דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / דיווח: המשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי כנגד אזרחים, שוב

לפחות שישה בני אדם נפגעו מגז כלור בעיר סאראקיב, וכן נפגעו 3 מתנדבים שבאו לחלצם | מטוסים הפציצו אמש בית חולים ובניין מגורים רב-קומות בשטח שבשליטת המורדים | האמריקאים: אסד מייצר נשק כימי ומשתמש בו

כוחות ההגנה האזרחית 'הקסדות הלבנות' מפנים פצועים בניין שהופצץ בעיר אדליב 7 בינואר 2018 (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP)
כוחות ההגנה האזרחית 'הקסדות הלבנות' מפנים פצועים בניין שהופצץ בעיר אדליב 7 בינואר 2018 (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP)

פעילי זכויות אדם סורים מדווחים כי לפחות 10 אזרחים סורים נפגעו מנשק כימי בעיר סאראקיב שבמחוז אדליב שבשליטת כוחות המורדים במתקפה של כוחות אסד.

ארגון ההגנה האזרחית הסורית, המפעיל מתנדבים לפעולות סיוע, ומוכר בשם "הקסדות הלבנות", מסר אתמול בשעות הלילה כי שלושה ממחלציו ושישה בני אדם נפגעו מגז כלור, בעיירה הנמצאת 16 ק"מ מחזית הלחימה עם כוחות אסד. ארגון הומניטרי סורי-אמריקאי מסר שבבתי החולים שלו באיזור טופלו 11 בני אדם שנפגעו מגז.

[mappress mapid="214"]

ארגוני זכויות אדם ועדי ראייה דיווחו כי מטוסים פגעו בבית חולים ובכמה אזורים מיושבים במחוז אדליב. על פי העדויות, במעראת א-נומאן, עיר שאוכלוסייתה מונה כ-90,000 בני אדם, הותקף בית חולים ובכפר נובל קרס בניין מגורים בן חמש קומות שהופגז. כוחות הצלה וחירום החלו בניסיון לחלץ פצועים ולכודים מבין ההריסות.

ביום שלישי האשים ממשל טראמפ את ממשל נשיא סוריה בשאר אסד בייצור "סוגים חדשים של נשק" וכן בשימוש בהם לשם "לוחמה כימית קטלנית". ההאשמה שהפנתה ארה"ב נגד הממשל הסורי הגיעה לאחר שני הדיווחים האחרונים על התקפת גז כלור ליד בירת סוריה, דמשק. גורמים בממשל האמריקאי מסרו שעל העולם למצוא דרך לעצור את אותן התקפות קטלניות. משרד החוץ הסורי דחה את האשמות האמריקאים על שימוש בנשק כימי ומסר כי מדובר ב"שקרים" ללא ראיות.

היסטוריה של שימוש בנשק כימי

הצבא הסורי השתמש בנשק כימי מספר פעמים, החל מסתיו 2012. המתקפה הקטלנית ביותר התבצעה בע'וטה, סמוך לדמשק, באוגוסט 2013, ונספו בה יותר מ-1,400 בני אדם. במתקפה בע'וטה השתמש הצבא הסורי בגז סארין, ובעקבותיה נחתם הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה בין ארה"ב לרוסיה. בכפוף להסכם, פונו מסוריה במהלך שנת 2014 מעל 1,000 טונות של גז חרדל, סארין ו-VX. מאז ההסכם נרשמו מספר דיווחים על שימוש של הצבא הסורי בכלורין בהתקפותיו. הכלורין, שאחרי פיצוצו הופך לגז כלור, הוא הגז הראשון בו נעשה שימוש כנשק כימי אי פעם והשימוש בו לצורכי מלחמה נאסר על פי "אמנת הנשק הכימי" עליה חתמה סוריה ב-14 באוקטובר 2013.

הסכם פירוז הנשק הכימי מסוריה שנחתם בין רוסיה לארה"ב, הורה על פירוז מלא של סוריה מנשק כימי ועצירת אפשרויות הייצור והפיתוח של חומרי לחימה כימיים בעתיד. על פי ההסכם, במקרה של שימוש בנשק כימי, יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם, לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם יידרש לפלוש למדינה לשם כך. הדיווחים האחרונים מצביעים על שימוש בגז כלור שאינו נכלל ברשימת החומרים המפורזים במסגרת ההסכם בין שתי המדינות. דיווחים אלו עדיין לא זוכים ליחס משמעותי מצד העולם והפעלת פרק 7 באמנת האו"ם לא הועלתה לדיון, לפחות לא באופן גלוי.

על פי סוכנויות האו"ם השונות, ארגוני מורדים אחרים, הנלחמים נגד דאע"ש וצבא סוריה, כמו גם ארגון דאע"ש עצמו, השתמשו אף הם בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!