דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכר הרופאים

שכר הרופאים / המרוויחים הגדולים מהשביתה ב-2011 הם הרופאים בעשירון השכר העליון

מנתוני הכלכלן הראשי שהתפרסמו היום (ב') עולה כי שכר הרופאים עלה ב-76% בעשור האחרון | שכר הרופאים בעשירון השכר העליון התקרב ב-2016 לשני מליון שקלים | רופאות משתכרות בממוצע 30.5% פחות מרופאים

מחאת הרפואה הציבורית, 2011 (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90).
מחאת הרפואה הציבורית, 2011 (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שכר הרופאים בישראל זינק ב-76% בתוך עשור – כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') הכלכלן הראשי במשרד האוצר. העלייה המשמעותית ביותר, 76% נרשמה דווקא בשכר מעבודה ציבורית, לעומת עלייה של 59% בשכר מפרקטיקה פרטית.

בשנת 2011 נחתם הסכם שכר עם הרופאים לאחר מאבק ושביתה ממושכת, אולם חלק מהנתונים העולים מהמחקר מראים כי שכר הרופאים היה בעליה גם לפני ההסכם ובניגוד למקצועות אחרים בהם השכר היה בירידה. עוד עולה מנתונים שיש פערי שכר בממוצע של 30.5% בשכר בין רופאים לרופאות.

השכר הממוצע לרופא המועסק בבתי החולים הממשלתיים, בעל ותק של לפחות עשר שנים, עמד בשנת 2016 על 790 אלף ש"ח (ברוטו, שנתי), כש-29% מהשכר הגיעו מהרפואה הפרטית. שכר זה מבטא עלייה ריאלית חדה של 76 אחוזים בהשוואה לשנת 2007, כאשר השכר שמקורו ברפואה הציבורית עלה ב-84 אחוזים, והשכר שמקורו ברפואה הפרטית רשם גידול של 59 אחוזים.

צמיחת השכר הריאלי מרפואה ציבורית בלבד לפי עשירונים (נתונים: הכלכלן הראשי).
צמיחת השכר הריאלי מרפואה ציבורית בלבד לפי עשירונים (נתונים: הכלכלן הראשי).

בסוף 2011, לאחר שביתה ממושכת של הרופאים נחתם עימם הסכם שכר (העומד להסתיים ב-2018) במסגרתו ניתנו מענקים ותוספות שכר שונות, בפריסה עד דצמבר 2018. תוספות השכר חלו בין היתר על מרכיבים בסיסיים כמו "שכר משולב" ושכר שעתי, אך בנוסף ניתנו תוספות על בסיס התמחות ומיקום גיאוגרפי של בית החולים. על רקע הסכם זה נבחנה התפתחות שכר הרופאים בין השנים 2016-2007, תוך התייחסות נפרדת לתקופה שלאחר הסכם השכר (2016-2011)

הנתונים מהמחקר מעמידים בסימן שאלה את השביתה הגדולה של 2011. מהנתונים עולה כי מי שהרוויחו מהסכם השכר הם הרופאים ששכרם מדורג בעשירונים הגבוהים, ושההסכם שיפר באופן לא שווה את שכרם של הרופאים בתחתית ובקצה העשירונים: בחלוקה בין התקופה שלאחר הסכם השכר לזו שלפניה, נמצא כי בכל העשירונים שיעור עליית השכר בשנים שלאחר ההסכם, מהווה כשני שלישים משיעור העלייה הכולל בעשור האחרון. גם בניתוח זה נמצא כי עליית השכר הגבוהה ביותר נרשמה בעשירונים 9-7, אם כי מצטמצמים הפערים בקצב הגידול בין עשירונים אלו לבין עשירונים 6-3.

לפי הנתונים ניתן לראות שעליית השכר הגבוהה ביותר נרשמה בעשירונים 9-7, שהשכר הריאלי שלהם הוכפל מהרפואה הציבורית בעשור האחרון. עליות שכר משמעותיות נרשמו גם ביתר העשירונים, אבל שני העשירונים הנמוכים בולטים עם שיעורי הגידול הנמוכים ביותר (אם כי מעל גידול השכר הממוצע במשק).

צמיחת השכר הריאלי מרפואה פרטית בשנים 2016-2007 (נתונים: הכלכלן הראשי).
צמיחת השכר הריאלי מרפואה פרטית בשנים 2016-2007 (נתונים: הכלכלן הראשי).

שיעור הנשים הולך ופוחת ככל שעולים לעשירוני שכר גבוהים יותר, עד לשיעור של 9 אחוזים בלבד בעשירון העליון (לעומת שיעור של שליש מכלל הרופאים בבתי החולים הממשלתיים). בהינתן שכל המשתנים האחרים קבועים, שכרן של הרופאות נמוך ב-216 אלף ש"ח בממוצע מזה של הגברים (באחוזים – פער של 29 אחוזים). מנגד, לא נמצאה עדות אמפירית להשפעת המוצא (יוצאי מדינות בריה"מ לשעבר/בני מיעוטים) על השכר.

פערי שכר מגדריים בקרב רופאי בתי החולים הממשלתיים 2016-2007 (נתונים: הכלכלן הראשי).
פערי שכר מגדריים בקרב רופאי בתי החולים הממשלתיים 2016-2007 (נתונים: הכלכלן הראשי).

