דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

הקץ להפקרות / הוועדה לזכויות הילד למשרד העבודה: לאסור העסקת בני נוער בבניין

5 בני נוער נהרגו בתאונות בניין בשנתיים האחרונות | בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדה לזכויות הילד בכנסת הסכימו כל הצדדים כי יש להפסיק את ההפקרות בענף בכל הקשור להעסקת בני נוער בבניין

הנערים שנהרגו בענף הבניה' 2015-2017 (גרפיקה: אידאה).
הנערים שנהרגו בענף הבניה' 2015-2017 (גרפיקה: אידאה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו סבורים שיש לאסור כניסה של בני נוער מתחת לגיל 18 לאתרי בנייה", כך אמר אתמול (שלישי) יצחק גורביץ מהתאחדות בוני הארץ (קבלני הבניין) בוועדה לזכויות הילד בכנסת. "אין ספק שבאתרי הבנייה המורכבים יש הרבה מאוד ציוד מכני ואין מקום לנערים להסתובב שם", הוסיף. בכך מצטרפים הקבלנים לקריאתם של הפעילים החברתיים לשר העבודה והרווחה לאסור כליל על עבודת בני נוער באתרי בנייה. הוועדה התכנסה בעקבות מותו של נער בן 17 באתר בנייה בטבריה לפני חודשיים, החמישי במספר בשנתיים האחרונות.

מי שהציפה את הנושא היא עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין שבעקבות התאונה קראה לשר העבודה והרווחה לתקן תקנות שיאסרו כליל על העסקת בני נוער באתרי הבניה. גם כיום נאסר על העסקת בני נוער במרבית העבודות המבוצעות באתרי בניה, כגון עבודה בגובה, סחיבת משאות כבדים ועבודה עם חומרים מסוכנים, אולם לדברי תגרי, היעדר איסור מוחלט על העסקתם באתרים הופך את האכיפה לבלתי אפשרית.

קמפיין מודעות האבל להרוגי תאונות הבניין בשדרות רוטשילד (צילום: אלעד מדן).
קמפיין מודעות האבל להרוגי תאונות הבניין בשדרות רוטשילד (צילום: אלעד מדן).

"אם מגיע מפקח לאתר ורואה דמות בקומה 4, הוא לא יכול לקבוע שזה נער. מצד אחד אסור להם כמעט לעשות כלום באתרי בנייה, אך אי אפשר להוציא אותם משם. העובדים הם בעיקר ערבים ישראלים ופלסטינים", מסבירה תגרי ומוסיפה, "מדובר במספר קטן של עובדים שעיקר עיסוקו בחופשת הקיץ, לא מדובר על מפרנסים שהדבר יחסוך ממשפחתם הכנסה משמעותית וכן לא מדובר על כוח אדם שמשפיע על הענף בישראל. צריך לאסור לגמרי כניסת נערים, את זה ניתן יהיה לאכוף, לא ניתן לאכוף את האיסורים הממוקדים. אנחנו קוראים לשר העבודה לפעול לפני הקיץ".

"אם הייתי יכול הייתי אוסר עבודה בכל גיל"

"כל ענף הבנייה נמצא במשבר בכל הקשור להיבט הבטיחות, אם הייתי יכול הייתי אוסר עבודה בכל גיל במצב הבטיחותי היום", אמר אריק שמילוביץ', מפקח העבודה הראשי במינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה. עם זאת הסתייג מהקריאה לאסור כליל את העסקתם של בני הנוער באתרים ואמר כי "שינוי חקיקה מצריך בדיקה מעמיקה, בין היתר של משמעויות מול משרד המשפטים וגורמים נוספים. אין ספק שהמצב היום הוא מצב לא בריא, השאלה אם הדרך היא שינוי חקיקה או משאבים בתחום ההסברה, במיקוד על המגזר הערבי וכן באכיפה מוגברת".

