דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

בעולם / יוזמה חדשה תהפוך בקרוב את אזור גטו וורשה לאתר ארכיאולוגי מוגן

היוזמה שמוביל מנהל השימור העירוני בעיריית וורשה יחד עם מוזיאונים לתולדות יהדות פולין בעיר תדאג שחפירות ובנייה עתידית באזור תחוייב בקר ארכיאולוגי וכל ממצאים שימצאו יועברו לידי המוזיאונים | בפולין יש גם מי שמבקש לזכור

חומת גטו ורשה (צילום: Knobloch, Ludwig wikimedia commons)
חומת גטו ורשה (צילום: Knobloch, Ludwig wikimedia commons)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

יוזמה חדשה תהפוך בקרוב את האזור שמתחת לגטו וורשה לאתר ארכיאולוגי מוגן, בנסיון לשמר את החפצים ושרידי הגטו שנמצאים כעת במרכזן של חפירות ועבודות בנייה.

פעמים רבות מתגלים שרידים של גטו וורשה מתקופת השואה במהלך חפירות או עבודות שיפוצים המתקיימים באזור, כאשר שרידי הגטו מושלכים במקרים רבים לאשפה מאחר והמקום אינו מוכרז כאתר מורשת או אתר ארכיאולוגי מוגן. כעת, היוזמה החדשה אמורה לשנות את המצב ולהפוך את האזור שמתחת לגטו לשעבר לאתר ארכיאולוגי מוגן ובכך לשמר את החפצים ההיסטוריים שימצאו שם במהלך עבודות עתידיות.

בשבוע שעבר כבר נפגשו, לבקשתו של האחראי על השימור העירוני בעיריית ורשה, נציגים מכמה מוסדות יהודיים בבירת פולין על מנת לדון ביוזמה החדשה. בין היתר לקחו חלק בפגישה נציגי "מוזיאון 'פולין' לתולדות יהדות פולין", המכון ההיסטורי היהודי, נציגי האקדמיה הפולנית למדעים וראשי המשרד לשימור עירוני בוורשה, על מנת לדון ביוזמה לרשום את השטח שמתחת לגטו וורשה לשעבר כאתר ארכיאולוגי מוגן ובכך לשמר אותו. גם אם יוחלט בסופו של דבר לכלול את אדמת הגטו ברשימת האתרים המוגנים על ידי עיריית וורשה, המהלך יצריך ראשית ניתוח היסטורי וארכיאולוגי מקיף של האזור על מנת להגדיר במדוייק את מעמדו ברשומות העירוניות. אם יוחלט כי אכן ראוי לכלול את אדמת הגטו ברשימת האתרים הארכיאולוגים המוגנים, יפנה האחראי על השימור העירוני בוורשה לממונה על שימור המחוז כולו בבקשה לרשום את הגטו ברשימת האתרים המוגנים. אם הבקשה תאושר, יתבצע פיקוח ארכיאולוגי מטעם האחראי על השימור העירוני בכל עבודות חפירה או בנייה שיתבצעו באזור בעתיד, וכל החפצים שימצאו מתחת לאדמת הגטו לשעבר יוכרו כמוגנים ארכיאולוגית ויועברו לידי המוזיאונים המקומיים העוסקים בשימור המורשת היהודית של פולין. "זהו מהלך שיזם מנהל אגף השימור העירוני בעיריית וורשה, ואנו במוזיאון "פולין" מקבלים את הרעיון הזה להכריז על האדמה שמתחת לגטו כאתר ארכיאולוגי מוגן בברכה ותומכים בו. כמו שעוסקים באלף שנות היסטוריה יהודית בפולין, אנו מעניקים תשומת לב מיוחדת להיסטוריה היהודית של וורשה. כל שריד של התרבות והציוויליזציה הגדולה הזו שהושמדה באכזריות כה רבה במהלך המלחמה חשוב מאוד עבורנו. חובה לזכור כי בשנים 1943-1944 הגרמנים בזזו והרסו באופן שיטתי את החלק הזה של וורשה והותירו אי של חורבות. כל מה שנותר מתחת לאדמה הוא בעל ערך היסטורי ורגשי ייחודי" אמר מנהל מוזיאון "פולין" לתולדות יהדות פולין, דריוש סטולה, בראיון מיוחד ל'דבר ראשון'.

בשנים האחרונות התגלו במספר מקרים חפצים היסטוריים מהגטו עצמו או כאלו שהיו שייכים לתושבי וורשה היהודים שאולצו על ידי הנאצים לחיות בתוך הגטו. רבים מהחפצים האלו הושלכו אל פחי האשפה, למרות הערך ההיסטורי הרב שלהם, בעקבות העובדה כי האדמה שמתחת לגטו אינה מוכרת כאתר ארכיאולוגי מוגן. כיום ישנם 11 אלף אתרים וחפצים הרשומים כ"מוגנים ארכיאולוגית" על ידי האחראי על השימור בעיריית וורשה. סטולה מספר כי האחריות על שימור החפצים נמצאת בידי אגף השימור העירוני בוורשה, האחראי בין היתר על שימור אנדרטאות וחפצים היסטוריים. "הליך שימור ואבטחת החפצים ההיסטוריים היא משימה שנמצאת תחת פיקוח אגף השימור העירוני בוורשה, וכולל מציאת מחסן מתאים לאחסון הפריטים. במוזיאון "פולין" אנו משמרים ומציגים שרידים ארכיאולוגיים מחפירות שנערכו במהלך הכנת השטח להקמת המוזיאון" מספר סטולה. מוזיאון "פולין" לתולדת יהדות פולין הוקם במרכז הגטו היהודי לשעבר.

מדוע לדעתך חשוב להכריז על שטח האדמה שמתחת לגטו היהודי לשעבר בוורשה כאתר ארכיאולוגי מוגן?

"מנקודת המבט של המוזיאון, שניצב על הריסות הגטו היהודי לשעבר, מול האנדרטה לזכרם של הגיבורים והקדושים שקיפחו את חייהם במקום הזה, כל חפץ וכל זכר לנוכחות היהודית כאן הוא חשוב במיוחד. הענקת המעמד של "שטח ארכיאולוגי מוגן" בוודאי תסייע לנו לשפר את התנאים החוקיים להגנה על העקבות האלו של החיים היהודיים שהתקיימו במקום הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!