דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בורסה

כלכלה עולמית / נפילה או מגמה? ירידות המדדים בבורסות ברחבי העולם ממשיכות

מאז יום שישי נרשמות ירידות בבורסות בארה"ב וביומיים האחרונים גם ברחבי העולם | מחולל הירידות הוא פרסום דו"ח השכר של האמריקאים המצביע על עלייה בשכר הממוצע | האם המגמה הדובית תימשך?

נפילות בבורסות בארה"ב, 6 בפברואר 2018 (AP Photo/Richard Drew)
נפילות בבורסות בארה"ב, 6 בפברואר 2018 (AP Photo/Richard Drew)
יונתן קירשנבאום

השערים בבורסות ברחבי העולם המשיכו לרדת גם היום (שלישי), ובוול סטריט כבר מכריזים על הנפילה הגרועה ביותר בשוקי ההון האמריקאים מזה שש שנים. הירידות שהחלו ביום שישי בארה"ב, התפשטו מאז לבורסות באסיה, אירופה ואפילו לישראל.

המדדים, כמו 'הדאו ג'ונס' האמריקאי ו'ת"א 35' הישראלי, משקפים את שווי מניותיהן של החברות הגדולות בשוק הלוקאלי. כאשר מניותיהן של אותן החברות עולות בערכן, המדד עולה, ולהיפך.

מדד 'הדאו ג'ונס', שעוקב אחר ערך מניותיהן של החברות הגדולות שנסחרות בוול סטריט ירד היום ב-5%, ומדד 'FTSE 100' הלונדוני ירד ב-3%. גם באסיה ראו שוקי ההון ירידות שערים, כשמדד 'הניקאי' היפני ירד ב-5%, ומדד 'ת"א 35' ירד ב-4%.

ירידות במדד הדאו ג'ונס (גרפיקה: אידאה)
ירידות במדד הדאו ג'ונס (גרפיקה: אידאה)

הירידות במדדים מגיעות בעקבות גל מכירות של המניות באותן הבורסות בימים האחרונים. הסוחרים בשוקי ההון ממהרים למכור את נכסיהם, מתוך חשש מירידות מחירים נוספות. הציפייה לירידות שערים בבורסות מעודדת את המגמה ה"דובית" (מגמת ירידת מחירים), היות והסוחרים מעוניינים למכור במחיר הגבוה ביותר האפשרי.  במקביל, סוחרים רבים אשר מזהים מגמה דובית מהמרים על ירידת מחירים, מתוך ניסיון להרוויח מהירידות. הימורים אלו מאיצים את אותן מגמות הירידה, היות והם מערערים את האמון בכך שהשוק יחזור לעליית מחירים.

למה זה קורה?

מאז המשבר הכלכלי ב-2008, ובקצב גבוה עוד יותר מאז היבחרו של טראמפ לנשיאות, נמצאים מדדי שוקי ההון האמריקאים בעלייה. מה שהזין את עליית המחירים של השנים האחרונות היא מדיניות הריבית האפסית המונהגת על ידי הבנק הפדרלי, במטרה להקל על ההשקעות ולתמרץ את יציאת הכלכלה מהמיתון. תוצר לוואי למדיניות זו היא התנפחות שוק ההון, שנהנה בשנים האחרונות מזרימה עקבית של כסף זול, שדחף את מחירי הנכסים כלפי מעלה.

"אני לא רוצה להגיד שהם גבוהים מדי, אבל אני כן רוצה להגיד שהם גבוהים" אמרה ג'נט ילן, נגידת הפד היוצאת, בראיון לרשת CBS האמריקאית לאחר סיום תפקידה השבוע. ילן התייחסה למחירי הנכסים הפיננסיים בשוק ההון האמריקאי, יום אחרי שסיימה את תפקידה כנגידת הבנק הפדרלי. כשנשאלה האם נוצרה בשנים האחרונות בועה פיננסית בוול סטריט, היא ענתה "האם זאת בועה, או פשוט תמחור גבוה מדי? קשה מאוד לומר. בכל אופן, המחירים הגבוהים מדאיגים מאוד".

הטריגר לנפילת המחירים בימים האחרונים היה דו"ח שפורסם בידי משרד העבודה האמריקאי לגבי מגמות השכר לחודש ינואר של שנת 2018. הדו"ח הראה נתונים משמחים ביותר למרבית האמריקאים: בחודש ינואר עלה השכר הממוצע במדינה בכ-2.9%.

עם זאת, לסוחרי שוק ההון עליות שכר הן חדשות טובות פחות. הסיבה לכך היא שהבנק הפדרלי הודיע בתגובה לנתונים כי יבחן מחדש את מדיניות הריבית עליה הצהיר- העלאה של 0.75% בריבית בשנה הקרובה. זאת מכיוון שעליות שכר עתידות להביא לעליות מחירים בתהליך הנקרא אינפלציה. הבנק הפדרלי מגדיר את יעד האינפלציה שלו כ-2%, ונתוני האינפלציה אמנם נמוכים מכך באופן עקבי, אך בכירי הבנק הביעו חשש מפני התגברותו.

ירידה חד פעמית, או שבירת מגמה?

מרבית האנליסטים מעריכים כי הירידות של הימים האחרונים אינן מהוות את תחילתו של משבר פיננסי, אלא ירידה תחומה, שתסתיים בחזרה למגמת העלייה. האנליסטים מציינים כי ירידת המחירים היא יוצאת דופן ביחס לשנים האחרונות, אך אינה חמורה כמו ירידות שהביאו למשבר פיננסי בעבר. כך, בשנת 1929, בתקופת המשבר הפיננסי הגדול, ירד מדד גאו ג'ונס ב-25% ביומיים.

כפי שאמר רוברט קפלן, אחד מנגידי הבנק בתגובה לירידות "אנחנו נראה לחצים אינפלציוניים השנה. אני מאמין שהפד צריך לנקוט במדיניות מצמצמת, הדרגתית אך בטוחה". בבנק הפדרלי מתכננים את יציאתה של ארה"ב מעידן הריבית האפסית, עם עלייה מתוכננת של 0.75% בריביות השנה, יחד עם צמצום תכנית ההרחבה הכמותית. עם זאת, נראה שהירידות האחרונות עשויות ללחוץ על נגידי הבנק לשקול מחדש את צעד זה, ואולי להאט את קצב העליות.

והמרוויחים הם

במידה והזעזוע האחרון אכן יביא לשינוי במדיניות של הפד, יהיה זה ניצחון בעבור הסוחרים הפיננסיים. הסוחרים בשוק ההון יעדיפו יציאה כמה שיותר מתונה ממדיניות הריבית האפסית, היות והתנפחות שוק ההון היא אינטרס מובהק שלהם. כך, אין זה מפתיע כי רבים מהסוחרים הגדולים ביותר בעולם מיהרו להתבטא בתקשורת לאחר תחילת הנפילות, ולקשור בינם לבין החשש מהעלאה. כך, יתכן כי הסוחרים הגדולים ניסו לאותת לנגיד הנכנס ג'רום פאול, כי לטובת כולם – כדאי להוריד הילוך עם העלאת הריבית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!