דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל נשים / אנה סיגנול: "כדי שהרמה תהיה גבוהה צריך להעז לכוון גבוה יותר" | ראיון

עם קריירת אימון שהחלה בגיל 19, אנה סיגנול השבדית כבר הובילה מהפכה בכדורגל הנשים בסקוטלנד, כעת היא מוכנה לאתגר הבא בנבחרת פינלנד ויש לה גם דעה מעודדת על הרמה בישראל | היום ב-17:00 יתמודדו נבחרות ישראל ופינלנד

מאמנת נבחרת פינלנד בכדורגל אנה סיגנול (תמונה באדיבות המצולמת)
מאמנת נבחרת פינלנד בכדורגל אנה סיגנול (תמונה באדיבות המצולמת)
צור רוזנצוויג
צור רוזנצוויג
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לרגל משחקה של נבחרת ישראל מול פינלנד שייערך היום (ב') ב-17:00 באצטדיון רמת גן (שידור ישיר בספורט 5), נפגשתי עם אנה סיגנול, מאמנת נבחרת הנשים של פינלנד בכדורגל, סיגנול בת 56, גדלה בעיירה תעשייתית בשבדיה בשם פולאן. בצעירתה החלה לשחק בליגה השבדית ומשם המשיכה לקריירת אימון מרשימה בנבחרות הצעירות המקומיות ולמשך 12 שנה, מ-2005 אימנה את הנבחרת הלאומית של נבחרת סקוטלנד שהישג השיא שלהן היה בקיץ האחרון בו העפילו בפעם הראשונה לאליפות אירופה.

חצי דקה לאחר שאנחנו מתיישבים מוציאה סיגנול את הפלאפון שלה ומראה לי נרגשת את כתבת השער המשותפת שעשתה פיפ"א עליה, "זו הכרה חשובה בשבילי ובשביל הבנות" היא אומרת. "בעיירה שבה גדלתי היו מתקנים לכל ענפי הספורט, בזכות זה בתור ילדה אהבתי לשחק בכולם במיוחד בטניס, כדורגל היה תמיד בעדיפות השנייה, בגיל 19 החלטתי להפסיק עם הטניס, השקעתי יותר בכדורגל והתחלתי לשחק בליגה השבדית הבכירה שהייתה אחת מהליגות הטובות באירופה באותה תקופה".

את קריירת האימון שלה החלה בשלב די מוקדם כשהייתה רק בת 19, "נכנסתי לאמן בטעות, הזמינו אותי להיות עוזרת באחת הקבוצות המועדון, אך מהאימון השני המאמן הפסיק להגיע וכך התמניתי למאמנת הראשית, במקביל גם המשכתי לשחק בליגת העל בשבדיה וגם השתתפתי בקורסי אימון, החלטה שזירזה את הקריירה שלי מאוד, הרגשתי שאני צעד אחד לפני כולם".

סיגנול, מרצינה את פניה בזמן שאני שואל על ההבדלים בין להיות שחקנית לפני 30 שנה לבין להיות שחקנית היום: "ההבדל הגדול היא אומרת הוא הפיזיות של המשחק מאז תקופתי, המשחק מהיר יותר, זריז יותר, התאמנו הרבה בזמנו אבל אני חושבת שהיום עוד יותר, רמת הכושר ומהירות המשחק הכל מתקדם, אך הטקטיקה התפתחה הכי מעט בעייני, בזה המשחק לא ממש זז, הסיבה לכך היא בעייני שבשנות ה-80 לא היה צורך להשקיע בטקטיקה כי הן היו מאוד טובות מכיוון שהן שיחקו נשים וגברים יחד וזה דרש מהשחקניות להיות יותר יצירתיות,יותר קשוחות, יש התקדמות ברמת הבנת המשחק וזה מתבטא על הדשא אבל עדיין יש לנו עוד דרך לעשות".

הזכרת את ההבדלים בין הגברים והנשים האם לדעתך שם אנחנו בדרך להכרה שווה?