שיעור עליית השכר של שני העשירונים הנמוכים בשנים שלאחר ההסכם נותר בקצב נמוך משמעותית מקצב עליית השכר ביתר העשירונים. הממצאים לעיל, לפיהם אין עשירון בו היתה שחיקת שכר ריאלית בשנים 2011-2007 (בעוד שחלה שחיקת שכר ריאלית בקרב כלל השכירים במשק באותה תקופה, בכלל זה בקרב עובדי ההיי-טק) יש בהם כדי להעמיד בסימן שאלה את טענות הרופאים (בכל הקשור לשכר) ערב השביתה.

לא רק זאת, אלא שקבוצת האוכלוסיה מקרב הרופאים שעשויה היתה להרגיש עצמה מקופחת (ביחס לעמיתיה האחרים), אלו הנמנים על שני העשירונים הנמוכים, זכו לתוספות הנמוכות ביותר (לא רק באחוזים, אלא כמובן עוד יותר במונחים כספיים). בהקשר זה יודגש כי אמנם שיעור הרופאים המומחים בעשירון התחתון נמוך מזה שבעשירונים הגבוהים יותר, אולם עדיין חלק הארי (74 אחוזים) של הרופאים בעשירון התחתון הינם רופאים מומחים.

קיימים פערי שכר חריגים בין העשירון העליון של הרופאים לבין יתר העשירונים, בכלל זה לעשירון שמתחתיו, כאשר פערים אלו מתרכזים בהכנסות מרפואה פרטית. כך, בעשירון העליון עמד השכר השנתי הממוצע של הרופאים בשנת 2016 על 1.9 מלש"ח, מזה 1.1 מלש"ח מרפואה פרטית, בכלל זה 630 אלף ש"ח בממוצע הוא רווח שנשאר ב"חברת הארנק".

במצטבר, בין השנים 2016-2007, רשמו ארבע מאות הרופאים הנמנים על העשירון העליון של רופאי בתי החולים הציבוריים, גידול נומינלי של 1.3 מיליארד ש"ח בהכנסותיהם מרפואה פרטית בלבד. סכום זה גבוה יותר מסך הרווח שגרפו שלושת בתי החולים הפרטיים הגדולים, במהלך אותה תקופה.

תוספות השכר שניתנו לרופאים בבתי החולים בפריפריה במסגרת הסכם השכר ב-2011 הביאו לסגירת הפער השלילי (שעמד על 14 אחוזים), בשכר הממוצע מרפואה ציבורית ופרטית בין רופאי הפריפריה לבין רופאי בתי החולים במרכז הארץ. בכך פיצה הסכם השכר את רופאי הפריפריה על פוטנציאל השתכרות מוגבלת מרפואה פרטית.

שכר ממוצע מרפואה ציבורית ופרטית לפי תחום התמחות, 2016 (נתונים: הכלכלן הראשי).
שכר ממוצע מרפואה ציבורית ופרטית לפי תחום התמחות, 2016 (נתונים: הכלכלן הראשי).

העובדה ששיעור הגידול הממוצע בהיקף המשרה הציבורית לא היה דרמטי (באופן יחסי לתוספות השכר שניתנו במסגרת הסכם השכר החדש), קשורה ככל הנראה בתופעה של dual practice. כלומר, בגלל העובדה שפתוחה בפני הרופאים האופציה של תעסוקה פרטית במקביל לציבורית, ובשל הסבירות להכנסה גבוהה יותר (לשעת עבודה) במרבית ההתמחויות במסגרת הרפואה הפרטית, התמריץ של הרופאים המומחים להרחיב משמעותית את שעות העבודה שלהם במסגרת בית החולים אינו גבוה. השערה זו מקבלת חיזוק מהממצא לפיו שיעור הגידול בהיקף המשרה הציבורית בקרב העשירון העליון היה הנמוך ביותר מבין כל העשירונים, בעוד עשירונים 5-2 רשמו את שיעורי הגידול הגבוהים ביותר. גורם נוסף שיש בו כדי להסביר את הגידול בהיקף שעות העבודה במסגרת הרפואה הציבורית נעוץ בבקרה הגבוהה יותר על שעות העבודה של הרופאים, אשר חויבו "בהחתמת שעון" במסגרת אותו הסכם שכר. ככל שאכן לחיוב ב"החתמת שעון" היתה תרומה לעלייה בהיקף המשרה הציבורית, זהו הישג עבור מי שהתעקשו לכלול סעיף זה בהסכם השכר האחרון (יש לשים לב שהיקף המשרה ב-2016 הינו מעל 100 אחוזי משרה. דהיינו, בממוצע, הרופאים נשארים מעבר לשעות העבודה "הרגילות", בעוד שקודם לכן, עפ"י דיווחי השעות שלהם, היו בהיקף של 95 אחוזי משרה).

ככל שמשקל ההכנסות מרפואה פרטית, בהינתן תחום התמחות, הינו גבוה יותר, כך נמוך יותר היקף המשרה הציבורית. בולטים במיוחד, עם משקל גבוה של הכנסות מרפואה פרטית, תחומי ההתמחות של רפואת עיניים ותחומי ההתמחות הפרוצדורליים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!