דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / דווקא בישראל, חינוך רב-תרבותי הוא הכרח

החברה הישראלית מורכבת  ממגוון תרבויות, אך החינוך בארץ מאפשר לתרבויות השונות לחיות כמעט ללא מפגש | מצב זה יוצר מרחק ואף שסע בין בני התרבויות השונות | בלי לטפל בבעיה הזו, לא נוכל להתקדם הלאה כחברה

כיתה בבית ספר (צילום אלוסטרציה: נתי שחוט / פלאש90).
כיתה בבית ספר (צילום אלוסטרציה: נתי שחוט / פלאש90).
מועין פחראלדין
מועין פחראלדין
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בספרו "דמוקרטיה וחינוך", טוען ג'ון דיואי שהחינוך הוא צורך חיים, בדיוק כמו מים ואוויר. כיוון שכל אדם חייב לחיות בתוך חברה כלשהי, תפקיד החינוך הוא לשמר את החברה וערכיה. חברה שלא משמרת את ערכיה סופה להיכחד, וחברה שלא משתנה גם היא סופה להימחק. תפקיד החינוך הוא לשמור על איזון בין שימור החברה לבין ההשתנות שלה.

החברה הישראלית מורכבת  ממגוון תרבויות, אך החינוך בישראל מאפשר לתרבויות השונות לחיות כמעט בנפרד ללא אפשרות של השתלבות או מפגש ביניהן. כך, החינוך החרדי הספרדי והחרדי האשכנזי לא מתערבבים זה עם זה, בטח לא עם החינוך הממלכתי או הממלכתי הדתי ובוודאי שלא עם הממלכתי הערבי או הדרוזי. חינוך מסוג זה, משמר את התרבות בצורה שלא ניתנת לשינוי, ולא מאפשר להכיר את התרבות האחרת החיה בקרבתה. הדבר יוצר מרחק ואף שסע העלול ליצור שנאה וגזענות בין בני התרבויות השונות.

החינוך הרב-תרבותי מבקש ליצור פרדיגמה שתאפשר לשמר את התרבות, תוך כדי הכרת תרבות אחרת, וזאת תוך השוואה מתמדת בין התרבויות. כדי לבחון את התרבות שלך עליך להסתכל על התרבויות האחרות. כך, האדם יכול לשמר את הטוב בתרבות שלו ולסגל דברים מתרבויות אחרות, ובכך התרבויות גם מעשירות אחת את השנייה.

בספר "ספר את חייך", טוען פרופ' דן בראון כי אדם לא יכול להכיר את עצמו כמו שצריך ללא אחר, הזר לתרבותו. תפקידו של האחר הוא קריטי  להכרת העצמי, הוא מעין מראה שדרכה האדם מסתכל על עצמו. לכן, המפגש בין התרבויות מאפשר לאדם להכיר טוב יותר את תרבותו ואת תרבותו של האחר. כך אפשר להבין את הטענה של דיואי לתפקידו של החינוך לשימור ולשינוי.

במכללת קיי אנחנו מקיימים מפגשים בין סטודנטים ערבים ויהודים המאפשרים לפרחי ההוראה להתנסות ולחוות מפגש בין תרבויות. מפגשים אלה מאפשרים לכל סטודנט לבחון את התרבות שלו וגם להעשיר אותה תוך היכרות עם התרבות של האחר. בכל שנה אנו מקיימים סיורים לישובים שונים שבהם גרים הסטודנטים שלנו, משני המגזרים. בסיור הם עדים לאורח חיים מגוון ומלמד. כך הסטודנט להוראה בוחן כיצד ניתן ללמד בכיתה שיש בה תרבויות שונות, ולומד על היתרונות של המפגש הרב תרבותי.

לחלק ניכר מהסטודנטים מפגשים מעין אלו מהווים למעשה את המפגש הראשון בחייהם עם תרבות ודת אחרת. על אף שמדובר בקורס סמסטריאלי, הרי שבמקרים רבים הוא מהווה נקודת שינוי להכרת התרבות האחרת ולפעמים גם לשיתוף פעולה בין תרבותי בטווח הקצר והארוך.

מפגשים בין תרבותיים צריכים להתקיים לא רק בין סטודנטים אלא בכל מערכת החינוך בארץ. ככל שנאמץ גישה זו של חינוך הרב תרבותי , כך נאפשר למגוון התרבויות שלנו להכיר ולהוקיר זו את זו ולא להפוך אותה אויבת אחת לשנייה.


מועין פחראלדין הוא ראש היחידה לרב תרבויות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!