דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

חבל עפרין / לוחמות כורדיות ממשיכות להדוף את הצבא הטורקי, אך המחיר כבד

לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

כבר 10 ימים שהטורקים מנסים לכבוש את חבל עפרין המונהג על ידי הכוחות הכורדים, בינתיים בהצלחה חלקית בלבד | "היא נכנסה לתוך הטנק, חמושה ברימונים, ופוצצה את עצמה בתוכו" | סיוע בינלאומי בינתיים לא נראה באופק

אוריאל לוי

הלוחמות הכורדיות שהביסו את דאע"ש בזכות גבורתן מצליחות להדוף את הפלישה של צבא טורקיה לרוג'בה בעוז. "היא נכנסה לתוך הטנק, חמושה ברימונים, ופוצצה את עצמה בתוכו", כך דיווח אתמול הצבא הכורדי בסוריה (YPG) בתארו פעולת גבורה נוספת של לוחמת כורדית צעירה במסגרת המאבק לעצירת הכיבוש הטורקי.

בהודעה שפרסם ה-YPG אתמול (א') ברשת , נכתב כי אבסטה חבור בת ה-20, שהשתייכה לקומנדו של "יחידות ההגנה הנשיות" (YPJ), פוצצה ביום שבת את רימוני היד שהיו על גופה בתוך טנק שניסה לחדור לכפר חימאם שבקנטון עפרין של החבל האוטונומי בצפון סוריה. לפי חלק מהדיווחים ברשתות החברתיות, בדומה ללוחמות כורדיות אחרות שנזכרת כגיבורות היא התפוצצה אחרי שהתחמושת שלה אזלה. אולם את  הודעת הצבא הכורדי ניתן לפרש גם אחרת – כפעולת קומנדו אישית אליה התנדבה חבור על מנת לנטרל את הטנק.

צבא טורקיה לא התייחס לפרסומים הכורדים אולם כמה שעות לאחר מכן הפציץ חיל האוויר הטורקי את הכפר בו נבלם הטנק. סיפורה של חבור הופץ במהרה ברשתות החברתיות, והיא הפכה לגיבורת היום של הכורדים והוזכרה על ידי ה-YPG כמי שהלכה בדרכן של לוחמות אחרות בשנים האחרונות. בהודעה שפרסמו לזכרה נטען כי היא "דבקה בפילוסופיה של אהבת החיים ולא הייתה מוכנה להתפשר על החירות". המיליציה הכורדית הכניסה אותה בשורה אחת עם הלוחמות שעמדו בקרב ההירואי מול ארגון דאע"ש בקובני לפני שלוש שנים.

גיבורה נוספת של הכורדים היא ארז מאסום שמתה היום מפצעיה. מאסום התפרסמה כצלמת אמיצה בשדות הקרב אשר פעלה להביא לעולם את הזוועות שדאע"ש וצבא טורקיה חוללו בסוריה, ולתעד את המאבק של הלוחמות הכורדיות. היא נהרגה מהפצצה טורקית בעת מילוי תפקידה כצלמת קרבית.

ההתנגשויות בין צבא טורקיה ובני בריתו הג'יהאדיסטים הסוריים לבין הכורדים נמשכים ברחבי רוג'בה (אוטונומיה רב לאומית בצפון סוריה המונהגת בידי הכורדים). עשרה ימים עברו מאז טורקיה פלשה לחבל עפרין במערב סוריה תוך שהיא מפציצה את הכורדים לכל אורכו של הגבול הסורי – ממזרח למערב.