הפנים של סיגנול בפליאה, אולי אכזבה: "שם יש לנו עוד דרך אפילו יותר ארוכה, אבל מחוץ למגרש" היא עונה, "יש דיון גדול עכשיו אצלנו על האם לקיים הכנסה שווה לשחקניות ושחקני הנבחרת המקומית, ואני יודעת שגם בסקוטלנד וגם בדנמרק עוסקים ופותחים לדיון את השיח החשוב הזה, אבל מי שבאמת צריכה ואמורה להוביל את השינוי זו התקשורת, אני חושבת שתשעים ותשע אחוזים מהסיקור שיש על כדורגל הוא רק על גברים מה שמשאיר לנשים אחוז אחד וגם זה במקרה הטוב".

הצלחנו, כי עשינו זאת יחד, זה לא רק אני, הדרך שלי היא שגרמתי לכולם להבין שהחזון והצלחה הן לא שלי אלא שלהם, הסברתי לכולם שברגע שלשחקניות ולכל הנוגעים בדבר יהיה חזון אישי, שלימים יהפוך למשותף, אני זו שתהיה הראשונה להפוך אותו למציאות".

כאמור, בשנת 2005 התמנתה סיגנול למאמנת הראשית של הנבחרת הנשים הבוגרת של סקוטלנד וגם אחראית על המחלקות הלאומיות הצעירות. "לא תכננתי להיות שתים עשרה שנים בתפקיד, הכי הרבה שחלמתי ביום בו התחלתי היה ארבע שנים, רציתי לפתח את ההכרות של האנשים, רציתי ליצור יציבות ועצמאיות של הענף במדינה, ובעיקר לאמן ולהדריך את כל צוותי האימון שלי והשחקניות לתת להם את הכישורים והפרספקטיבה להיות עצמאיים אך בעלי מטרה משותפת יחד". אומרת סיגנול "רק בשנה האחרונה שלי ב-2017, הבנתי שאני יכולה להיות רגועה בכל הנוגע לכדורגל הנשים בסקוטלנד שיחד העמדנו מתקנים טובים לאימון, הגדלנו את מספר המאמנות, יש ליגה מקומית מכובדת נבחרות צעירות משתפרות מבנה ארגוני יציב ו-11-12 אלף שחקניות במאגר הארצי".

"בשנותיי בסקוטלנד הבנתי, שבשביל להצליח צריך חזון, מטרות ואמונה, צריך להאמין במשהו שהוא מעל המציאות ולא ארעי, צריך שתהיה דרך שיקרה בו תהליך, משהו שכולם מאמינים בו, אתן דוגמא, ידעתי שאני רוצה להפוך את המשחק למשהו גדול אז ב-4 שנים הראשונות שלי שם לא הייתי אשת ספורט, הייתי אשת מכירות הייתה צריכה למכור, לפרסם את ענף הכדורגל נשים למאמנים,לתקשורת, לגרום להן להאמין שהענף יכול להגיע גבוה יותר, שצריך לשנות את הבסיסים על מנת להצליח, ואני מאוד גאה בכך שהצלחנו לשנות זאת, ויותר מכך אני גאה שאנשי הספורט בענפים אחרים מסתכלים על מה שעשינו ומשתמשים בנו כמודל מקומי".

אם ספורטאית רוצה להצליח היא צריכה לקחת את החלום שלה בידיים שלה, ולא לתת לזה להיות תלוי רק במאמן טוב או מאמן לא טוב, זה מתחיל בכך שעליה לזהות עצמה כמאמנת של עצמה, בנוסף לדמויות המבוגרות סביבה".

הצלחנו, כי עשינו זאת יחד, זה לא רק אני, הדרך שלי היא שגרמתי לכולם להבין שהחזון והצלחה הן לא שלי אלא שלהם, הסברתי לכולם שברגע שלשחקניות ולכל הנוגעים בדבר יהיה חזון אישי, שלימים יהפוך למשותף, אני זו שתהיה הראשונה להפוך אותו למציאות. הבנו יחד שכדי שהרמה תהיה גבוהה צריך להעיז לכוון גבוה יותר, צריך לקבל את ההפסד במשחק ביום ראשון כדי להשתפר למשחק הבא אחריו, ולסמן את הנקודות ביקורת להשתפרות של כל שחקנית ושחקנית לראות את זה כתהליך לטווח ארוך ולא קצר, ברגע שזה היה מוסכם, הדרך הייתה ברורה יותר לא תמיד פשוטה אבל ברורה".

