דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

ביטחון כלכלי / ליברמן: חקלאים בעוטף עזה יפוצו על נזקים בשל המצב הביטחוני

במהלך אירוע נטיעות בקיבוץ כפר עזה, אמר שר הביטחון כי חקלאי האזור יקבלו פיצוי על נזקים גם בלי שיוכיחו קשר לאירועים הביטחוניים | רכז ענף חקלאות בקיבוץ ניר עם, עופר ליברמן: "סוף סוף מכירים בנזק שנגרם לנו"

שר הביטחון אביגדור ליברמן מסייר בכפר עזה, 31 בינואר 2018. (צילום: פלאש90)
שר הביטחון אביגדור ליברמן מסייר בכפר עזה, 31 בינואר 2018. (צילום: פלאש90)
שי ניר

שר הביטחון אביגדור ליברמן הכריז היום (רביעי) כי יקים מנגנון פיצוי לחקלאים באזור עוטף עזה, שנאלצים לעצור את עבודתם מעת לעת בשל המצב הביטחוני. ליברמן אמר את הדברים במהלך ביקור בקיבוץ כפר עזה.

שר הביטחון השתתף הבוקר, יחד עם יו"ר קק"ל דניאל עטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר, וילדי הקיבוץ בטקס נטיעות ששערכה קק"ל לרגל ט"ו בשבט. ליברמן הכריז על שני מהלכים משמעותיים לחיזוק היישובים באזור: הקמת מנגנון פיצוי לחקלאים ב"מסלול ירוק", והחלטת משרד הביטחון להכיר במכינה קדם צבאית חדשה ביישוב סופה, שתיקרא על שמו של קצין צה"ל, סגן הדר גולדין, שנהרג במבצע צוק איתן ב-2004.

"יישובי 'עוטף עזה' נמצאים בעיצומה של תנופת פיתוח וקליטת מאות משפחות חדשות" אמר ליברמן, "תפקידנו לתמוך בהם ולחזק את תחושת הביטחון, גם הביטחון הכלכלי. זו הסיבה שאישרנו מנגנון פיצוי ב'מסלול ירוק' לחקלאים שמעבדים את השדות עד למילימטר האחרון לפני הגדר, ולעתים קרובות נאלצים להפסיק את העבודה בגלל מתיחות ביטחונית. אני מקווה שהמסלול הירוק, שגיבשנו יחד עם אנשי מס רכוש, יאפשר לחקלאים לקבל פיצוי מהיר ואפקטיבי ואני בעיקר מקווה שהחקלאים יוכלו להמשיך לעבד את הקרקע עד לגדר, מבלי להזדקק למס רכוש". לדברי השר, החקלאים לא יצטרכו להוכיח קשר סיבתי בין הפסקת העבודה לבין הנזק לגידולים החקלאיים.

עופר ליברמן, רכז ענף חקלאות בקיבוץ המתחדש ניר עם, אמר הערב לדבר ראשון כי הוא "מברך על המהלך בשתי ידיים". עוד הוסיף כי "סוף סוף הגיעה התובנה שבאזור שלנו, מידי יום ביומו, מקבלים הנחיה לפסיק את העבודה והגידולים נפגעים. סוף סוף מכירים בנזק שנגרם לנו".

לדבריו, התקופה האחרונה שאופיינה בפעולות צבאיות נקודתיות כמו חשיפת מנהרות טרור, פעולה הגנתית רצויה, אך מביאה בצידה נזק לחקלאים איתו הם נדרשים להתמודד לבדם. "הבעיה באירועים קטנים, כמו אלו שקרו בשלושת חודשים האחרונים, היא שמודיעים לנו שאסור להכנס לשטח ל-12 או 24 שעות", הסביר ליברמן והוסיף כי בחקלאות יש חשיבות לעיתוי: "יכול להיות שבזמן הזה היינו צריכים לרסס או שאיחרנו את מועד ההשקיה".

"הפסקות עבודה אלה מביאות למצב בו הן גורמות לנזק שאין למדינה דרך להעריך אותו ולכן היא גם לא מצליחה לפצות" הדגיש, "מצב זה שונה מתקופות בהן ישראל ניהלה פעולות צבאיות ממושכות והחקלאים היו מפוצים על אובדן גם אם אחרי מאבק". לדבריו, "משרד החקלאות, מס רכוש ומשרד הביטחון מבינים את זה" , ובסיורים שערכו אנשי הגופים השונים באזור, "כולם היו תמימי דעים בנוגע לבעיה".

כיצד ישפיע המנגנון על החקלאים?

"זה מהלך שמחזק את ההתיישבות והחקלאים בעוטף עזה להמשיך לפעול סמוך לגדר. מבחינתנו נגדל כל זמן ובכל מקום סמוך לגדר. מה שמדובר זה על איזה תמיכה. זה לא פיצוי, כי פיצוי זה לנזק. תהיה תמיכה קבועה לגידולים סמוכי גדר. בהיקף מסויים מהגדר. היוזמה קיימת ומתחילה להתגלגל".

על פי הודעת משרד הביטחון, מינה מנכ"ל המשרד הביטחון אלוף (במיל') אודי אדם, בהנחיית השר, צוות משותף למשרד, צה"ל, מס רכוש ברשות המסים ומשרד החקלאות, לבחינת הפיצוי לחקלאי 'עוטף עזה', שנאלצים להפסיק את עבודתם, כתוצאה מהמצב הביטחוני- פעילות צה"ל להקמת המכשול וחיסול מנהרות הטרור מרצועת עזה.

הצוות סייר ביישובי 'עוטף עזה', נפגש עם חקלאים ושמע על הקושי הרב בהוכחת הקשר הסיבתי שבין הפסקות עבודה לנזק בפועל לגידולים לצורך קבלת פיצוי כספי ממס רכוש. שר הביטחון קיבל את המלצות הצוות והורה להקים 'מסלול ירוק ייעודי לחקלאי עוטף עזה' לפי המודל הבא: בתחילת עונת הגידול יחושב מראש היבול הצפוי לדונם והרווח הצפוי על כל ק"ג (בניכוי הוצאות הגידול). בסוף עונת הגידול, בהתאם ליבול בפועל, יפצה מס רכוש את החקלאי, אם היבול היה נמוך בעד 30% מהממוצע הצפוי (מעבר לכך יוכל החקלאי לתבוע פיצוי במסלול הרגיל).

החקלאי לא יידרש עוד להוכיח נזק ממשי כתוצאה מהפסקות העבודה. מנגנון הפיצויים המהיר יותנה בכך, שבמהלך עונת הגידול תהיינה לפחות 4 סגירות (מניעות כניסה לשטח הגידול) בשעות העבודה הרגילות – או במצטבר סגירות המגיעות ל-12 שעות. הפרטים המלאים יפורסמו לחקלאים בימים הקרובים. מתווה זה יופעל בשלב ראשון רק בשנת 2018, ובהתאם להצלחתו תיבחן הארכתו עד להשלמת הקמת המכשול הביטחוני לאורך גבול עזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!