דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

בטיחות בעבודה / 15 מליון שקלים קנסות הטילו החודש פקחי בנייה בשל ליקויי בטיחות

רק בתחילת החודש נכנס לתוקפו הצו המאפשר לפקחי בטיחות להטיל קנסות מנהליים על אתרי בנייה המפרים את הוראות הבטיחות, וכבר ביקרו הפקחים בכ-600 אתרים | שר העבודה והרווחה כץ: "נתקלים בהפרות כמעט בכל אתר" | הבוקר נפצעו שני פועלים באתר בנייה בראשון לציון

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאז נכנס לתוקפו בתחילת החודש הצו המאפשר למפקחי הבטיחות במשרד העבודה והרווחה להטיל קנסות מנהליים על קבלני בניין שיפעלו בניגוד להוראות הבטיחות, ביקרו המפקחים בכ-600 אתרי בניה והטילו למעלה מ-500 עיצומים בסכום כולל של כ-15 מיליון ש"ח. "לצערי, אנו נתקלים בהפרות כמעט בכל אתר. אני קורא לכל קבלן להצטרף למאמצינו לבלום את הקטל באתרי הבנייה, להקפיד על התקנות קלה כחמורה ולשמור על חיי אדם" מסר שר העבודה והרווחה, חיים כץ. בנוסף נפתח לראשונה מייל לפניות אזרחים בנושא ליקויי בטיחות באתרי בניה: itzumim.safety@molsa.gov.il.

עם זאת, בשעות הבוקר (ראשון) נפצעו שני עובדים כבני 20 מחלק שנפל ממנוף על גבי משאית, ברחוב מבצע תמוז בראשון לציון. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים שיבא, כשהם במצב בינוני עם חבלות בראש, בצוואר ובחזה.

70% מהעיצומים שהוטלו הינם בסכום המקסימלי של 35,380 ש"ח, כרבע מהעיצומים שניתנו הינם בסכום מופחת של 20,220 ש"ח. בנוסף ניתנו עוד כ-5% התראות מינהליות לקבלנים. ההפרות הבולטות שנמצאו באתרי הבנייה השונים היו עבודה על פיגומים ללא ציוד מגן אישי, עבודה על פיגומים שאינם תקינים, אי מינוי מנהל עבודה באתרי הבנייה כנדרש בחוק, אי הדרכתם של עובדים בעבודה בגובה כנדרש, חוסרים בסקרי בדיקה ובטיחות (כגון בכלים כבדים ומנופים), וחוסר בפנקסי הדרכה.

העיצומים הינם קנסות כספיים הניתנים בהליך מנהלי שאינו פלילי, במסגרתו חלק מההפרות הנעשות לראשונה מתורגמות להתראות, המובילות לכפל קנס במידה והקבלן מפר אותן בשנית. השוברים לתשלום העיצומים נמסרים לקבלנים בשטח במסירה אישית. בין החברות שקיבלו קנסות השבוע במסגרת מבצע אכיפה בעיר בית שמש – אסטרא גרופ בנייה, אשר קיבלה ארבעה עיצומים בסכום המקסימלי על העבירות הבאות: מכונת הרמה שלא נבדקה, אי שימוש בציוד מגן, אי ניהול פנקס הדרכה ואין אישור הדרכה בגובה – סה"כ 141,520 שקלים; אור עמיעד חברה לבניין אשר קיבלה התראה מינהלית אחת בבגין אי אספקת ציוד מגן ועיצום כספי בסכום המקסימלי של  35,380 שקלים בגין אי שימוש בציוד מגן; ורובין לנדסמן הנדסת בניין, אשר קיבל התראה מינהלית על אי עדכון תכנית ניהול בטיחות, ושלושה עיצומים כספיים בגין אי החזקת פנקס עגורן, היעדר הדרכה בגובה ואי שימוש בציוד מגן – סה"כ: 75,820 שקלים.

שובר תשלום לעיצום כספי על עבירות בטיחות בבניה (צילום המסמך מאת משרד העבודה והרווחה).
שובר תשלום לעיצום כספי על עבירות בטיחות בבניה (צילום המסמך מאת משרד העבודה והרווחה).

העיצום הכספי מהווה אמצעי אכיפה יעיל ומהיר, המיועד להוות סנקציה קלה להפעלה לצורך אכיפה מינהלית של דיני העבודה, בכלל זה דיני הבטיחות בעבודה במקרים שאינם מתאימים להליך הפלילי. לפיכך, בשונה מההליך הפלילי, המחייב להוכיח אשמה מעבר לכל ספק סביר – די בראיות מינהליות גמישות בכדי שמפקח עבודה ממונה יוכל להטיל קנס על קבלן שלא ביצע את המוטל עליו להבטחת בטיחות עובדיו. על מנת להבטיח הוגנות בהליך הטלת עיצום כספי, ומאחר שלא שמורות למפירים הזכויות המוקנות להם בהליך פלילי, ומאחר ואין בהליך המנהלי שופט אשר מפעיל שיקול דעת בנוגע לסנקציה נקבע בחוק כי על הרשות המבצעת להגביל את כוחו של המפקח ולהגדיר מראש עילות ברורות להפחתת הקנס.

תגובת חברת רובין לנדסמן הנדסת בניין לא התקבלה, נכון לשעה זו.

לא ניתן היה להשיג את תגובת החברות אסטרא גרופ בנייה ואור עמיעד חברה לבניין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!