דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / בית המשפט המחוזי בחיפה דן בעתירה כנגד התוכנית להרחבת בז"ן

העותרות, "אדם טבע ודין", "מגמה ירוקה" והקואליציה לבריאות הציבור, טוענות כי האישור שנתנה למהלך המועצה הארצית לתכנון ובנייה לא חוקי ולא סביר | מחוץ לכותלי בית המשפט מקיימים תושבים וארגוני סביבה הפגנה כנגד התוכנית

הפגנות נגד הרחבת בז״ן בחיפה (צילום: מגמה ירוקה).
הפגנות נגד הרחבת בז״ן בחיפה (צילום: מגמה ירוקה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תושבים וארגוני סביבה, בהובלת ארגון מגמה ירוקה ועיריית חיפה, מפגינים בשעה זו (ראשון) כנגד התוכנית להרחבת בתי זיקוק לנפט (בז"ן). ההפגנה נערכת מול בית המשפט המחוזי בעיר, הדן בעתירת רשויות מקומיות באזור כנגד התוכנית.

כזכור, בחודש יוני 2017, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה תוכנית הרחבה לשטח הבנוי בבתי הזיקוק, למרות התנגדויות רבות לתכנית, שהגבילו אותה. בארגוני הסביבה טוענים כי ההחלטה מעוות, ומאשרת פיתוח והרחבה במסווה של הסדרת המצב הקיים, אף שהוא לא נמדד כראוי מעולם.

הפגנות נגד הרחבת בז״ן בחיפה (צילום: מגמה ירוקה).
הפגנות נגד הרחבת בז״ן בחיפה (צילום: מגמה ירוקה).

בתי הזיקוק מהווים כיום צורך חיוני מבחינת משק הדלקים, אך החלטות ההרחבה עשויות לאפשר הקמת מתקני זיקוק חדשים שיפעלו עשרות שנים, בשעה ששינויים במשק האנרגיה עשויים לייתר אותם מבחינת צרכי המשק הישראלי בעתיד.

הדיון המשפטי נערך כעת בבית המשפט אחרי שבז"ן הסכימו לדחיית הפקדת התכנית המאושרת בשלושה חודשים. העותרים, "אדם טבע ודין", "מגמה ירוקה" והקואליציה לבריאות הציבור, תובעים לבטל את אישור התכנית, ולא לאשרה מחדש ללא תכנון מפורט, מצב מהימן של המצב הקיים מבחינת המתקנים הקיימים, ניתוח של היקף הפליטות המזהמות במצב הקיים, והפעלת עיקרון ה"בועה" בהנחיות כלפי היתרי פליטה – כלומר הצבת יעדי מקסימום לסך הפליטות מכלל המתקנים במשולב.

בית המשפט נוטה שלא להתערב בהחלטות המקצועיות של מוסדות התכנון, שאושרו לאחר מספר בקשות ערר שנדונו, אך העתירה הנוכחית מטילה ספק בחוקיות ובסבירות ההחלטות, על רקע היותו של מפרץ חיפה מוקד של זיהום אוויר, כאשר מפעלי קבוצת בז"ן מופיעים באופן קבוע בראש מרשם פליטות לסביבה (המפל"ס) – דיווח של המשרד להגנת הסביבה על דיווחי פליטות מפעלים בישראל.

מדד המפעלים המזהמים (גרפיקה: המשרד להגנת הסביבה).
מדד המפעלים המזהמים (גרפיקה: המשרד להגנת הסביבה).

בזי הזיקוק עצמם זקוקים לתכנית הסדרה כדי לאפשר תהליך של התחדשות המבנים במתחם, כולל למטרות הפחתת פליטות וכן להתאמות נדרשות כתוצאה משינויים במשק האנרגיה. עם זאת, השיקולים של בז"ן הם שיקולים עסקיים ועשויים להכיל אפשרות לזיקוק דלקים שיש לו צידוק כלכלי, גם אם חלק ניכר מהתזקיקים מיוצא לחו"ל, ואינו בשימוש בארץ.

מחברת בז"ן נמסר בתגובה כי "התכנית קובעת מפורשות כי בזן לא תוכל להגדיל את הפליטות שלה בעתיד והיא כוללת כמה מנגנונים ייחודיים שאין להם אח ורע, ביניהם, זכות הציבור להגיש השגות טרם מתן היתרי בנייה פרטניים. התכנית, שאושרה על ידי כל הגורמים הרגולטורים הרלוונטיים, נמצאת בתהליכי אישור כבר למעלה מ-13 שנים. קבוצת בזן משקיעה מידי שנה עשרות מיליוני שקלים השקעה במתקנים סביבתיים ונתוני המשרד להגנת הסביבה מעידים על הפחתה משמעותית ומתמדת בהשפעותיה הסביבתיות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!