בתור מי שאחראית זה שנים על מאות כדורגלניות מתחילות, היא הבינה מה נדרש כדי ליצור לשחקניות סביבה בה יצליחו לממש את חלומן: "בעייני שחקנית כדורגל צעירה  צריכה להיות טכנית, בעל יכולת לרוץ, מבנה אישיות חזק שמסוגל לקבל הפסדים ואת דעת המאמנת, רצון להתאמן, רצון להצליח, להתאמן בוקר וערב, להיות חברותית וחלק מהקבוצה ועוד דבר שהוא בעל השפעה זה מי האנשים שמקיפים אותה והאם הם מעודדים את פעילותה, ולא מתוך לחץ אלא בתור תמיכה. אם ספורטאית רוצה להצליח היא צריכה לקחת את החלום שלה בידיים שלה, ולא לתת לזה להיות תלוי רק במאמן טוב או מאמן לא טוב, זה מתחיל בכך שעליה לזהות עצמה כמאמנת של עצמה, בנוסף לדמויות המבוגרות סביבה".

סיגנול הראתה בקיאות בכל הנוגע לנבחרת הישראלית,בהמשך השיחה היא מספרת שזו הפעם השישית שהיא מבקרת בישראל, מתרשמת מהצמיחה הדמוגרפית ושמחה לשמוע שהמשחק יהיה משודר בטלווזיה.

"אני חושבת שלישראל צריך להיות מודל שהיא פועלת על פיו", אומרת המאמנת, "צריך שיהיה לסגל המאמנים אסטרטגיה משותפת, ושעל הנוגעים בדבר ללכת להסתובב במדינה ולחפש נערות שמחפשות את הכדור, ולא משנה איזה, לחפש נשים שיש להן רעב לספורט, אני בטוחה שיש המון נערות שמעוניינות להיות הכי טובות, שמעתי על האקדמיה וזה דבר נהדר וחשוב, אבל אני חושבת שהפתרון הוא להרחיב את כמות המקומות שבהן יש קבוצות ולהתחיל אותן מגיל 9-10, זה ישפר את היכולות המקצועיות וכך גם מאגר השחקניות יגדל, ויהיו לא רק שתי שחקניות טובות בשנתון על כל עמדה אלא יותר".

בקיץ האחרון התמנתה סיגנול למאמנת הראשית של נבחרת פינלנד, והפעם רק בתור המאמנת של הנבחרת הבוגרת, את הקמפיין החלו הפיניות עם שני ניצחונות בייתים על ישראל וסרביה 0:4 ו-0:1 בהתאמה. "אני איתן לארבע שנים" היא אומרת, "ואם ניהיה מרוצים אחד מהשנייה יש סיכוי שאמשיך, המטרה של הנבחרת היא להעפיל לאליפות אירופה ב-2021, אבל יחד עם זאת אנחנו מתכוננות לכל משחק בקמפיין הנוכחי לאליפות העולם 2019 בצרפת ברצינות יתרה".

"רוב השחקניות שבסגל הנוכחי הן צעירות וכל דקה על המגרש מוסיפה לנסיון שלהן, אני מאמינה בהן מאוד ויש להן פוטנציאל היא אומרת, אני כאן כי אני מאמינה שהכדורגל הפינלנדי הוא חשוב לאירופה, ורוצה להיות שותפה להצלחתו".

על אף שסיגנול ונבחרתה ניצחו את ישראל בתוצאה 0:4 בביתן, לא נשמע כל זלזול בנבחרת הישראלית, "אני זוכרת את ישראל עוד מהימים שאמנתי את סקוטלנד והן השתפרו מאוד וגם היו קרובות לכבוש נגדנו. אני יודעת שמצפה משחק לא קל, ואני דורשת מהשחקניות שלי 100 אחוז פוקוס כמו כל משחק אחר, לחזור הביתה עם 3 נקודות וראש שקט לקראת המשחקים מול ספרד ואוסטריה הנבחרות המובילות של הבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!