דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניצולות וניצולי שואה

בארץ / ערב יום השואה הבינלאומי כ-186,000 ניצולות וניצולי שואה חיים בישראל

מצבם הכלכלי של ניצולות וניצולי השואה עולה בשנים האחרונות לכותרות, והמדינה שהשקיעה השנה 5 מליארד שקלים לטובת הניצולים, מבקשת מהם למצות את זכויותיהם השונות | שר האוצר: "נמשיך לסייע ככל יכולתנו"

ניצול שואה בביתו., למצולם אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90 / אדי ישראל. ארכיון.
ניצול שואה בביתו., למצולם אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90 / אדי ישראל. ארכיון.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כ-186,500 ניצולות וניצולי שואה חיו בישראל בסוף שנת 2016, כך על פי נתוני הלמ"ס, המתפרסמים לרגל יום השואה הבינלאומי, החל ביום שבת הקרוב, ה-27.1:

57,500 מתוך ניצולי השואה בישראל שהו בגטו, מקום מסתור, מחנה עבודה, מחנה השמדה/מחנה ריכוז. 77% מתוכם הם ילידי אירופה. 101,000 מהם חיו במדינות שנחשפו למשטר הנאצי, מהם כ-55% ילידי צפון אפריקה. 28,100 מהם פליטים שנאלצו לעזוב את מקום מגוריהם בשל המשטר הנאצי. כ-76% הם ילידי בריה"מ (לשעבר).

שלוש הקבוצות הללו מוגדרות על ידי גופים רשמיים שונים כ'ניצולי שואה', לצורך קבלת זכויות והטבות בשל חשיפתם למשטר הנאצי.

מכלל ניצולי השואה כ-59% נשים, וכ-41% גברים. חלקן היחסי של הנשים גדל עם העלייה בגיל, בקבוצת הגיל 84 ומעלה כ-63% נשים וכ-37% גברים. התחזיות של הלמ"ס מדברות על 16% מכלל ניצולות וניצולי השואה שחיו בשנת 2016, שישארו בחיים עד שנת 2035.

"לאפשר להם לחיות חיים של כבוד"

משרד האוצר דיווח כי השנה הוקצו 5 מיליארד שקלים לטובת ניצולי השואה, במסגרות תמיכה ישירות ועקיפות, דרך הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד. תגמולים חודשיים לניצולי שואה בסכום של מעלה מ-3.3 מיליארד שקלים, הוענקו תגמולים לנכי רדיפות הנאצים בכ-2.3 מיליארד שקלים, הוגדל מתן הפטור המלא על תרופות כך שתקציבו עומד על כ-435 מיליון שקלים וניתנו שירותי סיעוד לניצולי שואה בסכום של כ-252 מיליון שקלים.

ללא קשר למעמדם הסוציו-אקונמי זכאים ניצולי השואה לפטור מלא ברכישת תרופות הכלולות בסל הבריאות, לסיוע משפטי בחינם ולסיוע סוציאלי על ידי עובדות סוציאליות במרכז המידע וברשויות המקומיות והגעת עובדת סוציאלית לבית הניצול במידת הצורך.

שר האוצר, משה כחלון: "גם השנה ממשלת ישראל המשיכה לנסות ולתקן את העוולות שנגרמו לניצולי השואה במשך השנים. הרחבנו והגדלנו את מעגל הזכאים לקצבאות ולמענקים וכן את סל השירותים והתרופות. אנחנו מנסים להגיע לכל מי שנפגע בשואה ולסייע לו למצות את הזכויות המגיעות לו בדין. אני יודע שאין מספיק שנוכל לעשות בכדי לפצות ולהקל על הסבל, הכאב והעוול שנגרמו להם, אבל אנחנו נמשיך לסייע ככל יכולתנו ולהקצות משאבים בכדי לאפשר להם לחיות חיים של כבוד".

 כ-220,000 זכאים מטופלים כיום על-ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה: כ-72,561 מקבלים תגמולים חודשיים וכשליש מתוכם (כ-18,782 זכאים) מקבלים תגמולים מוגדלים. בנוסף, כ-6,996 זכאים מקבלים תגמול בגין בני זוגם ו-140,421 זכאים למענקים שנתיים.

בנוסף בשנה האחרונה הרשות לזכויות ניצולי שואה התחילה להפעיל שני פרויקטים ארציים במטרה להקל על שגרת יומם של ניצולי השואה:

  1. פרויקט "המערך התומך"- פרויקט רחב היקף וחדש מסוגו שפועל ברחבי הארץ הכולל מערך מתנדבים המגיעים לבתי כל הניצולים העריריים ומסייעים להם בהפגת הבדידות. הפרויקט נעשה בשיתוף עם ארגון אשל-ג'וינט ישראל ועמותת מטב ומשתתפים בו מאות ניצולי שואה מכל רחבי הארץ. לפרויקט ניתן תקציב תלת שנתי המוערך ביותר מ-7 מיליון שקלים.
  2. מערך טיפול נפשי- פרויקט שבמסגרתו ניתנים מגוון טיפולים ושורה של מענים לצרכים המשתנים של ניצולי השואה, תוך תפירת "חליפה אישית" לכל ניצול, בהתאם לצרכיו ומאפייניו. המערך כולל טיפולים מסוגים שונים ובהם טיפול באומנות, טיפול באמצעות בעלי חיים, מעקב פסיכיאטרי למי שזקוק לכך ועוד. תקציב הפרויקט נאמד בחצי מיליארד שקלים.

בנוסף, ממשיכה הרשות לזכויות ניצולי השואה בפרויקט מיצוי הזכויות באמצעות הרשויות המקומיות. במסגרת זו נבדק אם ניצולי השואה מקבלים את ההטבות בהתאם לזכאותם. מדו"ח מבקר המדינה עולה כי פרויקט זה יכול לשמש להוצאת ניצולים רבים ממצוקתם הכלכלית ולאפשר להם לקבל שירותי סיעוד ותנאי מחיה נאותים בשנותיהם האחרונות. עד כה הצטרפו לפרויקט 75 רשויות מקומיות.

מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, עפרה רוס: "אנחנו קוראים לניצולי השואה להמשיך ולמצות את הזכויות המגיעות להם על פי חוק. כמו כן, נמשיך לפעול ולקדם יוזמות בתחום המשפטי, הסוציאלי והחברתי כאחד, בכדי להיטיב עם חיי הניצולים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!