דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יונתן גפן

תרבות? / מפקד גלגל"צ: "לליברמן אין סמכות של עורך בגל"צ ולא בגלגלצ"

שר הביטחון הנחה לא להשמיע או לראיין את יונתן גפן בתחנת הרדיו הצבאית, בעקבות השוואה אותה עשה המשורר בין עהאד תמימי שהכתה חייל צה"ל לאנה פרנק | היועץ המשפטי: זו הנחייה לא חוקית

יהונתן גפן. ארכיון (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
יהונתן גפן. ארכיון (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
שי ניר

שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע כי הנחה הבוקר את מפקד תחנת הרדיו גלי צה"ל שלא להשמיע או לראיין את המשורר יהונתן גפן בשידורי התחנה. ההנחיה יצאה לאחר שגפן השווה בין עאהד תמימי לאנה פרנק. מנהל גלגלצ, נדב רביד, אמר בתכנית הבוקר של 103 fm כי "גלגל"צ לא מחרימה אומנים ולא יוצרים בגלל דברים שהם אומרים. לליברמן אין סמכות של עורך לא בגל"צ ולא בגלגל"צ".

"הנחתי הבוקר את מפקד גל"צ צה"ל להפסיק להשמיע או לראיין את יהונתן גפן בכל שידורי התחנה ואני קורא לכל כלי התקשורת בישראל לנהוג כך" כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו. תגובתו זו של ליברמן באה בעקבות שיר אותו העלה גפן בפוסט בחשבון האינסטגרם שלו ובו השווה את הנערה הפלסטינית החשודה בהתפרעות ופגיעה בחיילי צה"ל לצנחנית חנה סנש ולאנה פרנק שנרצחו בידי הנאצים בשואה. ליברמן בדבריו תקף בחריפות את גפן על ההשוואה ואמר, "מדינת ישראל לא תיתן במה לשיכור שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי לעאהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל". ליברמן הוסיף "רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל מנאר של החיזבאללה."

בתגובה פניות כתבים, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי על פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. הסמכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד.

סעיף 7 להוראת הפיקוד העליון, מספר 2.0617 (הפ"ע גל"ץ), מסדיר את העצמאות העתונאית של התחנה וקובע כדלקמן: "מפקד התחנה כפוף לקצין החינוך והנוער הראשי, אולם בעניינים עיתונאיים-מקצועיים, שבהם הוא עוסק בתפקידו כעורך ראשי של התחנה, הוא לא יהיה נתון למרות מפקדיו, ויעמדו לנגד עיניו השיקולים המקצועיים העיתונאיים."

מלשכתו של היועץ המשפטי לממשלה נמסר גם כי "מובן כי אין בדברים האמורים בכדי לתת לגיטימציה כלשהי לתוכן הדברים המקוממים שנאמרו".

מאוחר יותר יצאה הודעה נוספת מליברמן ובה מסר כי "תפקידי כשר הביטחון הוא לשמש מגן לכל החיילים -בסדיר ובמילואים, שאינם יכולים לענות לפוליטיקאים ואישי ציבור. אני מונחה על ידי חוק השכל הישר, שעומד מעל כל הנחיה בירוקרטית. עם כל הכבוד וההערכה שאני רוחש ליועץ המשפטי לממשלה, במקרה הזה אני דוחה על הסף את עמדתו. עדיף שהיה מגנה את גפן, שמבזה את ההיסטוריה היהודית ואת חיילי צה"ל. גלי צה"ל היא לפני הכל תחנה צבאית ולא תשמש במה להשתלחות של עוכר ישראל כזה או אחר בחיילינו".

בשבת האחרונה אמר ליברמן כי הנחה את צה"ל שהרבנים שמואל אליהו רב העיר צפת ושלמה אבינר רב ההתנחלות בית אל לא יקחו חלק באירועים אותם צה"ל מקיים. "נתתי הנחיה לצבא שהרב אבינר והרב של צפת לא יקחו חלק באירועים של צה"ל, הם צריכים להירגע ולכבד את כולם", אמר ליברמן בביקורו במרכז הקניות ביג בעיר אשדוד בשבת והוסיף, "לא הרב הראשי ולא הרב אבינר יכולים לקרוא להדחת הרמטכ"ל, לקרוא לא להתגייס וגם להיות חלק מטקסים ואירועים כלשהם בתוך צה"ל. לא מתכוון לתת להם במה בתוך הצבא עד שלא יחזרו בהם. מדובר בעובדי מדינה שבין היתר מקבלים משכורת ממשלמי המיסים".

במערכת הפוליטית מהרו כמובן להגיב להודעתו של ליברמן.

שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה הבוקר לדבריו של המשורר יהונתן גפן ואמרה: "התייחסותו המקוממת של יהונתן גפן לאהאד תמימי כמקבילתם של חנה סנש, אנה פרנק ושל דוד המלך היא חלק מהזיותיו של גפן".

בפנייה ישירה לגפן הוסיפה השרה רגב: "יהונתן, תמימי אינה תמימה ואינה "הילדה הכי יפה בגן" אלא עבריינית תומכת טרור, היושבת כעת במעצר. מציעה לך לשוב לשיריך ולא להתעסק בדימויים של משורר מגוייס לשחרור פלסטין".

ח״כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) הגיב בטוויטר: על גלצ אסר ליברמן להשמיע את יהונתן גפן, אבל את המכינה של הרב אבינר, שקרא לא להתגייס לצה״ל, הוא ממשיך לממן״.

ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה בתגובה, "גל״צ היא לא מגרש המשחקים הפרטי של שר הביטחון. אין בסמכותו להחליט מי יופיע ומי לא בשידור הציבורי, שם אין מקום לקומיסרים של דעות ושל תרבות״.

ח״כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה, ״השירים והמלים של יהונתן גפן הן חלק כל כך אופטימי, חינני ומהפכני בפסקול הישראלי, והן יישארו כך גם אחרי שסגירת המיקרופונים האלימה של הקומיסר ליברמן תהפוך לחלק נשכח בהסטוריה״.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!