דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

משבר הדיור / הפקק שיוצרת ההפגנה הוא רק הקדימון לפקקים שייווצרו בשל תכנית סירקין

המאבק נגד תכניות הבניה הגרנדיוזיות שמקדם משרד האוצר יורד לרחוב: 16,000 דירות חדשות צפויות להיבנות בפתח תקווה, אך מה על התשתיות והכבישים? | מטה המאבק לבינוי שפוי משיק עוד נקודת חיכוך

הפגנות בפתח תקוה נגד תוכנית סירקין (צילום: מטה מאבק תושבי פ"ת-סירקין)
הפגנות בפתח תקוה נגד תוכנית סירקין (צילום: מטה מאבק תושבי פ"ת-סירקין)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

למרות הגשם, מאות מתושבי פתח תקווה יצאו הבוקר למחות כנגד תוכניות הבניה אותן מקדם משרד האוצר בותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) לבניית כ-16,000 יחידות דיור במתחם סירקין הסמוך לפתח תקוה. התושבים חסמו את היציאות מפתח תקווה במחאה על כך שהתכניות מקודמות ללא התחשבות בתשתיות התחבורה, וללא התייחסות להסתייגויות העיריה והתושבים. בנוסף טוענים התושבים כי התכנית תחסל למעשה את הישוב כפר סירקין הסמוך לפתח תקווה, שעל קרקעותיו מתוכננת הבניה.

משה פישר, יו"ר מטה מאבק התושבים הסביר כי "המירוץ המטורף חסר המחשבה והעומק התכנוני של כחלון ויצחקי נועד לייצר מספרים אשר מכונים נטו פופוליזם, והוא מרוץ מסוכן". לדבריו, "חייבים לעצור את מצעד האיוולת הזה". התושבים שחוסמים את הכבישים התנצלו בפני הנהגים שנתקעו בדרכם לעבודה אך הסבירו להם כי הפקק שיוצרת ההפגנה הוא רק הקדימון לקראת הפקקים שתביא איתה תוכנית סירקין.

הפגנות בפתח תקוה נגד תוכנית סירקין (צילום: מטה מאבק תושבי פ"ת-סירקין)
הפגנות בפתח תקוה נגד תוכנית סירקין (צילום: מטה מאבק תושבי פ"ת-סירקין)

מאבקם של תושבי פתח תקוה בותמ"ל הוא חלק משרשרת של מאבקים המתנהלים בחודשים האחרונים נגד שורה של תכניות בניה ענקיות בשורה של ישובים. תכניות המקודמות באופן אינטנסיבי על ידי אנשי משרד האוצר באמצעות ועדות תכנון מיוחדות בהן יכולת התושבים להגיש התנגדויות מוגבלת. בין הערים בהן מתנהלים מאבקים מסוג זה ניתן למנות את כפר סבא, הרצליה, חדרה, נתניה, רחובות ועוד.

מאבקי התושבים שהתעוררו בישובים השונים אוחדו בחודשים האחרונים תחת מטה משותף הנושא את השם "מטה המאבק לבינוי שפוי". מוביליו טוענים כי משרד האוצר לקח אליו את רשויות התכנון (עד לכניסת שר האוצר כחלון, רשויות התכנון היו כפופות למשרד הפנים) ומוביל תכניות בינוי ענקיות ודורסניות ללא טיפול מספק בתשתיות הדרושות וללא תפיסה תכנונית איכותית שתיצור מרקם עירוני בריא.

עד כה נחל המאבק הצלחה בהרצליה ובכפר סבא. בהרצליה הצליחו התושבים לעצור תכנית בינוי של כ-2700 יחידות דיור במתחם אפולוניה לאחר שבית המשפט פסק כי התכנית לא כוללת מענה לבעיות התחבורה שעתידות להיווצר במקום. בכפר סבא הורה השבוע בית המשפט לוועדה המחוזית לעצור את קידום תכנית המתאר לאחר שמצא ליקויים בשקיפות התהליכים ובמתן האפשרות לתושבים להתנגד.

הותמ"ל – ועדה ארצית לתכנון ובניה של מתחמים מועדפים לדיור, הוקמה בשנת 2014 כתחליף לוד"לים – ועדות דיור לאומיות שהוקמו בשנת 2011. בראש הוועדה שעוסקת בתכנון מזורז של תכניות המונות 700 יחידות דיור ויותר עומד יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי. הוועדה מונה 18 חברים: 10 הם נציגי ממשלה, 4 נציגי רשויות מקומיות, איש תכנון אחד ונציג אחד לארגוני הסביבה. התכניות המקודמות במסגרת הותמ"ל זוכות להליך אישור מהיר יחסית כשזכות הציבור להתנגד לתכניות מוגבלת ביחס לזכויותיהם בועדות התכנון המחוזיות. על אף שהותמ"ל אישרה תכניות לעשרות אלפי יחידות דיור בכל אחת משלוש השנים האחרונות שנועדו להיבנות במהירות, עד כה לא התקבל היתר בניה לאף יחידת דיור מתכניות הותמ"ל.

במטה המאבק לבינוי שפוי מקפידים להדגיש כי הם מבינים את הצורך לקדם בניה כדי לתת מענה למשבר הדיור, אך דורשים כי התכניות יעשו תוך התחשבות בצרכי התושבים ותוך תכנון ותקצוב של התשתיות הנדרשות לקליטת עשרות אלפי יחידות בישובים השונים.

ראש עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן, אמר הבוקר כי "הפקקים שאנחנו רואים פה, לא חדשים לתושבי פתח תקוה. הם גם לא תוצאה של הגשם, הם תוצאה של חוסר הבנה מוחלט של הצרכים של אזרחי ישראל. יצאתי היום, בגשם, מוקדם בבוקר להפגין יחד עם התושבים בגלל חשש משותף לכולנו. אם החתירה לפתור את משבר הדיור לא תיעשה בשים שכל, תוך יצירת תשתיות תחבורה ציבורית ראויות, הפקקים האלה רק יחמירו בעתיד ואז כבר יהיה מאוחר מידי כדי לשנות. דמיינו לעצמכם סיטואציה שבה הפקקים יהפכו לכל כך בלתי אפשריים עד שהמדינה תיאלץ לחסום את הכביש כדי להכניס תשתיות תחבורה. כמה זמן החיים של כולנו פה יתקעו תרתי משמע? לכן אנחנו מוחים ביחד לכן לא ננוח עד שנשנה את המצב ונכריח את המדינה לחשוב לפני שהיא בונה".

ממטה הדיור והוותמ"ל נמסר: "הוועדה פועלת מול כלל הגורמים הרלוונטיים, על מנת לוודא כי לצד הקמת שכונות מגורים איכותיות, יוקמו התשתיות הדרושות. גם תכנית זו כמו כל התכניות המקודמות בוותמ"ל, כוללת פתרונות תחבורתיים כמו שדרוג כביש 40, הרחבת תחנות הרכבת, הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ועוד. חשוב לציין כי עתירה שהוגשה בנושא נדחתה בחודש נובמבר האחרון על ידי בג"צ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!