דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / גם השבוע: מאות הפגינו ברחבי הארץ נגד השחיתות השלטונית

כ-150 בני אדם הפגינו אמש בפ"ת וקראו לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה להתפטר | מאות הפגינו גם בת"א, ירושלים, חיפה, ב"ש ועוד | "אנחנו לא יוצאים נגד האנשים כאנשים, אלא כאנשים המסמלים שחיתות והשחתה"

ההפגנות נגד השחיתות בפ"ת (צילום: יאיר ויטמן)
ההפגנות נגד השחיתות בפ"ת (צילום: יאיר ויטמן)
שי ניר

מאות בני אדם הפגינו אמש (שבת) נגד השחיתות השלטונית בכעשרים מוקדים ברחבי הארץ. המפגינים קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להתפטר. בעיר פתח תקווה, מוקד ההפגנות הוותיק ביותר, התאספו כ-150 מפגינים ומנו 63 הפגנות מאז החל גל המחאה. הפגנות נוספות התקיימו בין היתר גם בחיפה, באר שבע, ירושלים, תל אביב וצומת פלוגות.

הפגנות נגד השחיתות בחיפה (צילום: אור גורן)
הפגנות נגד השחיתות בחיפה (צילום: אור גורן)

מני נפתלי לשעבר אב הבית במעון ראש הממשלה, ואחת הדמויות המובילות את ההפגנות, חזר להפגין בפתח תקווה לאחר מספר שבועות שהפגין לצידו של עו"ד אלדד יניב, פעיל מחאה נוסף בעל שאיפות פוליטיות-מפלגתיות בכיכר הבימה בת"א. במהלך השבוע האחרון הודיע נפתלי כי הוא חוזר להפגין בפ"ת.

"אם לא היינו מפגינים גלגלים לא היו עובדים", אמר נפתלי מעל הבמה והפנה את חיציו למנדלבליט, אותו האשים בניגוד עניינים. לדבריו, על היועץ המשפטי לממשלה "להחליט אם הוא שומר על שלטון החוק או על ראש הממשלה".

בתשובה לשאלת דבר ראשון בנושא, אמר נפתלי כי החליט "יחד עם כמה אנשים לחזור לפה" וכי יניב "לא רצה. הוא רצה שנהיה בתל אביב. ניסה לשכנע אותי לחזור לשם אחרי שכבר החלטנו על פתח תקווה". לדבריו, "זה המקום בו צריך להסביר למנדלביט את תפקידו. יצאנו נגד השיטה".

על השאלה בדבר שאיפותיו הפוליטיות של יניב והאופן בו הן משפיעות על המחאה, אמר כי "זה לא מעניין אותי. כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. רק לא לשנות את המסרים. המחאה לא שלי ולא של אף אחד. היא של האנשים שרוצים להפגין. אנו רוצים לשנות את השיטה. כשיהיו מיליון איש ברחובות נחליט מה עושים. אולי נקים מפלגה. אם אין לך כסף אתה לא הולך לקנות במכולת. זה מה שאלדד יניב צריך להבין".

הפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה. (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה. (צילום: יאיר ויטמן)

במהלך נאומו של נפתלי נשמעו קריאות בודדות של "בוגד" נגד ראש הממשלה, אך אלו הושתקו מיד על ידי המפגינים במקום. נפתלי אמר בתגובה: "אני לא רוצה לשמוע קריאות בוגד. זה לא מתאים פה".

מוטי אשכנזי, ממובילי המחאה נגד ממשלת גולדה מאיר בעקבות מלחמת יום הכיפורים ותצאותיה נאם גם הוא בהפגנה אמש. "ראש הממשלה והיועץ המשפטי הם סמלים. אנחנו לא יוצאים נגד האנשים כאנשים, אלא כאנשים המסמלים שחיתות והשחתה", אמר אשכנזי לקהל.

