דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כשמגיע מגיע / בלי דייר אחד ועם לא מעט בעיות - כחלון יכול להתגאות בתכנית הדגל שלו

בסיור שערך אתמול (ג') ריחף כחלון בין המלט והבטון בראשון-לציון, אופקים ושדרות | התכנית לא חפה מבעיות אך עם-40,000 זוכים בדיור במחיר מוזל מאוד במסגרת 'מחיר למשתכן', כחלון יכול לחייך

שר האוצר וכתבים במרפסת של דירת מחיר למשתכן בשדרות צופה לכיוון רצועת עזה (צילום: עמר כהן)
שר האוצר וכתבים במרפסת של דירת מחיר למשתכן בשדרות צופה לכיוון רצועת עזה (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

על אף שעדיין לא נכנסה אף משפחה אחת לדירה במסגרת התוכנית ולמרות שמחירי הדירות ממשיכים לעלות, ועל אף כל הבעיות הנלוות של התוכנית, כחלון ואנשי מטה הדיור יכולים גם להיות גאים בתכנית הדגל של שר האוצר 'מחיר למשתכן'.

שר האוצר כחלון ושר השיכון גלנט התייצבו, יחד עם יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ומנכ"ל רמ"י עדיאל שומרון, מול המצלמות, בין אתרי הבניה של שכונת הרקפות בראשון לציון. השכונה החדשה כוללת היתרים ל-1,208 יחידות דיור של מחיר למשתכן, מתוכן כמחצית כבר נמצאות בשלבי בניה שונים. מאחורי השר נבנות הקומות החמישית והשישית בשני בניינים שעתידים להתנשא לגובה של 27 קומות. מתוך כ-216 דירות בפרויקט הזה 180 דירות שיכות לפרויקט מחיר למשתכן, 172 מתוכן כבר נמכרו, כשמחיר דירת 5 חדרים במסגרת הפרויקט עומד על יותר 1.5 מיליון שקלים. מחיר דירה דומה באותו הבניין (גדולה בכשני מטרים רבועים) נמכרת בשוק החופשי בכ-2.5 מיליון שקלים. הנחה של כמעט מיליון שקלים על הדירה, לזוכים בפרויקט.

השרים גלנט וכחלון ויושב ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי בראשון לציון (צילום: עמר כהן)
השרים גלנט וכחלון ויושב ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי בראשון לציון (צילום: עמר כהן)

שר האוצר מסביר כי מדובר בתכניות שהופקדו לפני פחות משלוש שנים. האכלוס צפוי בעוד כשנה, ומבטיח "עשינו את ההשקעות הדרושות, כאן לא יהיו פקקים".

אופקים

הסיור יורד דרומה לאופקים. שם, הבניה כבר מתקדמת יותר. שכונת קריית מנחם מיועדת לקהל הדתי. עם זאת אנשי מטה הדיור מקפידים לציין כי על פי הנתונים שבידיהם 98% מהמשפחות הן משפחות עובדות וב 92% מהן שני בני הזוג עובדים. עוד נתון מעניין הוא ש-25% מהרוכשים בשכונה מגיעים מאזור המרכז. בקריית מנחם מדובר בדירות של שישה חדרי שינה. שתי דירות בכל בניין. אחת מתפרסת על שתי הקומות התחתונות והשניה על שתי העליונות. הזוכים שילמו עבורן כמיליון שקלים. במקום אחר בשכונה נבנות דירות קטנות יותר בנות 3-4 חדרים המתפרסים על 75 מ"ר שנמכרו לזוכים תמורת 440,000 שקלים.

באופקים מדברים על כך שברגע זה נמצאות בשלבי בניה שונים 1,800 יחידות דיור, המהוות גידול של 25% לעיר הקטנה. קצב הבניה מרשים ביותר, כך גם שיעורי ההנחות להן זכו הזכאים. שר האוצר מבטיח כי גני הילדים, בתי הספר, בת הכנסת וגני השעשועים יחכו מוכנים לתושבים שיגיעו לאכלס את הבתים בתחילת 2019.

כחלון מגיע לפרויקט מחיר למשתכן באופקים (צילום: עמר כהן)
כחלון מגיע לפרויקט מחיר למשתכן באופקים (צילום: עמר כהן)

 

שדרות

בשדרות עולה הפמליה אחרי שר האוצר לקומה התשיעית והעליונה, בבניין שצפוי להיות הגבוה ביותר בשדרות, כדי להשקיף על הנוף. מצד אחד בתי שדרות הנמוכים, מהצד השני אפשר לראות את עזה, הנוף פתוח ויפה. קצב משאיות הבטון שמגיעות לאתרים מרשים גם הוא. 373 המשפחות שזכו בהגרלה יכנסו לשורת הבניינים הזו עד לסוף השנה.

הרבה בעיות יש בתוכנית ששר האוצר החליט ללכת עליה בכל הכח – תכנית מחיר למשתכן לא עמדה בהבטחות של יוזמיה. יו"ר מטה הדיור הבטיח ב-2015 כי יתפטר אם לא יצליח להביא לירידה של מחירי הדיור ב-15% עד לסוף 2017. מחירי הדיור יורדים בינתיים רק לזוכי ההגרלות של מחיר למשתכן. ההשפעה על שאר הענף, עד כה, הייתה מוגבלת מאוד. הדירות הנבנות במסגרת התכנית לא בהכרח תואמות את צורכי הזוכים ולבניה המאסיבית תוך זמן קצר יחסית יש מחיר ברמת המוכנות של הרשויות המקומיות לקלוט את התושבים החדשים. אך בכל זאת, אפשר ליום אחד להניח את הביקורת בצד ולהגיד כי מעל ל-40,000 זוגות צעירים זכו להנחה של מאות אלפי שקלים. הישג ראוי בפני עצמו. התכניות שהתקדמו במהירות יחסית, מאפשרות לשר האוצר להיות מרוצה ואף מעט נינוח. החלום שלו אותו הבטיח לאזרחי ישראל, קורם עור וגידים. הבטון והברזל כבר  מתחברים בשטח. כחלון יכול לגעת בקירות ולהראות שהם אכן קיימים במציאות.

יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ויו"ר רשות מקרקעי ישראל עדיאל שומרון בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון (צילום: עמר כהן)
יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ויו"ר רשות מקרקעי ישראל עדיאל שומרון בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון (צילום: עמר כהן)

בכל מקרה יצחקי, אכן הודיע כבר על פרישתו בסוף אפריל השנה, מחליפו יהיה ככל הנראה ראש עיריית רעננה, זאב בילסקי שהתבקש על ידי שר האוצר להירתם למשימה. יצחקי שניהל בשנה האחרונה עשרות הגרלות על עשרות אלפי יחידות דיור צפוי להתמנות לתפקיד יו"ר הפיס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!