דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'נט יילן

כלכלה עולמית / נפילות בבורסות ברחבי העולם - האם הבועה בדרך להתפוצץ?

דוח התעסוקה האמריקאי, המצביע על כך כי השכר הממוצע עלה ב-2.9% הביא את הפד, הבנק המרכזי להודיע כי ישקול להעלות את הריבית ל-0.75% במקום המדיניות אותה החל לאחר משבר 2008, מדיניות ריבית 0

נפילות בבורסות בארה"ב בפברואר 2018: סימנים למשבר עם הפסקת ההרחבה המוניטרית? (AP Photo/Richard Drew)
נפילות בבורסות בארה"ב בפברואר 2018: סימנים למשבר עם הפסקת ההרחבה המוניטרית? (AP Photo/Richard Drew)
יונתן קירשנבאום

אחרי שנתיים של עליות עקביות בערך שוקי ההון העולמיים, והאמריקאים במיוחד, נרשמו בשבוע שעבר ירידות ערך. מיליארדים של דולרים נמחקו מערך החברות הגדולות הנסחרות בבורסות באמריקה, אירופה ואסיה. כעת נותר לראות – האם זוהי תחילת פיצוץ בועה שהלכה והתנפחה ובשנים האחרונות, או ירידה חד פעמית?

"אני לא רוצה להגיד שהם גבוהים מדי, אבל אני כן רוצה להגיד שהם גבוהים", אמרה ג'נט ילן, בראיון עם רשת CBS האמריקאית אתמול (ראשון). ילן התייחסה למחירי הנכסים הפיננסיים בשוק ההון האמריקאי, יום אחרי שסיימה את תפקידה כנגידת הבנק הפדרלי. כשנשאלה האם נוצרה בשנים האחרונות בועה פיננסית בוול סטריט, ענתה הנגידה לשעבר, "האם זאת בועה, או פשוט תמחור גבוה מדי? קשה מאוד לומר. בכל אופן, המחירים הגבוהים מדאיגים מאוד".

נפילות בבורסות בארה"ב: סימנים למשבר עם הפסקת ההרחבה המוניטרית? (AP Photo/Richard Drew)
נפילות בבורסות בארה"ב: סימנים למשבר עם הפסקת ההרחבה המוניטרית? (AP Photo/Richard Drew)

מול אלו המודאגים מכך שהנפילות האחרונות במחירי המניות הן תחילת היפוך המגמה, ומנבאים ירידה חדה בערך שוקי ההון, ניצבים האנליסטים בשוק שאינם מודאגים מפני תרחיש קריסה, וטוענים כי זוהי מעידה חד פעמית, שככל הנראה תתקן את עצמה בקרוב. בנוסף, מרבית האנליסטים אינם צופים כי סביבת הריבית האפסית הנמשכת מאז 2008 תסתיים בקרוב, ותולים את הירידות האחרונות ב"אפקט עדר", של פאניקת משקיעים, שככל הנראה יחזרו לשוק בקרוב.

דוח התעסוקה

הטריגר לנפילת המחירים בימים האחרונים היה דו"ח שפורסם בידי משרד העבודה האמריקאי, העוסק במגמות השכר לחודש ינואר של שנת 2018. הדו"ח הראה נתונים משמחים ביותר למרבית האמריקאים: בחודש ינואר עלה השכר הממוצע במדינה בכ-2.9%.

עם זאת, לסוחרי שוק ההון עליות שכר הן חדשות טובות פחות. הסיבה לכך היא הבנק הפדרלי הודיע בתגובה לנתונים כי יבחן מחדש את מדיניות הריבית עליה הצהיר- העלאה של 0.75% בריבית בשנה הקרובה. זאת מכיוון שעליות שכר עתידות להביא לעליות מחירים בתהליך המוכר כאינפלציה. הבנק הפדרלי מגדיר את יעד האינפלציה שלו כ-2%, ונתוני האינפלציה אמנם נמוכים מכך באופן עקבי, אך בכירי הבנק הביעו חשש מפני התגברותו. כפי שאמר רוברט קפלן, אחד מנגידי הבנק "אנחנו נראה לחצים אינפלציוניים השנה. אני מאמין שהפד צריך לנקוט במדיניות מצמצמת, הדרגתית אך בטוחה".