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת שאשא-ביטון (כולנו) אמרה כי דבריו דווקא מחזקים את הסברה שאתרי הבניה אינם מקום לבני נוער. "אין לנו שום יכולת להגן על הילדים שם, גם אם הם לא עולים לגובה. לכן אנחנו רוצים לאסור כניסה למקומות האלה, אז גם יהיה לכם נח הרבה יותר לאכוף, יש ילד – יש עבירה, לא יוכלו לספר לכם שהוא אכל שם במקרה בננה. אתר בנייה מסוכן לילדים מרגע הכניסה אליו, בואו נרחיק אותם משם, אני רוצה שתקדמו תקנה שאוסרת על ילדים עד גיל 18 להיכנס לשם, שתהיה התייחסות גם לעניין עבודות שיפוצים, כגון צביעה במידת הצורך".

הפתרון: הכשרה מקצועית

"לא כל העבודות הן פיגומים ואתרי בנייה ענקיים. אין כל סיבה שכמו שלומדים בבתי הספר כל מקצוע אחר, לא ילמדו גם את ענף הבנייה", אמר יהודה כהן מהתאחדות קבלני השיפוצים והוסיף כי "אותו נער יוכל להמשיך בצבא כאיש אחזקה, הוא יכול להתפתח אחר כך לשוק האזרחי כמנהל עבודה ומפקח, זה 20 אלף שקל בחודש. הוא יכול להיות גם יזם או מהנדס, מלכתחילה תשללו את זה מאותו נער שרוצה ולא מוצא עצמו בפיזיקה ומתמטיקה".

פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)

לדבריו הצטרף גם אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד המייצגת בני נוער עובדים, ואמר כי הארגון תומך אף הוא בהצעה לאסור בתקנות על עבודת נוער בעבודות בניין שלד – אך לאפשר עבודות שיפוצים כגון צביעה וגבס, והכשרה מקצועית בתחום במסגרת חוק החניכות. "לכל חניך כזה יש גם חונך מבוגר שמסתכל וזו הדרך הנכונה גם ללמד את המקצוע וגם להקנות נורמות של בטיחות". לדבריו גם כיום פועלות במסגרת הנוער העובד והלומד קבוצות נערים הלומדות ועובדות במקצוע השיפוצים אחרי הצהריים, תחת ליווי חינוכי.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר בתגובה כי "שמחנו לשמוע שישנה תמימות דעים של כל משתתפי הוועדה לאמץ את המלצת הפורום לא לאפשר כניסת קטינים שגילם פחות מ-18 לאתרי בנייה ולתת הנחיה חד משמעית למשרד העבודה לבצע תיקון חקיקה תוך חודשים ספורים ,המצב כיום שאתרי הבנייה אינם מקום בטוח לבני נוער ובפרט שאין אכיפה ואין פיקוח נאות על הנעשה באתרי הבנייה שהפכו לשדה קטל עבור הנערים, בד ובד יש לפעול לחינוך והסברה והכשרה מקצועית ובפרט במגזר הערבי ובבתי הספר על מנת להסביר את הסכנות באתרי הבנייה ולשנות את תרבות הבטיחות במדינה".

פקד רחל גרייבין, נציגת משטרת ישראל דיווחה כי מתוך חמשת המקרים שאירעו בשנתיים האחרונות, שני תיקים בלבד הועברו לפרקליטות וטרם הוגשו בהם כתבי אישום. נציגות הפרקליטות לא הגיעה לדיון.

בסיכום הדיון קראה שאשא-ביטון למשרד הרווחה לאסור כליל כניסה של ילדים ונוער לאתרי בנייה ולמקומות שיוגדרו כמקומות מסוכנים, וחיוב שילוט האתרים כך שיאסרו על כניסתם. כמו כן דרשה דיווח לוועדה בתוך חודש וחצי על ההתקדמות בנושא. "אנחנו מדברים על חייהם של ילדים, לא מדובר פה על תוספת רגולציה אלא על דיוקה למען חיי קטינים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!