דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מאורגנת / 72% מההסכמים הקיבוציים הראשוניים שנחתמו ב-2017 - בחברות פרטיות

כך על פי הנתונים שפרסמה אתמול (ד') ההסתדרות | בעבר הייתה העבודה המאורגנת חזקה בעיקר במגזר הציבורי, אך בשנה החולפת נחתמו לראשונה הסכמים, בין היתר, גם בחברות היי-טק, פירמת רואי חשבון, ספריה לעיוורים ותיאטרון

עוגה לכבוד חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)
עוגה לכבוד חתימת ההסכם הקיבוצי במנורה מבטחים (צילום: דף הפייסבוק ועד עובדי מנורה מבטחים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

32 הסכמים קיבוציים נחתמו במהלך השנה החולפת במקומות עבודה שעד לאחרונה כלל לא היו מאוגדים, בה למעלה מעשרת אלפים עובדים, כך עולה מסיכום שנת 2017 שהציג אתמול (רביעי) יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן. בין ההסכמים החדשים אפשר למצוא מקומות עבודה מפתיעים: חברות היי-טק, פירמת רואי חשבון, ספריה לעיוורים ותיאטרון. כמו גם, חברות המעסיקות 20 עובדים בלבד, לצד חברות ענק המעסיקות מאות ואלפים.

עובדים שנכנסו תחת הסכמים קיבוציים ראשונים במהלך 2017 (גרפיקה: אידאה)
עובדים שנכנסו תחת הסכמים קיבוציים ראשונים במהלך 2017 (גרפיקה: אידאה)

בעוד ששנים ארוכות היתה העבודה המאורגנת חזקה בעיקר במגזר הציבורי, ובניגוד למגמה ההיחלשות העולמית בתחום, 72% מההסכמים החדשים הם דווקא במגזר הפרטי, והם חלים על כ-9,000 עובדים (85% מכלל המקומות שהתאגדו ב-2017 היו בחברות פרטיות). 16% מההסכמים החדשים נחתמו בחברות ציבוריות בהן לא היה עד כה הסכם קיבוצי, והן הקיפו כאלף עובדים, ויתר ההסכמים נחתמו בעמותות ומלכ"רים המשתייכים למגזר השלישי והקיפו 340 עובדים.

ממש בתחילת השנה שעברה חתמה ההסתדרות על הסכם קיבוצי ראשון בענף ההיי-טק, בחברת SAP המעסיקה 600 עובדים. בפברואר נחתם הסכם קיבוצי גם בחברת ההיי-טק Xura (קומברס). ענף ההיי-טק נחשב, גם בעולם, לענף מורכב במיוחד לאיגוד בשל אופי העבודה הגלובלי והגמיש. בישראל שמו דגש העובדים המתאגדים על חיזוק ביטחונם התעסוקתי. לפני כשנתיים הוקם בהסתדרות איגוד מקצועי חדש המאגד את עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק.

לאחר מספר התאגדויות ראשוניות במסגרות החינוך החרדי נחתם בנובמבר האחרון הסכם קיבוצי ראשון ברשת גני הילדים קן ציפור באלעד. "חדרנו לעולם החרדי ואנחנו מנסים לפעול שם באופן נמרץ כי זו אוכלוסיה מאוד מוחלשת עם דפוסי העסקה פוגעניים", אמר היום ניסנקורן כשהציג את הישגי ההסתדרות בשנה החולפת.

ביולי 2017, כשנה וחצי לאחר שהתאגדו, נחתם הסכם קיבוצי עבור 1,500 עובדי פירמת רואי החשבון EY – אף הוא ראשון בענף. בעוד שאת התאגדות העובדים הובילו עובדים וותיקים יחסית, ההסכם שם דגש דווקא על חיזוק מעמדם של הסטאז'רים הצעירים המהווים את מרבית עובדי החברה.

הסכמים קיבוציים חדשים שנחתמו במהלך 2017 (גרפיקה: אידאה)
הסכמים קיבוציים חדשים שנחתמו במהלך 2017 (גרפיקה: אידאה)

בחברה הממשלתית רותם תעשיות, זרוע הייצור האזרחית של הקמ"ג בדימונה, התהליך היה דווקא הפוך. שם הובילה את ההתאגדות לפני כשלוש שנים צעירה בת 25, נטלי ביאנקו-סופר – וזאת במטרה לחזק את בטחונם התעסוקתי של העובדים הוותיקים ממנה. השנה חתמו בשעה טובה על ההסכם המיוחל.

בחברת דן באר שבע אומנם נחתם הסכם קיבוצי לראשונה ביולי האחרון – אך מאבק עובדי התחבורה הציבורית על זכות ההתאגדות נמשך עוד מאז שביתת העובדים הגדולה במטרודן ב-2005 – אז נאבקו ושבתו במשך למעלה מ-150 יום עד שנשברה ההתארגנות על ידי הנהלת החברה והממשלה. גם בחברת דן בצפון, המפעילה את שירותי המטרונית בחיפה נחתם הסכם באותו חודש, זאת לאחר שבחברת דן בדרום נחתם הסכם בדצמבר 2016.

כמו בחברות הבת של דן – נראה שגם בחברות שבקבוצת שטראוס לעבודה המאורגנת יש מאפיינים מדבקים. בעוד שעובדי שטראוס מים (תמי 4) נהנים מהסכם קיבוצי כבר מאז יולי 2015 – השנה הצטרפו אליהם גם 385 עובדי המרכזים הלוגיסטיים של הקבוצה, 400 עובדי רשת שטראוס קופי טו גו ו-130 עובדי חטיבת המלוחים של שטראוס – פריטו ליי.

ברשימת מקומות העבודה שחתמו בשנה החולפת הסכמים ראשוניים ניתן למצוא גם את 200 עובדי תיאטרון הקאמרי, 193 עובדי העמותה לחינוך ותרבות במועצה האזורית באר טוביה, 28 עובדי הסיפרייה המרכזית לעוורים ו-60 עובדי האגודה הישראלית לכפרי ילדים SOS.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!