דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני-ביטחוני / הממשלה הכירה בחוות גלעד, משרד הביטחון יצטרך להציג מקור תקציבי

השרים הסמיכו, פה אחד, את שר הביטחון אביגדור ליברמן לפעול להקמת יישוב חדש בסמוך למאחז הלא-חוקי, שיקלוט תושבים המתגוררים על אדמות פלסטיניות פרטיות | ביקורת על ההחלטה משמאל, אבל גם מימין

חוות גלעד (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
חוות גלעד (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שי ניר

ממשלת ישראל החליטה היום (ראשון) להכיר במאחז הלא חוקי חוות גלעד. חשוב להדגיש כי הדרך להכשרת היישוב עוד ארוכה, והיא צפויה לכלול עבודת מטה של משרד הביטחון לבחינת ההיבטים המשפטיים הנוגעים להקמת היישוב וכן היבטים תכנונים, סביבתיים, תשתיתיים, וקידום תכנית מתאר במוסדות התכנון המוסמכים. משוכה נוספת שתעמוד בדרכה של הממשלה להכשרת המהלך מצויה בסעיף האחרון של הצעת ההחלטה – המכפיפה את יישום המהלך לנומרטור וקובעת כי על משרד הביטחון יהיה גם להציג מקור תקציבי למהלך.

שלט הכניסה למאחז חוות גלעד (צילום: מיכאל יעקובסון / ויקיפדיה).
שלט הכניסה למאחז חוות גלעד (צילום: מיכאל יעקובסון / ויקיפדיה).

בפתח ישיבת הממשלה השבועית היום, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי שוחח עם יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח ז"ל, שנרצח בפיגוע ליד חוות גלעד, ואמר לה כי מדיניות הממשלה מתבצעת בשני מישורים, מיצוי הדין עם הרוצחים וחיזוק ההתיישבות.

"מי שחשב שעל ידי הרצח המתועב של תושב חוות גלעד, אב לשישה, שהוא ישבור את רוחנו וירפה את ידינו – טעה טעות מרה" אמר נתניהו, והוסיף כי "הממשלה תסדיר היום את המעמד של חוות גלעד, כדי לאפשר המשך של חיים סדירים במקום. מול המרצחים – מיצוי הדין. מול מקדשי המוות אנחנו מקדשים את החיים. זוהי תמצית המדיניות של הממשלה".

מאז הפיגוע, מקדם שר הביטחון אביגדור ליברמן את היוזמה להכשרת המאחז הלא חוקי.

שר החינוך וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, השר נפתלי בנט, אמר כי "מדובר בצעד מתבקש שמוטב היה קורה לפני רצח הרב שבח ז"ל אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם". בנט הוסיף כי "זוהי חובתנו כלפי משפחת שבח וכלפי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון כולה. אנו נמשיך לפתח את ארץ ישראל, לבנות ולהיבנות בה, ככה המחבלים יבינו ששום אלימות לא תוציא אותנו מהארץ הזאת".

יחד עם הברכות על המהלך, נשמעה מגורמים בימין ביקורת כי אין החלטה לשנות את מדיניות הממשלה וכי מדובר במהלך נקודתי בלבד.

״ההכרה בחוות גלעד נובעת בעקבות רצח מתועב ולא כמדיניות של הקמת ישובים" נמסר מוועד מתיישבי השומרון, "ההחלטה הבוקר נכונה ומבורכת אך אינה מספקת, אנו קוראים לממשלה להעמיק את אחיזתנו וריבונותנו ביהודה ושומרון. רק התיישבות גדולה וחזקה היא הדרך למנוע טרור ולקבוע בשטח מי הריבון".

במועצת יש"ע בירכו על החלטת הממשלה, והוסיפו כי "זהו צעד חשוב שמהווה תשובה ציונית נכונה לטרור שיוכיח כי אנו מעמיקים את אחיזתנו בארץ. צעד זה צריך להפוך למדיניות הממשלה להקמת יישובים חדשים והסדרת יישובים קיימים כחלק מהפעילות השוטפת שלה. אנו בטוחים שכוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבל שטרם נתפס, ומאחלים להם שישובו בריאים ושלמים לביתם".

הנרצח רזיאל שבח צילום: "ישיבת רועה ישראל"
הנרצח רזיאל שבח צילום: "ישיבת רועה ישראל"

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר בתגובה כי, "כל ההתעסקות עם היישובים הבלתי חוקיים, והיישובים הקטנים, פוגעת בסוך במטרה הגדולה והיא שמירה על גושי ההתיישבות בהסדר עם הפלסטינים. ביום שמקימים את חוות גלעד אנו מאבדים את מעלה אדומים ואת אריאל".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), חברת ועדת חוץ וביטחון, אמרה בביקורת על ההחלטה כי, "עוול לא מתקנים בעוול אחר. הממשלה יודעת גם יודעת שהסדרת חוות גלעד לא תעצור את הטרור. אבל בתחרות על קולות הימין כל קול קובע, גם אם זה תוך ניצול ציני של פיגוע רצחני בו נרצח הרב רזיאל שבח". רוזין הוסיפה כי "הסדרת חוות גלעד היא עוד צעד חד-צדדי, שמזין את מעגל הטרור שאנו חיים כבר שנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!