דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

בעולם / מה חושבים הפולנים והפולניות על החוק המנקה אותם מאחריות לשואה

החוק, שעורר זעם גדול בישראל והוביל למחלוקת דיפלומטית קשה עם פולין מעורר תגובות רבות גם בקרב הציבור בפולין, רבים תומכים בחוק באופן מופגן אך ישנם גם כאלה שמתנגדים ורואים בו סכנה של ממש | שיחות עם אנשים ברחובות פולין

"גרמנים רצחו מיליוני פולנים והשמידה את פולין – גרמנים אתם צריכים לשלם על זה!" אישה פולניה חולפת על פני שלט חוצות בוורשה, פולין. אוגוסט 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
"גרמנים רצחו מיליוני פולנים והשמידה את פולין – גרמנים אתם צריכים לשלם על זה!" אישה פולניה חולפת על פני שלט חוצות בוורשה, פולין. אוגוסט 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

אישורו של "חוק ההכחשה" הפולני, המטיל עונש של שלוש שנות מאסר על מי שישתמש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים" או יטיל על הפולנים את האשמה במעשי פשע נגד יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, עוררה כידוע זעם עצום בישראל והובילה למחלוקת דיפלומטית קשה עם פולין, שם טוענים חלק מחברי הפרלמנט כי אינם מבינים את הכעס הישראלי. כמו בקרב הפוליטיקאים, גם אצל תושבי פולין הדעות חלוקות. מבט בתגובות שפורסמו באתרי האינטרנט וברשתות החברתיות מגלה תמונה חד צדדית לחלוטין של תמיכה בממשלת פולין ובחוק החדש. שיחות עם האנשים ברחובות פולין, לעומת זאת, מוכיחה כי התמונה מעט שונה ורבים יוצאים בזעם נגד מדיניות הממשלה הפולנית, לא רק בנושא החוק החדש אלא בתחומים רבים כמו האיסור על הפלות, רפורמה בבתי המשפט ועוד.

"אני חושבת שצריך להפריד בין שני חלקים בחוק הזה. צריך להיות ברור שאין דבר כזה "מחנות השמדה פולניים" וחשוב להבהיר את זה. היו מחנות השמדה על אדמת פולין, אבל הם נבנו על ידי הנאצים ואנשים צריכים לזכור את זה. עם החלק הזה בחוק אני מסכימה לחלוטין, אבל אני חושבת שזה היה מספיק לחלוטין. החלק השני, של עונש על מי שיזכיר את פשעי הפולנים בשואה, מיותר וסתם גורם לבעיות עם מדינות אחרות" אומרת ורוניקה קויאטקובסקה, בת 24 מקרקוב. לגבי הזעם בישראל על החוק החדש, והעימות עם פולין, היא אומרת "אני מבינה שזה נושא רגיש מאוד עבור ישראלים, ולכן ברור לי מדוע הם רוצים לשמר את האמת ההיסטורית. עם זאת, אני חושבת שהיו כמה תגובות שפורסמו, של פוליטיקאים ועיתונאים ישראלים, שהיו מאוד לא הגונות ופוגעניות. לכן הרגשות שלי חלוקים. הישראלים צריכים להמשיך ולהגן על האמת ההיסטורית כפי שהם רואים אותה, אבל חלק מהתגובות בישראל היו פוגעניות ולא תמיד קשורות אפילו לנושא עצמו".

את חושבת שהחוק הזה יפגע בתדמית של פולין בעולם, או דווקא ישפר אותה כי יהיה יותר אסור לדבר על פשעי הפולנים בשואה?

"לדעתי כל הצעדים האחרונים שנקטה הממשלה בפולין כבר גרמו נזק עצום למדינה. אפשר לראות שחלק גדול ממדינות העולם יצאו נגד המדיניות של הממשלה הפולנית, אבל זה לא שינה דבר. כל צעד שהממשלה הזו עושה הוא שנוי במחלוקת וגורם לנזק לתדמית הבינלאומית של פולין".

אגניישקה וויצ'כובסקה, 55, היא מורה לגרמנית ובעלת בית ספר לשפות. בניגוד לקויאטקובסקה, היא מחזיקה בדעה נחרצת הרבה יותר. "בסביבה שלי כולם כועסים ומופתעים מהדרך אליה הובילה מפלגת "חוק וצדק", לרבות החוק הזה. אני מעדיפה שלא לספר מהן התגובות שאני שומעת סביבי כלפי הממשלה הפולנית, אבל תאמין לי שהן קשות מאוד. אני חושבת שהתגובה מצד ישראל מוצדקת מאוד, ויש לה סיבה טובה. אפשר לראות בבירור כיום את הגישה הנוראית כלפי יהודים ומיעוטים אחרים בפולין. זה מאוד בולט, וזה אינו סימן טוב לעתיד" אומרת וויצ'כובסקה.

ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט, כאמור, התמונה שונה לחלוטין. באופן מסורתי, מרבית התומכים במדיניות הממשלה ובעלי הדעות הלאומניות יותר בפולין מוצאים כר נוחה להביע את דעותיהם באופן מקוון. מרבית התגובות תוקפות את ישראל בחריפות, כאשר חלק מהן גובלות בהתבטאויות אנטישמיות וגזעניות. "היהודונים אוהבים מחנות. כל ישראל מלאה במחנות עם גדרות תיל ואפילו מגדלי שמירה, כך שאף יהודי לא יברח משם" כתב מגיב שבחר לעצמו דווקא שם יהודי בשם "איצק גולדמן". הפוסט הזה, יש לומר, זכה לתגובות זועמות רבות כאשר חלק מהמגיבים כינוי אותו "בור וחסר השכלה". מגיבים אחרים בחרו בביקורת מרוככת יותר כלפי ישראל. "אני לא מבין מדוע ישראל זקוקה לאוייבים נוספים. אני לא מבין מדוע הם מייצרים מיליוני אנטישמים בפולין. מדוע הם מעדיפים פולנים אויבים מאשר פולנים חברים?" תהה אחד המגיבים שבחר לא להזדהות בשם. גולש אחר בשם "טאדק" הוסיף "נתניהו והכנסת יכולים לשלוט ולכפות את רצונותיהם על המדינה שלהם ולא על פולין. כל ההיסטריה הזו היא הוכחה כי החוק הזה היה נדרש. מספיק לעוות את ההיסטוריה ולומר כי אלו היו מחנות השמדה פולניים".

ווייטק קרבייץ, יצרן רהיטים בן 35, מסכים עם נוסח החוק אבל סבור שיש בו משפט אחד מיותר שגורם נזק לפולין. המשפט שקובע כי מי שיטיל על פולנים אחריות לפשעים שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה, יעמוד לדין ועלול להישלח לעונש מאסר של עד 3 שנים. "לכל אחד יש זכות להגן על עצמו מפני הוצאת דיבה. זה מה שפולין מנסה לעשות כאשר עיתונים, ספרים, סרטים ועוד כלי תקשורת מנסים להשוות את פולין ואזרחיה לעריצים הגרמניים, מה שהופך למעשה אותנו לאחראים לשואה. עם זאת, בחוק הזה יש למרבה הצער משפט אחד יותר מדי, שאין קשר בינו להגנה על פולין ואזרחיה. זה נראה יותר כמו "כלי" שיצרה הממשלה. אם ייעשה בו שימוש, אזרחים פולניים עשויים להיות חופשיים מכל אחריות לפשעים נגד אזרחי מדינות אחרות" טוען קרבייץ. לטענתו, יש לשנות את נוסח החוק. "מה שחסר לי שם הוא דווקא "כלי" אחר מצד ממשלת פולין, שיגן על פולין ואזרחיה מפני הכללה. שלא יהפוך את פולין ואזרחיה לאחראים על השואה או לכל פשעים אחרים נגד האנושות, בגלל מעשים של בודדים ששיתפו פעולה עם הנאצים". הביקורת החריפה שהביעה ממשלת ישראל, ובעיקר השר ישראל כץ שטען כי "פולין מסירה אחריות ומתכחשת לחלקה בשואה", מכעיסות מאוד את קרבייץ. "מר ישראל כץ טוען שפולין מנסה לא לקחת אחריות על השואה. אם זה מה שהוא באמת מתכוון, יש לי שאלה אליו: האם גם היהודים לקחו חלק באחריות לשואה? אני לא הייתי מטיל אחריות לשואה על היהודים, אפילו אם כמה מהם קיבלו הטבות בעקבות שיתוף פעולה עם הנאצים ושירתו בתפקידים שונים במחנות ההשמדה או בגטאות" אומר קרבייץ.

מאצ'יי, מהנדס תוכנה בן 34, מסכים להגיב לשאלות שאני מפנה אליו בנושא החוק החדש, אבל בתנאי אחד, שמבהיר את האווירה בפולין בחודשים האחרונים: "אני מבקש שלא לציין את שם משפחתי, כי אני מרגיש לא בטוח וחושש שזה עלול להציב את משפחתי בסכנה" מבקש מאצ'יי. על החוק עצמו הוא טוען "אני מוצא את החוק הזה שגוי לחלוטין. מצד שני, הוא עולה בקנה אחד עם המדיניות של הממשלה הנוכחית. הם משתמשים ברגשות הלאומניים ושנאת הזרים כדי לשמור על אחוזי ההצבעה הגבוהים עבורם. החוק הזה מעניש על אמירת אמת על ההיסטוריה, שאיננה שחור או לבן". לטענתו, גם בסביבה הקרובה שלו מרבית האנשים מתנגדים בתוקף לחוק החדש. "החברים הקרובים והמשפחה שלי מוצאים את החוק הזה אפילו מעבר לאבסורדי" הוא מספר. הוא גם מבין את הביקורת החריפה של ישראל על החוק. "הענשה של אזרחים על הבעת דעה על ההיסטוריה או הצגת עובדה היא צעד מסוכן עבור החברה. מצד שני – ישראלים או יהודים אינם ממש מיעוט משמעותי בפולין, יותר נוכחים כאן כתיירים בלבד".

אתה מעביר ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה. אתה חש שינוי באווירה כלפי יהודים או מיעוטים אחרים בפולין מאז כניסתה של הממשלה הנוכחית לתפקיד?  

"כן, בהחלט. הייתי בחו"ל כמעט שנתיים, וכאשר חזרתי הבחנתי בשינוי עצום. הלאומנות היא כבר לא סיבה לבושה בפולין, ואני מוצא את עצמי במצב בו אני צריך להסתיר את נקודת המבט הסובלנית שלי מחשש לתגובה אגרסיבית. אני גם מבחין בעלייה משמעותית במספר ההתבטאויות נגד מיעוטים מצד אנשים שאני מכיר ברשתות החברתיות. אני גם רואה גרפיטי אנטי-אוקראיני שלא ראיתי מעולם בעבר. בקרב צעירים ממני, הלאומנות והאנטישמיות הן טרנד אופנתי כעת, למרבה הצער".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!