אתמול דיווחו הכורדים על 8 אזרחים שנהרגו בהפצצות אוויריות טורקיות בכפר קובלה, בנוסף ל-10 נעדרים ו-7 פצועים. עד כה דיווחו הכורדים על כ-70 אזרחים שנהרגו בהפצצות הטורקים בעורף, ועוד 45 לוחמים ולוחמות שנהרגו בשדות הקרב. ארגון זכויות אדם סורי שמבוסס בלונדון ואינו מזוהה עם הכורדים דיווח על 55 אזרחים שנהרגו בידי צבא טורקיה בעורף ביניהם כורדים, ערבים, וארמנים שמחציתם נשים וילדים. שבוע שעבר נהרג בהפצצה טורקית בסוריה, ילד ארמני בן תשע, דור רביעי לניצולי רצח העם הארמני. הטורקים הפציצו בין היתר כפרים יזידים בחבל עפרין בהם דווחו נפגעים. עד כה נהרגו 220 בני אדם בלחימה.

נכון לרגע זה, העולם שותק – או לפחות מבקש הבהרות בנימוס קריר

תגובת המעצמות לפלישתה של טורקיה לחבל עפרין הכורדי מאופקת. גרמניה הודיעה כי תעכב משלוחי נשק לטורקיה עד שזו תחדל מהמתקפה וצרפת זימנה דיון במועצת הביטחון שאמור להתקיים היום. ארה"ב, שנחשבת לנותנת החסות המרכזית לכורדים בסוריה, הודיעה כי חייליה ימשיכו להיות מוצבים בחלקה המזרחי של רוג'בה (מזרחית לנהר הפרת) למרות האיומים של טורקיה כי תכבוש את כל רוג'בה גם אם האמריקאים יישארו בה. אולם ארה"ב לא פעלה להגנת הכורדים בחבל עפרין אשר בו פעלו הרוסים לצד הכורדים.

בקרב הכורדים רוסיה נתפסת כ"בוגדת" וזאת לאחר שהבטיחה כמה פעמים בעבר שתגן עליהם מפני הטורקים. מקורות כורדים רשמיים ברוג'בה טוענים כי רוסיה הציבה בפניהם אולטימטום – תעבירו את השלטון בעפרין לאסד או שתתמודדו לבד מול טורקיה. לפי אותם גורמים, הרשויות בעפרין הסכימו לתת לאסד דריסת רגל חלקית בחבל, ובמיוחד בגבולות, אולם הם התעקשו לשמור על שלטונם בריכוזי האוכלוסייה (כמה עיירות שהגדולה ביניהן היא העיר עפרין בה חיים כ-35,000 בני אדם). אולם הרוסים דרשו שליטה מלאה של אסד במובלעת הכורדית.

לאחר עשרה ימי לחימה, נראה כי הכורדים מוכיחים שוב את גבורתם. מלבד כמה כפרים קטנים טורקיה לא הצליחה לחדור ללב הקנטון ורק הרחיקה מעצמה עוד את השותפות בנאט"ו. הפחד של הטורקים מכל ביקורת על המהלך מתבטא גם במעצרם של 311 עיתונאים מאז שהחל המבצע. טורקיה השקועה בבוץ ביחסיה עם המערב משתוללת – וזה רק מכניס אותה עמוק יותר לבוץ.

https://twitter.com/shinocan2/status/957957232834039809

שרים טורקים ומטיפים בכירים בטורקיה הכריזו כי המלחמה בכורדים בסוריה היא מלחמת ג'יהאד. הכרזה זו מעניקה נופך דתי למאבק האתני ארוך השנים בין טורקים לכורדים (שמרביתם מוסלמים סונים בדומה לטורקים). טורקיה הפציצה בין היתר מקדש חיטי מפורסם בן 3,000 שנה בעין דארה. המקדש אשר איננו יושב בתוך עיר אלא מבודד על תל – לא שימש את הכורדים לצורכי הגנה. הכורדים מאשימים כי בדומה לדאע"ש טורקיה החריבה את המקדש ממניעים דתיים מוסלמים – במטרה לטשטש את ההיסטוריה הקדם-מוסלמית של מסופוטמיה.

https://twitter.com/newsss_breaking/status/957342246583586816

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!