דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום השואה הבינלאומי

סערת החוק הפולני / ישראל לפולין: "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית"

הפרלמנט הפולני אישר ביום שישי, הצעת חוק הקובעת עונש של עד 3 שנות מאסר לכל המטיל על פולין את האחריות לפשעי הנאצים | רה"מ נתניהו הורה לשגרירה בוורשה להיפגש עם ראש ממשלת פולין ולהביע את התנגדות ישראל להצעה

הכניסה למחנה אושוויץ1 (צילום:  Neil at the English language Wikipedia).
הכניסה למחנה אושוויץ1 (צילום: Neil at the English language Wikipedia).
טל כרמון
שי ניר
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חוק שאישר הפרלמנט הפולני, האוסר הטלת אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה בזמן מלחמת העולם השנייה בשטחה גרר תגובות נזעמות. החוק, שאושר ערב יום השואה הבינלאומי, קובע כי העונש על הפרתו יהיה עד שלוש שנות מאסר.

האנדרטה לזכר יהודי ידוונה (צילום: fotonews)
האנדרטה לזכר יהודי ידוונה (צילום: fotonews)

משרד החוץ בישראל הודיע היום על התנגדות להצעת החוק. ישראל ביקשה מממשלת פולין לתקן את ההצעה, לפני המשך קידום החקיקה. "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זכרון יקיריהם שנספו בתופת", נאמר בהודעת משרד החוץ. עוד מסר המשרד כי סגן השגריר הפולני, הממונה כעת על השגרירות בישראל בהיעדר השגריר , יזומן לשיחת הבהרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בעמוד הטוויטר שלו כי "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה. הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת נגד החוק".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס גם הוא הערב לנושא. "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם" מסר ריבלין.

עוד הוסיף כי "רק 73 שנים חלפו מאז נפתחו שערי הגהינום. ניצולי השואה החיים הולכים ונעלמים מן העולם ועדיין עלינו להאבק על זכרון השואה כפי שהיתה. על העם היהודי, מדינת ישראל והעולם כולו לוודא כי את השואה נכיר על מוראותיה ונוראותיה. גם בקרב העם הפולני היו שנתנו יד לפשעים הנאציים. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים. צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם. היו ביניהם גם שהושיטו יד, נאבקו וזכו להכרה כחסידי אומות עולם. ביום השואה הבינלאומי עוד יותר מבכל יום אחר, תעמוד מול עניינו מחויבותינו לזכרון אחינו ואחיותינו שנרצחו מעל כל השיקולים".

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד גינה בחשבון הטוויטר שלו את החוק וכתב כי הוא "מנסה להכחיש את מעורבותם של אזרחים פולנים רבים בשואה". לדבריו, "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".

שגרירות פולין בישראל הגיבה בחריפות לדבריו של לפיד בטוויטר וכתבה בתגובתה: "טענותיך נטולות התימוכין מראות באיזו דחיפות נדרש חינוך על השואה, גם כאן בישראל. כוונת החוק הפולני היא לא לשכתב את העבר, אלא להגן על האמת מפני השמצות שכאלה".

שר האוצר משה כחלון מסר כי "החלטת הפרלמנט הפולני היא אומללה והזויה. יש אמת היסטורית אחת, חזקה ומוכחת והיא כוללת בתוכה את זוועות הצורר הנאצי ואת המסייעים בידו, בהם גם פולין. אף אחד לא יצליח להכחיש את זכרון השואה, על אחת כמה וכמה ביום השואה הבינלאומי".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר הערב כי "החלטת הפרלמנט הפולני תעודד מכחישי שואה בכל העולם להמשיך ולהפיץ את שקריהם. ההתעלמות מההיסטוריה לא משנה אותה. בפולין היתה אנטישמיות קשה לפני ובמהלך מלחמת העולם השניה ולצערנו גם כנגד בני עמנו ששרדו וחזרו מהמחנות".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מסר בתגובה לחוק כי "החוק שעבר בפרלמנט הפולני הוא חמור מוסרית ועניינית. הוא כשלעצמו כולל יסוד עמוק של הכחשת השואה. חוק שאסור היה להביאו לעולם. אני מקווה מאד שהפרלמנט וההנהגה בפולין יתעשתו וכי הוא יבוטל במהרה".

על פי החוק החדש העוברים עליו יעמדו בפני עונש של עד שלוש שנות מאסר בגין רמיזה כי לפולין אחריות לעוולות המלחמה. בין היתר, אוסר החוק לכנות את מחנות ההשמדה שהוקמו בשטחי פולין "פולניים", ואף מגדיר את הכחשת הרצח של מאה אלף פולנים בידי מיליציה אוקראינית בלתי חוקית. פעילות אמנותית או מדעית יוחרגו מהחוק.

פולין נלחמת זה שנים בשימוש בביטויים כגון "מחנות השמדה פולניים", שמהם משתמע שפולין אחראית לפחות במידת מה למחנות שבהם נרצחו מיליונים, בעיקר יהודים, על-ידי גרמניה הנאצית. המחנות נבנו והופעלו על-ידי הנאצים אחרי שאלה פלשו לפולין ב-1939.

מפלגת השלטון של פולין – "מפלגת החוק והצדק" – ניסתה בשנים האחרונות להעלות לתודעה את הסבל שחוו פולנים תחת השלטון הנאצי, בכלל זה עונש המוות שהוטל על פולנים שעזרו ליהודים. כך מנסה המפלגה להגיב על העדויות ההיסטוריות שלפיהן גם חלק מהפולנים ביצעו פשעים נגד היהודים במהלך המלחמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!