דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הפקרות בענף הבניין / בעבר התראיין על סכנות באתרי בניה - ובשבוע שעבר נהרג בתאונת עבודה

"ישראל זה עבודה לא טובה לסינים... בסין יש מסביב לבניין רשת" - כך אמר צ'ו שינווי בראיון לערוץ 'כאן' לאחת מות חברו לעבודה | בשבוע שעבר נפל בזמן שבנה בניין בשדרות, ונהרג | במקביל, ממשיכה ישראל להביא עובדים מסין בלא להגביר את האכיפה

אתר התאונה ברחוב משה רבנו בשדרות, 1 בפברואר 2018 (צילום: אלאור טוויל דוברות מד"א)
אתר התאונה ברחוב משה רבנו בשדרות, 1 בפברואר 2018 (צילום: אלאור טוויל דוברות מד"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רק לפני חצי שנה התראיין צ'ו שינווי לתאגיד השידור כאן – והתריע על מסוכנות אתרי הבניה בישראל לאחר שחברו נהרג, ובשבוע שעבר נהרג שינווי עצמו לאחר שנפל באתר בניה בשדרות. ביום ראשון אישרה הממשלה הבאתם של 6,000 עובדים סינים נוספים לבניה בישראל, אך הקמתה של יחידה משטרתית לחקירת תאונות נדחתה ל-2019.

"ישראל זה עבודה לא טובה לסינים" אמר שינווי לכתבת כאן בעברית רצוצה כחודש לאחר מותו של חברו, וואנג צ'ין שנפל אל מותו מגובה הקומה התשיעית באתר בניה של חברת אשטרום בתל אביב. "בסין אתה בונה בניין, כולו [מכוסה] רשת. לא כמו זה, כמה מסוכנת העבודה. אתה יודע בסין, מבניין יש כמו איזה קונסולה, רשת, שש מטר בחוץ, ואתה בעבודה, שש מטר למטה יש רשת, אתה עולה שלושה מטר עוד רשת. משהו נופל – רשת חזרה [מחזירה], הכול". את הדברים אמר בתגובה למנהל העבודה, אשר טען כי העובדים הסינים אינם מקפידים דיו על נהלי הבטיחות.

לו נורמות הבטיחות של גידור והצבת רשתות בטיחות עליהן העיד שינווי שנהוגות בסין, היו נהוגות גם בישראל – ייתכן מאוד שנפילתו מפיגום בגובה הקומה השמינית באתר הבניה של פרוייקט אסום נאות שקמה בשדרות לא היתה מביאה למותו.

העובדים הסינים בקיאים פחות מן העובדים הישראלים בחוקי העבודה בישראל, ונגישים פחות למיצוי זכויותיהם.  רבים מהם מקבלים רכיבים משמעותיים משכרם במזומן, באופן החושף אותם אף הוא להפרות שונות של חוקי העבודה וזכויותיהם הסוציאליות. עובדים סינים שהובאו לישראל בעבר היו כפופים גם לחובות כבדים כתוצאה מדמי התיווך הגבוהים אותם שילמו – אולם במסגרת ההסכמים הנוכחיים עם ממשלת סין הוגבלו דמי תיווך אלו לגובה של שכר חודש אחד. העובדים כבולים לחברות כוח האדם שהביאו אותם ארצה, ולפיכך פגיעים יותר ומתקשים יותר לסרב לעבודה מסוכנת.

החלטת הממשלה מיום ראשון לא רק מגדילה את מכסת העובדים הסינים שיובאו לישראל מ-16.5 אלף ל-22.5 אלף – אלא גם פותחת ענפים שבהם לא הועסקו בעבר להעסקתם – בניה ציבורית ובניית תשתיות. משרד העבודה והרווחה התנגד להחלטה זו בשל השלכותיה האפשריות על העובדים המקומיים, וכן בשל האפשרות שמגמה זו תתרחב ועובדים זרים יכנסו גם למקצועות שבהם מועסקים כיום עובדים ישראלים בלבד.

העובדים הסינים משלמים דמי תיווך לחברות כוח האדם עבור הרישיון להגיע לעבוד בישראל, ונאלצים לעבוד בין היתר גם על מנת לכסות את עצם עלות הגעתם ארצה – דבר ההופך אותם לעובדים פגיעים במיוחד, כשהם כבולים לחברות כוח האדם אשר הביאו אותם. דבר זה הוביל לאורך השנים גם למספר אירועים בהם הגיעו עובדים סינים שתנאי עבודתם קופחו למצוקה כה גדולה – שאיימו אף לשים נפשם בכפם. פגיעות זו אף מקשה עליהם לעמוד למול מעסיקים הדורשים מהם ביצוע עבודות באופן מסוכן ולסרב לבצע אותן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!