דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

גזענות בספורט / מלחמה בגזענות: בבית"ר י-ם יסגרו את היציע המזרחי עד הודעה חדשה

בעקבות הקריאות הגזעניות שנשמעו אמש בטדי במהלך המשחק בין בית"ר ירושלים לבני סכנין, החליט המועדון לפעול בגלוי כנגד אוהדי הקבוצה | השרה מירי רגב: "נפעל בכל העצמה ובאפס סבלנות וסובלנות כלפי אלימות וקריאות גזעניות במגרשי הספורט"

אוהדי בית"ר ירושלים ביציע המזרחי במשחק בין בית"ר ירושלים לבני סכנין, 22 בינואר (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)
אוהדי בית"ר ירושלים ביציע המזרחי במשחק בין בית"ר ירושלים לבני סכנין, 22 בינואר (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)

הרוחות בבית"ר ירושלים סוערות הבוקר, אחרי הניצחון הביתי אתמול על בני סכנין, שהגיע אחרי היתרון המפתיע 2:0 של סכנין בדקה ה-37, החלו קהל האוהדים של בית"ר לקרוא קריאות גזעניות כמו "מוחמד מת" ו"שיישרף לכם הכפר" כלפי שחקני ואוהדי סכנין. בעקבות הקריאות, הכרוז של בית"ר קרא לקהל להפסיק, אולם האוהדים שרובם מהיציע המזרחי בטדי הגיבו בשריקות בוז רמות, כשרק שער השוויון של גאטאן וארן בדקה ה-47 גרם לאוהדים לחדול מהקריאות.

בבית"ר ירושלים מנסים בשנה האחרונה, בהוראת הבעלים אלי טביב, להילחם בגזענות המכוערת שיוצאת מפלג האוהדים הקיצוניים שבין אוהדי בית"ר. לאחר המשחק יצא המועדון בהחלטה דרמטית וכדי להימנע מקנס כספי נוסף מבית הדין של התאחדות, הוציאו הודעה רשמית שבעקבות האירועים מול בני סכנין, הוחלט לסגור את היציע המזרחי לאוהדי בית"ר עד הודעה חדשה.

בהודעה שפרסם המועדון נכתב: ״מועדון הכדורגל בית״ר ירושלים מודיע כי הוא מסיר את הכפפות בכל בנוגע למאבק הגלוי באלימות ועוד יותר בגזענות. המועדון חש שאט נפש ולכן מעתה המועדון יילחם באותם אוהדים אשר פוגעים ללא הכר במועדון וזאת לאור התנהגות חלק מהקהל במשחק הלילה מול בני סכנין. אי לכך, הוחלט לסגור את היציע המזרחי עד להודעה חדשה לכניסת קהל וזאת החל כבר ממשחק הגביע מול הפועל מרמורק ביום חמישי הקרוב. במועדון מתכוונים לנקוט בצעדים דרסטיים אף יותר, עד כדי שלילת המנויים של יושבי היציע המזרחי. השחקנים אף יונחו שלא לפנות יותר ליציעים שמהן תישמענה קריאות גזעניות. מצער ומכאיב כי בעונה נפלאה שכזו ולאחר שנה של שיפור משמעותי בהתנהלות ובהתנהגות הקהל בכל הנוגע למאבק של כל המועדון באלימות ובגזענות, לא כל שכן תוך הצלחה כבירה מבחינה מקצועית, בה הקבוצה נמצאת רק כנקודה מהמקום הראשון וכובשת כמות שערים מסחררת, תוך תצוגות כדורגל מהנות, אנו מתעסקים בקריאות גזעניות ונאצות הפוגעות במועדון באופן ישיר, מתוך כוונה שאין בה אלא להרוס".

בבית"ר גם מפנים אצבע מאשימה ליחידה למניעת אלימות בספורט: "מי שמתנהג כך אינו יכול להיקרא אוהד בית״ר. במועדון שואלים היכן אנשי היחידה המיוחדת אשר הוקמה על ידי משרדי הספורט וביטחון הפנים על מנת להתעסק ולטפל ישירות במקרי אלימות וגזענות בספורט. אנו חשים מופקרים ובודדים אל מול תופעות אלו. אזלת ידה של היחידה הורגשה סביב המשחק מול בני סכנין״.

השרה רגב שנכחה אמש במשחק ואף הצטלמה עם אוהדי בית"ר בניסיון להראות מסר של פיוס אמרה: "כולי תקווה שנמצא את הדרכים למגר עוד יותר את תופעת האלימות בספורט. נפעל בכל העוצמה ובאפס סבלנות וסובלנות כלפי אלימות וקריאות גזעניות במגרשי הספורט" עוד הוסיפה השרה: "אני מברכת ומחזקת את הנהלות הקבוצות שעושות רבות למיגור האלימות במגרשים ומקווה שגם האוהדים יפנימו שהספורט שלנו חייב להיות נקי מאלימות כדי שכל האוהדים יוכלו ליהנות מחוויית צפייה נעימה ובטוחה".

הבוקר הודיעה השרה כי תקיים דיון דחוף בסוגיה. בדיון אליו יוזמנו נציגי קבוצות ליגת העל, תבקש השרה רגב לשמוע את טענות הקבוצות בסוגיית האלימות במגרשים וכמו כן תבקש סקירה מהיחידה למניעת האלימות בספורט על דרכי פעולתה ונתוני ביצוע.

ענישה היא הפתרון?

ההיסטוריה מלמדת שהענישה הקולקטיבית חסרת משמעות ואינה עוצרת את קריאות הגזענות או השנאה של אוהדי הכדורגל והכדורסל בארץ ובעולם, אם תסגרו יציע אחד. האוהדים המסורים שאמורים להיענש, פשוט ירכשו כרטיסים ליציעים ולמקומות האחרים באצטדיון וימשיכו את שירי השנאה במהלך משחקי קבוצתם.

אולי כדאי לעבור לשלב החינוך כמו שמציגה בפנינו ד"ר שלומית גיא, אנתרופולוגית וחוקרת ספורט: "אי אפשר לנצח אלימות בענישה. כאשר כוח פוגש כוח עוצמת המפגש ביניהם תהיה סך הכוחות המופעלים. הכוח אף ייצר עוד התנגדות, שתייצר עוד אלימות וחוזר חלילה. זו הטענה הכי לא פופולרית לטעון כרגע, אבל אני מבקשת שנעצור, ננשום עמוק, ונתחיל תהליך חינוכי ארוך, שבמהלכו נבין מה הם הגורמים הספציפיים לאלימות בקרב אותן קבוצות אוהדים ונחליט מהן הדרכים הטובות ביותר למוסס את ההתנגדויות, או לכל הפחות, את הביטויים שלהם".

במאמרה 'ידע הוא הכוח היחידי שיכול לשנות את העולם' שהתפרסם בעקבות תקרית אוהדי הפועל תל אביב ורגב פנאן, מוסיפה גיא: "אוי ואבוי לנו אם נתפתה לפתרונות הקלים, המהירים, הפופולאריים, הלא יעילים. הבטן אמנם מתהפכת מתופעות כמו שראינו מול רגב פנאן, אבל ניהול נכון לא מגיע מהבטן, הוא מגיע מהראש. כפי שאני מניחה שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה לראות רופאים שנבהלים ונותנים מכות חשמל לכל מטופל שיש לו פצע מכוער ברגל, כך לא היינו רוצים מנהלים שמגיבים בפזיזות, מתוך סערת רגשות. זה הזמן לחשיבה מחדש על הדרך. זה הזמן לתוכניות לטווח ארוך. הידע קיים. זה הזמן להשתמש בו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!