דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הייטק

דעות / אתגרי תעסוקה בהייטק: לשים זרקור על אלה שהודרו מההון האנושי

בשנים האחרונות הולך וגובר המחסור בכוח אדם בענף ההיי-טק ועולות הצעות כמו יבוא של עובדים בעוד חברות בינלאומיות מפתות עובדים בשוק המקומי. דווקא עכשיו יש למצוא פתרון מקומי, על בסיס שיתוף פעולה בין המגזר העסקי והציבורי | דעה

משרדי חברת הייטק ישראלית (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
משרדי חברת הייטק ישראלית (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
רומן לוי
רומן לוי
מנכ"ל חברת Urban Place
צרו קשר עם המערכת:

בשנים האחרונות הולך וגובר המחסור בכוח אדם בענף ההיי-טק. על מנת לנסות ולפתור בעיה זו, הממשלה אישרה מוקדם יותר השנה, תכנית לאומית הכוללת הבאת עובדים מחו"ל. במקביל להתארגנויות במגזר הראשון (הממשלתי) הנראות מעת לעת, נדמה כי חברות מהמגזר השני (העסקי) עושות כל שביכולתן על מנת לדלג מעל הבעיה ולגייס לשרותיהן את טובי המוחות.

רק באחרונה התקבלו דיווחים על חברה אמריקנית ומוכרת למסחר אלקטרוני, שנמצאת כיום בהליך גיוס נרחב למרכז הפיתוח שלה בתל אביב. אותה חברה מנסה לפתות מתכנתים באמצעות הטבות מגוונות ותגמולים שמנים. היא מציעה משכורות עתק גבוהות בכ-40% מהשכר המוצע בשוק, פלוס מענקי חתימה ובונוסים. אותה החברה, אמאזון שמה (בטח שמעתם עליה) מקיימת פעילות ענפה בישראל, וטוב שכך. ככלל, פעילותה של אמאזון כמו גם כניסתם של חברות טכנולוגיה בינלאומיות אחרות, מבורכת וחשובה לשוק המקומי. מנגד, הצד השני של המטבע, מראה שפלח לא מבוטל מהתעשייה עלול להיפגע כתוצאה מהשיטות האגרסיביות שנוקטות בהן השחקניות הגדולות במגרש המשחקים הטכנולוגי; בראייה לעתיד הקרוב, שיטות גיוס שכוללת פינוקים פיננסיים לא פרופורציונאליים, עלולה לפגוע בתעשיית הסטארט אפים הקטנים.


אין בדבריי כוונה לצאת כנגד חברות גלובאליות, ממש לא. דבריי נכתבים מתוך חיבה אמיתית להייטק והם חלק מקול שחייב להישמע. בייחוד בעידן הנוכחי, כשהמחסור בעובדים בתעשיית ההייטק הישראלית מורגש בכל מקום (גם בחברות הקטנות). מחסור שעלול להחריף ולהתרחב אם וכאשר טובי המוחות, גם הצעירים שבהם, יסונוורו על ידי החברות הגלובאליות. וכלל לא יראו בסטארטאפים אלטרנטיבה אפשרית לתעסוקה.


אבל החברות הגלובאליות אינן נושאות באשמה לבד. ידוע לכל כי במקומות רבים תעשיית ההייטק נחשבת לסוג של מועדון סגור. דו"חות רבים הראו בבירור כי בהרבה מהמקרים תעשייה זו פותחת את דלתותיה לפלח אוכלוסייה ספציפי בלבד. נוסיף על זה, את העובדה שבפועל קיים מחסור בידיים עובדות מצד אחד, ומצד שני מתקיימת מציאות עם הליך גיוס אגרסיבי. כל אלה רק מגדילים את הפערים בתעשייה ואף עלולים לעכב ולפגוע בהתפתחותה.

עובדות היי טק חרדיות. למצולמות אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
עובדות היי טק חרדיות. למצולמות אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)


כמי שבא במגע ישיר עם מאות עובדים, סטארטאפיסטים ויזמים בהייטק, גם כאלה הנמנים על אוכלוסיות מגוונות לרבות מבוגרים, חרדים ועוד, אני מאמין שאין פתרונות קסם. עלינו לפעול בצורה רוחבית- בשיתוף של המגזר העסקי יחד עם הציבורי והחברתי. יש להמשיך לקדם ביתר שאת מהלכים שיתמקדו בהון האנושי בישראל וישימו זרקור על אלה שהודרו ממנו. הענקת העדפה מתקנת לאוכלוסיות כגון: חרדים, עולים, מיעוטים, מבוגרים וצעירים מהפריפריות היא בגדר הכרח. העדפה שכזאת תספק את המענה הנדרש הן לצמצום המחסור בעובדים, ומצד שני תספק אלטרנטיבה לחברות הגלובאליות שמחפשות מוחות מבריקים. יתרה מכך- ראוי כעת כי יקום פורום מייצג שמורכב ממנהלי החברות, מעגל מקצועי שידון באתגרי התעסוקה בעידן הנוכחי. צעד כזה, שיבוא מאנשים שפועלים ומרגישים את השטח, כמו גם צעדים נוספים, צריכים כמובן להיעשות תוך מתן תמיכה ועידוד של המדינה. שצריכה מצדה לראות בחברות ההייטק הישראליות והגלובליות כפרטנרים ושותפים לקידום ומינוף ההון האנושי. כי לא משנה כמה מתקדמת וחדשנית תהיה תעשיית ההייטק, בסופו של יום כולנו צריכים לזכור כי היא בנויה על אנשים. לכן, הגיע הזמן לשים אותם בראש סדרי העדיפויות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Urban Place

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!