דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יצחק גינזבורג

הסתה / יצחק גינזבורג, נשיא ישיבת 'עוד יוסף חי', קרא לפעולות תגמול בפלסטינים

גינזבורג, מהרבנים החתומים על ספר העיוועים "תורת המלך" נשא דברים בשיעור שהעביר בישיבה בשומרון וקרא בין היתר לפעולות תגמול קשות ופגיעה ב"סוס" אליו הוא ממשיל את הממסד

יצחק גינזבורג בשיעור (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
יצחק גינזבורג בשיעור (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
שי ניר

יומיים לאחר הפיגוע בחוות גלעד בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, אמר יצחק גינזבורג, מהרבנים החתומים על ספר ההלכה הגזעני והמעוות "תורת המלך", כי "התגובה הטובה ביותר היא פעולות תגמול קשות" וביקר בחריפות את הממשלה. על פי פרסום בגל"צ גינזבורג, נשיא ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר ואחד הרבנים המשפיעים על נוער הגבעות, נשא שיעור בן חמש שעות בישיבת "פרי הארץ" ברחלים ובו עסק בין היתר ב"חובת המחאה", במיוחד על רקע הפיגוע.

בהקלטה מהשיעור נשמע כי אחד הנוכחים הקשה על גינזבורג ושאל לאיזה סוג של מחאה הוא מתכוון? תשובתו של גיזנבורג הייתה, "מה עושים זה תכלס מ-ח-א-ה, זה מה שעושים. יש אצבע מאשימה, מי שבאמת אשם זה הסוס כאן, סוס הממסד. במקרים כאלה יש רק דבר אחד יחיד שיכול למנוע, תגובה הוגנת, שזה פעולת תגמול קשה".

'סוס' בגימטריה זה 'המדינה', אנחנו לא רוצים לשלוח להרוג את האנשים, רק את הממסד. רק את המרכבה. יש מרכבה ויש את מי שרוכב על המרכבה

גינזבורג משתמש בדימוי המדינה או הממסד כסוס בלא מעט פעמים לאורך השיעור והוא לקוח מהברכה של יעקב לשבט דן שמתארת את הנחש שנשיכה אחת שלו בעקב הסוס מספיקה כדי למוטט אותו. בהקלטה נשמע גינזבורג אומר כי יש לפעול נגד הממסד, "סוס בגימטריה זה המדינה, אנחנו לא רוצים לשלוח להרוג את האנשים, רק את הממסד. רק את המרכבה. יש מרכבה ויש את מי שרוכב על המרכבה".

בסביבת הרב טענו בתגובה כי הוא לא התכוון לביצוע פעולות תגמול בידי יחידים אלא כי המדינה היא זו שצריכה לקחת על עצמה את המשימה הזו. על אף זאת, מוקדם יותר בשיעור התייחס גינזבורג לפעולות שהיחיד יכול ואולי גם צריך לבצע בעצמו. "הסוס שלנו היום עושה דם יהודי הפקר, לכן צריך לפגוע בסוס. אז כנגד זה צריך אחד יהודי כזה שמפקיר את עצמו, זה נקרא הפקרות היא קדושה, מפקיר את הדם שלו. (…) כל ישראל ערבים זה בזה, מי שמוכן אז הוא המלך".

בתגובה לפרסום מסרו מקורבי גינזבורג כי "כפי שהרב הבהיר, בשנים האחרונות, התיקון הנדרש במישור הביטחוני הוא מדיניות אמיצה ותקיפה של מדינת ישראל מתוך הכרה בזכות של עם ישראל על ארצו. לצערנו הכתבת הוציאה דברים מהקשרם ובחרה להוציא פרסום מגמתי שקרי ומעוות וזאת למרות שהדברים הוסברו לה". עוד נמסר כי "חבל שגל"צ מטעים את הציבור ונגררים לרדיפת רבנים תוך ליבוי שנאה ופילוג בעם. כאמור, גם בשיעור המצוטט, הדגיש הרב כי על הרשות המבצעת לפעול בתוקף הנדרש ואם הממסד אינו ממלא את תפקידו יש להחליף את ההנהגה".

הספר ׳תורת המלך׳ (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
הספר ׳תורת המלך׳ (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

יצחק גינזבורג הוא אחד מארבעת הרבנים שנתנו את הסכמתם לפרסומו של הספר "תורת המלך" שיצא לאור בשנת 2009. מדובר בספר הנחזה להיות עיון הלכתי מאת יצחק שפירא, אף הוא משמש כרב בישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, ויוסף אליצור, נגדו הוגשו כתבי אישום בגין הסתה לאלימות בטורים שכתב לאתר "הקול היהודי".

הרב יוסף אליצור בעת מעצר סביב פרסום כתב ההלכה ׳תורת המלך׳ (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).
הרב יוסף אליצור בעת מעצר סביב פרסום כתב ההלכה ׳תורת המלך׳ (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).

"תורת המלך" מעמיד על כנה תורת גזע יהודית, המחייבת ומצדיקה הריגתם של גויים בתנאים שונים, לרבות הריגתם של גויים חפים מפשע (שמא יפגעו ביהודים בעתיד) ותינוקות גויים (שמא יגדלו להיות אויבים ליהודים). הספר מצדיק, הלכתית כביכול, נקיטת אלימות באופן אישי, שלא על דעת המדינה והריבון, לשם השגת התכלית של יישום "תורת המלך", והכל תוך הסתמכות מעוותת על מקורות הלכתיים ומקראיים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!