על המציאות הכלכלית-חברתית אמר אשכנזי, כי "אני כאן משום שאיכות החיים שלי נפגעה מאוד בעשרות השנים הללו. גם איכות החיים של ילדי ונכדי". עוד הוסיף כי "אני לא יכול לחיות עם אי צדק חברתי. ברור לי שעם כל זמן שהשחיתות שלטת לא יהיה צדק חברתי".

על היועץ המשפטי לממשלה אמר אשכנזי כי "בדמוקרטיה ראויה חייב היועץ לקנות את אמוננו מחדש. אנו מצפים לשקיפות. שינהג בגלוי ויתן מעת לעת דוח איך מתקדמת חקירת ראש הממשלה".

את הטענה כי בשבת שעברה מפגיני המחאה נגד השחיתות מנעו ממנדלבליט להתפלל ולקרוא קדיש על אימו, שללו המפגינים ואמרו כי "מדובר בספין".

יחזקאל בגדדי (63), עצמאי ולשעבר יו"ר ועד עובדי הבנק לחקלאות, מוותיקי המפגינים הסתובב עם שלט עליו נכתב "צולליהו". לדבר ראשון אמר כי "את נתניהו צריך להעיף רק על יוקר הדיור, הרס הפנסיות ויוקר המזון". בגדדי, על אף שסרב להזדהות פוליטית עם צד פוליטי זה או אחר, האשים את מצביעי הימין שתומכים בנתניהו משנאה לשמאל ולא "מאהבת המולדת".

יחזקאל בגדדי בהפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה. (צילום: יאיר ויטמן)
יחזקאל בגדדי בהפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה. (צילום: יאיר ויטמן)

חושף השחיתות רפי רותם נאם גם הוא בהפגנה ואמר לקהל, "אתם הגיבורים האמיתיים". רותם הוסיף כי המאבק מתנהל נגד מנדלביט ופרקליט המדינה שי ניצן שישלחו את רות דוד לשעבר פרקליטת מחוז ת"א לשעבר בפרקליטות המדינה "לכלא לשנים".

רותם בדבריו הדגיש המשפט המתנהל נגד דוד הוא על פשעיה לאחר כהונתה בפרקליטות תל אביב וקרא לחקור אותה ולהעמידה לדין גם על מעשיה במהלך שירותה. "מנדלביט יודע על כל הפשעים של רות דוד וגם ניצן ושקד (שרת המשפטים איילת שקד, ש.נ.)יודעים. כולם שומרים עליה כי היא יודעת על שופטים שביצעו פשעים. היא יודעת הכל", דברי רותם.

כ-300 מאות בני אדם הפגינו אתמול גם בכיכר הבימה בתל אביב. בחיפה, הפגינו כמאתיים בני אדם, וכמה מהם קראו לממשלה "לייצג את האינטרסים של העם ולא של עצמה".

הפגנה נגד השחיתות בבאר שבע (צילום: עילאי פארן)
הפגנה נגד השחיתות בבאר שבע (צילום: עילאי פארן)

בהפגנה בתל אביב אמר אלדד יניב כי "כל הכבוד שבאתם. זה לא סתם שיש לנו ראש ממשלה מעופף שמסתכל על הגלובוס ומחפש לאן לברוח, חוזר מדאבוס ונוסע שוב. מפחדים מאיתנו, הם מפחדים. יש 20 מוקדים ברחבי הארץ של הפגנות ותמונת הניצחון כאן היום חשובה. למרות הגשם והלחץ נשארנו ממוקדים. אל תתבלבלו, שומעים את הקולות שנתניהו ייחקר ובעוד כמה שבועות יהיו המלצות. צריך להתמיד ולבוא כל שבת. אנחנו רוצים חוזה חדש עם הפוליטיקאים. שיהיו שתי קדנציות והביתה. רוצים מנהיגים אמיצים. צדק צדק תרדוף. אנחנו מתקרבים לסוף אבל זה לוקח זמן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!