה ימים – תתיר להם החל מיום שני בשעה 16:00 לשבות באופן מלא בכל המעונות עד לשעה 22:00, והם יחויבו להעמיד מדריך לקבוצה רק לשעות הלילה. ככל שמקרים ספציפיים ידרשו תגבור המעונות במדריכים או אנשי צוות נוספים, קבעה השופטת, יפנו לוועדת חריגים ולמשרד הרווחה לצורך מציאת פתרון משותף ומוסכם על מנת שלא לסכן את העובדים ואת בני הנוער בעקבות השביתה. עד יום שני יחויבו העובדים לעמוד במגבלות שהטיל עליהם בית הדין הארצי לעבודה – וזאת לדבריה על מנת לאפשר לצדדים למצות את המשא ומתן.

במעונות חסות הנוער הנעולים שוהים נערות ונערים שהושמו בהם מתוקף צו בית משפט ומעולם לא היה בהם שביתה כה חריפה בעבר. לאחרונה הודיע השר כץ כי בכוונתו להלאים את תכנית חסות הנוער בכללותה, אולם בשלב זה צפויות הזוכות במכרז להיכנס ולהפעיל אותה לשנתיים הקרובות. ביום חמישי, בעקבות הדיון בבית הדין פרסם המשרד כי שר העבודה והרווחה חיים כץ נמצא בדיונים מתקדמים עם שר האוצר כחלון על פיילוט במסגרתו בשלושה מעונות יועסקו עובדים בתמהיל עם רוב לעובדי מדינה, כבר בזמן הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!