דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / ועדת השרים אישרה את הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות

ההצעה, שניסח שר העבודה והרווחה חיים כץ, כוללת את עיגון ארבע פעימות להעלאה והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק, כמו גם תוספות לנכים בגיל זקנה, לעיוורים ולילדים | כץ הודיע כי בכוונתו להביא את ההצעה לקריאה ראשונה עוד השבוע

מחאת הנכים באשדוד (צילום: פלאש 90).
מחאת הנכים באשדוד (צילום: פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (שלישי) את הצעת החוק הממשלתית של שר העבודה והרווחה חיים כץ, להעלאת קצבאות הנכות בהיקף של 4.241 מיליארד שקלים. ההצעה כוללת את עיגון ארבע הפעימות להעלאה והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק כמו גם התוספות לנכים בגיל זקנה, לעיוורים ולילדים. בכוונת השר חיים כץ להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה במליאת הכנסת עוד השבוע.

ההצעה מבוססת על המתווה שהושג בין ארגוני הנכים לבין הממשלה, בתיווך ההסתדרות הכללית, ערב יום הכיפורים האחרון.

משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם, 29 ספטמבר 2017. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם, 29 ספטמבר 2017. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר בתגובה להודעת ועדת השרים כי "שבענו מהודעות, מתווים, הכרזות, מסיבות עיתונאים והצהרות חגיגיות, אני אאמין רק כשאראה את התוספת בחשבונות הבנק של הזכאים". עם זאת, הוסיף גילאון "מברך את השר חיים כץ על מאמציו לסיים את הסאגה המבישה הזאת".

על פי הצעת החוק, כ-250 אלף בעלי מוגבלות יקבלו תוספת לקצבת לה הם זכאים בשיעור של 340 שקלים, החל מיום 1.1.2018 (פעימה ראשונה). סכום זה יעלה, החל מיום 1.7.2018, ל-501 שקלים (פעימה שנייה).

כ-82 אלף אזרחים ותיקים נכים (שנכותם נקבעה טרם הגיעו לגיל פרישה מעבודה על פי חוק), יזכו לתוספת בסך של 170 שקלים החל מיום 1.1.2018, שתעלה לגובה 251 שקלים החל מיום 1.7.18. כן מעניק התיקון סך נוסף של 200 שקלים לכ-25 אלף נכים הקשים הנזקקים לקצבת שירותים מיוחדים(שר"מ), בשתי הדרגות הגבוהות ביותר, וזאת החל מיום 1.1.2018..

בנוסף, יעלה התיקון את הסכום אותו רשאים נכים להשתכר, ללא הפחתה בשיעור קצבאותיהם (דיסריגארד), לסך של 3,400 שקלים, החל מיום 1.1.2018. סכום זה יעלה לסך של 3,500 שקלים החל מיום 1.7.2018.

הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק, סעיף שעמד במחלוקת עם אנשי משרד האוצר, תחל על פי הצעת החוק ביום 1.1.2021.

בהתאם להסכם בין נציגי הממשלה לארגוני הנכים, ועל מנת שסך התוספת שיינתן לאוכלוסיית הנכים לא יפחת מ 4.241 מיליארד שקלים, מוצע לקבוע כי שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ושר האוצר יקימו ועדה אשר תמליץ על אופן חלוקת יתר הסכום מתוך הסך האמור, וזאת במסגרת שתי פעימות נוספות שיוענקו ב- 1.1.2020 ו-1.1.2021.

ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ – מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018 (יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ – מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018 (יונתן זינדל / פלאש90)

במסגרת הצעת החוק מבקש שר העבודה, בנוסף לעיגון ההסכמות עם ארגוני הנכים בדבר ה"פעימה הראשונה" ו"הפעימה השנייה" להתייחס למספר אוכלוסיות אשר לגישת שר העבודה והרווחה, ועל פי נתוני המוסד לביטוח לאומי הינן המוחלשות ביותר מקרב הזכאים לקצבאות נכות כללית. מדובר באוכלוסיית האזרחים הוותיקים שקודם לגיל הפרישה היו זכאים לקצבת נכות כללית ונכים המאושפזים במוסדות.

בנוסף, בהצעת החוק מבקשים לקבוע כי שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ושר האוצר יקימו ועדה ציבורית אשר תמליץ על אופן תשלום שתי הפעימות הנוספות בשנים 2020 ו-2021, כך שמתווה זה במלואו יעמוד על סך של 4.241 מיליארד שקלים.
ההצעה מבקשת לתקן את הוראות חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) התשנ"ה – 1995 והיא קובעת כי במימון התיקון, שעלותו השנתית הינה 2.091 מיליארד שקלים יישא אוצר המדינה.

על מנת לאפשר דיון בהצעת החוק מבלי להמתין את התקופות הנדרשות בסעיפים שצוטטו לעיל, מוצע לפנות לוועדת הכנסת בבקשה להקדים את הדיון בהצעת החוק וככל שהצעת החוק תתקבל בקריאה ראשונה מוצע לפנות ליו"ר ועדת הכנסת בבקשה שיכנס את ועדת העבודה והרווחה כדי שתכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית ללא דיחוי.

אלכס פרידמן, יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אמר כי "מרגש לקצור את פרי עמלנו בשלושת השנים האחרונות ולראות את השינוי ההיסטורי קורה. העלאת הקצבה והצמדתה לשכר הממוצע במשק הם בהחלט בבחינת תקדים כלכלי חברתי היסטורי. לאורך כל המאבק הצלחנו להחדיר לתודעה הישראלית ולמקבלי ההחלטות כי ציבור הנכים בישראל אינו שקוף ולא ניתן עוד להפקירו. לפנינו עוד מספר שלבים עד שיהיה ניתן לברך על המוגמר, אך ללא ספק, גם בנקודת הזמן הנוכחית, מדובר במהלך שישנה את פני החברה הישראלית והאופן שבו היא מתייחסת לחלשים ביותר. אנו מודים לשר חיים כץ שנלחם לצדנו על העברת ההסכם המלא ולראש הממשלה, שר האוצר ויו"ר ההסתדרות שמובילים את המהלך הכל כך חשוב והמתבקש. כולנו תקווה שהחוק יעבור בשלום עוד השבוע, כפי שדרשנו במכתב הארגונים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!