הבנק המרכזי הוריד את הריבית לרמה אפסית בעקבות המשבר הכלכלי בשנת 2008, במטרה לעודד התרחבות ולקצר כמה שניתן את המיתון. כעת עשוי הבנק להעלות את הריבית המרכזית, העומדת היום על 1.5%, במטרה להאט את קצב ההתרחבות של המשק. העלאות ריבית יקשו על השקעות חדשות בכך שייקרו את ההלוואות, ויעודדו את אזרחי ארה"ב לחסוך את כספם בבנק, במקום להוציא אותו בשוק. כך, הם מקווים למנוע התרחבות שהם מגדירים כמוגזמת, במטרה למנוע עליית מחירים.

נגידת הבנק הפדרלי ג'נט יילן. ארכיון (צילום: AP Photo/Cliff Owen)
נגידת הבנק הפדרלי ג'נט יילן. ארכיון (צילום: AP Photo/Cliff Owen)

בנוסף, עשוי הבנק המרכזי להאיץ את קצב הביטול של תכניות ההרחבה הכמותית, שנועדו לתמרץ עוד יותר את המשק, ולעודד את הצמיחה. במסגרת תכנית ההרחבה הכמותית, הבנק המרכזי "מדפיס" כסף, באמצעותו הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ממוסדות פיננסיים כמו בנקים. כשהבנק המרכזי רוכש כמויות גדולות של אג"ח, הוא בעצם מעביר כמויות גדולות של כסף למוסדות הפיננסיים. כתוצאה מכך, כמות ההון הנזיל בו מחזיקים הבנקים גדלה. ככל שהבנקים מחזיקים בכמות גדולה יותר של כסף, כך הם מעוניינים להלוות יותר – מה שמגדיל את היצע ההלוואות, ומוזיל את הריבית עליהן. הריבית היא בעצם "מחירה" של ההלוואה, או מחיר הכסף. כמו כל סחורה בשוק, כשהיצע הכסף גדל, מחירו יורד. כך, ככל שהבנק המרכזי רוכש כמות גדולה יותר של אג"ח, הריבית תקטן.

כשהריבית יורדת ההלוואות הופכות לכדאיות יותר, לעסקים משתלם יותר להלוות ובכך להגדיל את עסקיהם. לצורך ההתרחבות, החברות זקוקות לעובדים נוספים, דבר אשר מגביר את הביקוש לעבודה, ומאפשר לעובדים לדרוש עליה בשכרם. העובדים קונים יותר באמצעות המשכורות, ובכך מתגברת הפעילות הכלכלית. עם זאת, כעת עשוי הבנק המרכזי לנקוט מדיניות מצמצמת, במטרה למנוע את המשך ההתרחבות.

משטר הנזילות

על אף העובדה שמרבית המומחים מסכימים על כך שמדיניות הריבית האפסית, ישנה הסכמה כי היא תרמה לניפוח שוק ההון האמריקאי בשנים האחרונות. זאת הסיבה שהריבית האפסית מקלה על ההלוואות – גם להשקעה בשוק ההון.

מדיניות הריבית האפסית הובילה לפיצוץ נזילות שוק ההון. נזילות היא הון שניתן להשקיע בקלות ובמהירות, בניגוד לנכסים גשמיים כמו נדל"ן. בצורה הפשוטה ביותר שלה, הנזילות היא כסף. היות ובסביבת ריבית אפסית הכסף הופך לזול מאוד, אלו התנאים האידאליים למשקיעים בבורסה. כך, סוחרים רבים הגדילו מאוד את השקעותיהם בשוק ההון, בניסיון לגרוף רווחים מעליות המחירים. הביקוש הגדול דחף בשנים האחרונות את מחירי המניות והנכסים הפיננסיים האחרים, והביא למצב בו קיים חשש לקיומה של בועה.

ומה קורה כשהבנק המרכזי רומז כי יעלה את הריביות? "עידן נזילות הזולה נגמרת, ולשוקים שהתמכרו אליו אלו חדשות לא טובות" כך אומר חוסיין סעיד, אסטרטג השקעות ב-FXTM. כאן, נוצר "אפקט עדר" של בריחה מהשוק. משקיעים שמרוויחים מסביבת הנזילות הזולה צופים כי שאר המשקיעים ימכרו את נכסיהם- מתוך ציפייה לירידת מכירים כתוצאה מאותה ציפייה אצל משקיעים אחרים. כך, הופכת הציפייה לירידות מחירים לנבואה שמגשימה את עצמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!