דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

חברה ועבודה / הממשלה הכריעה: העובדים המקומיים הישראלים (עמ"י) ייקלטו כעובדי מדינה

הרפורמה עליה הצביעו השרים פה אחד, חלה על כל סוגי העמ"י ותכלול שני שלבים - עדכון השכר ועדכון תנאי העבודה לכאלה של עובדי מדינה | ועד עובדי העמ"י: "מהשינוי הזה ייצאו מרווחים גם המדינה וגם העובדים"

עמ"י בעיצומים (לונדון). צילום: ועד עמ"י
עמ"י בעיצומים (לונדון). צילום: ועד עמ"י
שי ניר

ממשלת ישראל הצביעה היום (ראשון) פה אחד בעד רפורמת ההעסקה של העובדים המקומיים הישראלים (עמ"י) ברחבי העולם. הרפורמה חלה על כל סוגי העמ"י – אלה שחיים בגפם, עמ"י בני זוג של שליחי מדינת ישראל הנהנים מהטבות חו"ל ועמ"י מאבטחים.

החלטת הממשלה כוללת שני שלבים. השלב הראשון הוא מודל שכר ונלווים שנסגר לפני כעשרה חודשים והמתין להחלטת הממשלה. השני הוא הסדרת מעמד העמ"י שאושרה היום בממשלה הקובעת כי ההחלטות בענייני העמ"י חוזרות לנציבות המדינה וכי לא ידרשו עוד החלטות ממשלה בעניינם ומביאה לסיום החלטת ממשלה משנת 1959 אשר החריגה את העמ"י מנציבות שירות המדינה.

הבשורות לעובדי העמ"י הן בשלושה ערוצים נורמטיבים לשיפור זכויות. בראשון, הנציבות תוציא חוזרים חד צדדים אך הם בכל זאת נעשים מתוך מו"מ עם ההסתדרות, ערוץ הסכמים קיבוציים שיחתמו בעניין עמ"י והחלטות ועדה בין-משרדית לקביעת שכר המשרתים בחו"ל בענייני שכר ונלווים בחו"ל.

בהחלטת הוועדה הבין-משרדית נקבע מנגנון התאמה ליוקר מחיה ברמת השכר שכולל, התאמה מיוחדת לדיור. היא כללה מנגנון הוצאות מעב כך שעמ"י לא יצטרך יותר לסבסד את המדינה, כשהוא מגיע וחוזר לארץ ולפעמים מוציא 15 אלף ש"ח לכרטיס הלוך וחזור והוצאות מלון בשבוע הראשון שלו בזמן שהוא מחפש דירה. לאחר הרפורמה לעמ"י המגיע לאוסטרליה, ההגעה והשהייה וההעברת המטען יכולה להגיע להוצאה של כ-25 אלף שקלים. בנוסף יקבלו עובדי העמ"י המתמידים מענק של 10,000 שקלים בשתי פעימות.

לגבי החלטת הממשלה שתוקפה בשינוי מעמד העמ"י בנציבות המדינה, יקבלו העובדים זכויות של עובדי מדינה בהתאמות מסויימות שמתחייבות מכך שאינם עובדי מדינה רגילים. כלומר, לתקופה מוגבלת ובלי מכרז, כולל מעטפת סוציאלית של עובדי מדינה, ימי חופשה, ימי בחירה וימי מחלה, אך ללא קרן השתלמות – נושא שככל הנראה יעמוד בבסיס המאבק הבא של העמ"י. כמו כן, לעמ"י יהיה מעמד מיוחד מבחינת היכולת לגשת למכרזים בין משרדים בשירות המדינה. לעמ"י בני זוג תהיה דרך מקוצרת כיוון שעבורם זו דרך חיים.

החלטת השר חלה רק על עמ"י רגילים והצדדים ממשיכים לדון בבניית מודל שכר עבור עמ"י מאבטחים. בהמשך יוסדרו גם העמ"י בני הזוג. המודל הנוכחי מביא ל-50% מהם פגיעה בשיעורים משתנים. בפועל לא יפגע שכר העמ"י בני הזוג כיוון שישנה שמירת שכר אישית.

מוועד עובדי העמ"י נמסר כי "אחרי ארבע שנות מאבק, המדינה מכירה בנו סוף סוף כעובדיה ושמה סוף למציאות שבה יותר ממחצית שירות החוץ הישראלי הם עובדי קבלן משוללי זכויות. דרישתנו היתה אחת ויחידה – לקבל תנאי העסקה הוגנים, לא שום דבר מעבר. ההחלטה שהתקבלה היום תשפר משמעותית את מעמדם התעסוקתי של כ-1,500 עובדים מסורים, ומהשינוי הזה ייצאו מרווחים גם המדינה וגם העובדים. אנחנו מודים להסתדרות העובדים על הליווי הצמוד והמסור וכן למשרדי החוץ, האוצר ונציבות שירות המדינה על שפעלו סוף סוף להשלמת המהלך ההיסטורי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!