דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסתננים

גירוש המהגרים / חודשיים לגירוש המהגרים: חוטובלי מפקפקת במוכנות המדינה לגירוש

בהקלטה שנחשפה בתאגיד השידור 'כאן' נשמעת סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי תוהה לגבי יכולתה של ישראל לערוב לבטחונם של המהגרים המגורשים | פסיקת בג"ץ מאוגוסט קובעת כי הרחקה למדינה שלישית תתקיים רק בשלושה תנאים וביניהם מנגנון ביקורת

שרת התפוצות ציפי חוטובלי (צילום ארכיון: גרשון אלינסון/ פלאש 90)
שרת התפוצות ציפי חוטובלי (צילום ארכיון: גרשון אלינסון/ פלאש 90)
יהל פרג'

האם המדינה יכולה לערוב לביטחון המהגרים המגורשים כאשר יורחקו למדינה השלישית, כפי שקבע בג"ץ? בתיעוד שנחשף אמש (שלישי) בחדשות 'כאן', נשמעת סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, מטילה בכך ספק. במהלך ישיבה סגורה של סיעת הליכוד, הציגה חוטובלי את עמדתו של מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם – "כרגע יש נקודה שאנחנו חייבים לעמוד עליה לפני בג"ץ", אמרה. "בעצם אין לנו שום דרך היום ואין לנו שום אמצעי לעקוב אחרי האנשים שמגיעים לשם. אם הם מגיעים לרואנדה או אוגנדה, זה לא משנה, אין לנו דרך לעקוב אחריהם. יש כל מיני הצעות שיכולות לתת מענה לזה".

משמעות הדברים, לפי העקרונות שקבע בג"ץ בפסיקתו באוגוסט האחרון, היא שלא ניתן יהיה מבחינה חוקית להרחיק את המהגרים. "כדי שניתן יהיה להרחיק אנשים למדינה שלישית מסוימת, צריכים להתקיים שלושה תנאים" קבעה נשיאת בית המשפט העליון. "על המדינה השלישית להיות מדינה בטוחה (תנאים מהותיים); צריכים להתקיים תנאים פרוצדורליים להבטחת קיומו של הסדר ההרחקה; ויש לכונן מנגנוני ביקורת ופיקוח נאותים על ההסדר". בסיפא של סעיף 126 קובע בג"ץ: "ככל שיתברר כי ההסכם אינו מקוים, לא יהיה ניתן להרחיק מכוחו, כפי שהתחייבו המשיבים עצמם".

חוטובלי הודתה שאין בשלב זה מנגנון ביקורת עליו ישראל יכולה לסמוך: "בכל מקרה, בוודאי שלמשרד החוץ אין כוח אדם ואין לנו אפילו שגריר…". ראש הממשלה נתניהו טען כי "צריך לבדוק מה הציפייה של בג"ץ", וסגנית השר הדגישה בתגובה: "אני מסכימה איתך, אבל צריך לעמוד בדרישה הזאת, כי זאת אחת הדרישות שהוצגה בוועדה היום".

ארגוני הסיוע השונים, טוענים זמן רב כי ההסכם עם המדינות השלישיות אינו וודאי, וכי גורלם של אלו שיצאו מרצון לאותן מדינות, אינו בטוח. טענות אלו שנויות במחלוקת, ונראה כי מרבית האלימות אותה סופגים המהגרים התרחשה במדינות מעבר וקשורה לכך שאותם אנשים עזבו את המדינה השלישית וניסו להגר למקום אחר.

המוקד לפליטים ולמהגרים וארגון א.ס.ף מסרו בתגובה: "גם חוטובלי מודה – הממשלה שולחת אנשים לגורל לא ידוע בלי שיש לה יכולת פיקוח כלל. אחר כך שלא יספרו לנו שקרים. להפסיק את הגירוש עכשיו ולחשוף מה ישראל משלמת לרואנדה בתמורה לחיי אדם".

חוטובלי הגיבה ותקפה את הפרסום, טענה שהוא הוצא מהקשרו והצהירה כי היא תומכת במהלך ובזכות של מדינה לקבוע מי הם אזרחיה, אך לא הכחישה את תוכן הדברים. "בהקלטות מישיבת הסיעה הובא ציטוט חלקי מדברי בהם התייחסתי לדברי מנכ"ל משרד החוץ בוועדה לביקורת המדינה שאומר שהבקרה במדינות אלו לא יכולה להתבצע על ידי כוח האדם של משרד החוץ. קיימים מנגנוני בקרה של שליח מיוחד מטעם משרד ראש הממשלה לצד מנגנוני בקרה של רשות ההגירה".

באופוזיציה הגיבו בחריפות לפרסום, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנ"צ) העריכה כי לא יהיה גירוש, ויו"ר המחנ"צ אבי גבאי טען שהממשלה משקרת לאזרחיה, ולבית המשפט העליון.

בשלב זה קשה לנחש האם מדובר בתיאום בין ראש הממשלה נתניהו וחוטובלי, מעין סולם לרדת מהעץ, בלי לאבד את התמיכה של האלקטורט, אך ניכר שהדלפה מישיבה סגורה של סיעת הליכוד לא יכולה בשלב זה, בו המלצות המשטרה מרחפות מעל ראשו של נתניהו, להיות מקרית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!