דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות התעסוקה

עבודה ורווחה / תקנה חדשה: הורים יחידנים עובדים ולומדים יזכו להקלה במבחן תעסוקה

לפי התקנה שתאושר היום, הורה יחידני שעובד ולומד כ-40 שעות בשבוע, יהיה זכאי לפטור מהתייצבות בלשכת התעסוקה | לטענת 'רבנים למען זכויות אדם' מספר השעות גבוה מידי והופך את התקנה ללא אפקטיבית

לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת צפויה לאשר היום (שלישי) תקנה להקלה במבחני תעסוקה לסטודנט שהוא הורה יחידני. המשמעות של התקנה שככל הנראה תאושר היא שמי שעובד ולומד ומגיע ל-40 שעות שבועיות של לימודים ועבודה יחד, יהיה זכאי לפטור מהתייצבות בלשכת התעסוקה. בתקנה לא מצוין יחס מוגדר בין שעות עבודה ללימודים.

המצב כיום הוא שהורים יחידניים שמקבלים קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי ולומדים במוסד להשכלה גבוהה בשעות שלפני הצהריים נדרשים לעמוד במבחן תעסוקה רגיל ולקבל הצעות עבודה גם במשרה מלאה מה שגורם להם להפסיק ללמוד בכדי להתקיים. משרד הרווחה מציין כי התיקון החדש יקל את מבחן התעסוקה ולהורים אלו שירות התעסוקה יציע משרות חלקיות בשעות מופחתות ובתנאי שסך שעות הלימודים והעבודה יהיו 40 שעות שבועיות.

סטודנטים באוניברסיטה העברית. צילום: אביר סולטן/ פלאש 90
סטודנטים באוניברסיטה העברית. צילום: אביר סולטן/ פלאש 90

כך לדוגמה, אישה הלומדת בשעות שלפני הצהריים 15 שעות שבועיות, המשרה שתוצע לה לא תעלה על 25 שעות שבועיות (סה"כ 40 שעות שבועיות).

בארגון 'רבנים למען זכויות אדם' יצאו בביקורת על התקנה החדשה ולדבריהם התקנה לא תשפר את המצב כלל. לטענתם, בבדיקה שהם ערכו לימודים לתואר ראשון נעים בסביבות ה-25 שעות שבועיות בשנה הראשונה. על שעות אלו יש להוסיף עוד כ-15 שעות עבודה שבועיות. הקונסטלציה הזו תקשה מאוד על מקבלי הבטחת הכנסה אכן לממש את לימודיהם. לדבריהם מדובר באוכלוסייה שונה מאוד מהפרופיל של הסטודנט הממוצע: אוכלוסייה שלרוב רחוקה מאוד מהלימודים בתיכון או מרקע של לימודים אקדמיים ולכן צריכה הרבה יותר זמן על מנת להתמודד עם הדרישות האקדמיות; ובנוסף אלו אנשים שלרוב מטפלים בילדים קטינים ולכן הזמן הפנוי מבחינתם ללימודים מראש מוגבל. בהקשר הזה היקף מצטבר של 40 שעות לימודים פרונטליים ועבודה לא ייאפשר להם להתכונן למבחנים, לקרוא חומרי לימוד ולמעשה לרכוש השכלה. אין זמן פנוי שיכול לאפשר הצלחה בלימודים.

הרב עדית לב, מנהלת תחום צדק חברתי בארגון 'רבנים למען זכויות אדם' אמרה: "אפשר רק לחשוב על הדוגמא שהורים כאלו, החיים בעוני, נותנים לילדיהם – מאבק למען רכישת השכלה ושאיפה להתקדם בחיים – ולהצטער על כך שבמקום לעודד תהליך מבורך זה המדינה מקשה עליו."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!