דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרים

חוק ההסדרים 2019 / חוק ההסדרים: העלאת קצבאות הנכות נשארה בחוץ

הליך החקיקה הנפרד בנושא כבר החל, אבל הכללתו בחוק ההסדרים הייתה מבטיחה שאכן יחוקק עד לסוף מרץ | עוד נותרו בחוץ: הרפורמה ברישוי העסקים והפיקוח על מחירי ניתוחים פרטיים | הכפפת הטוטו לקופת המדינה, נשארה בפנים

(צילום: דוברות משרד האוצר)
(צילום: דוברות משרד האוצר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

העלאת קצבאות הנכות והרפורמה ברישוי עסקים נשארו מחוץ לחוק ההסדרים לשנת 2019. מנגד, הרפורמה בייבוא האישי, הטלת חובות כספיות על מעסיקים בגין תאונות עבודה, הרפורמה בטוטו ו-27 סעיפים נוספים נשארו. כך הוחלט היום (רביעי) בפגישה בין שר האוצר משה כחלון ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בה סיכמו השניים עת מבנה החוק על רקע הביקורת הגוברת לגבי עצם קיומו.

בכל שנה מכינים במשרד האוצר את חוק ההסדרים הכולל שורה ארוכה של תיקוני חקיקה ורפורמות המועברות כחבילה בהליך הצבעה מאוחד. החוק שנקרא "התוכנית הכלכלית לשנת 2019" מוצמד להעברת תקציב המדינה ואמור לתמוך את המדיניות הכלכלית של הממשלה. עם זאת עם השנים הפך חוק ההסדרים למהלך לחקיקת בזק של רפורמות שביניהן לבין תקציב המדינה אין כל קשר. חוק ההסדרים הפך למעשה לתהליך חקיקה הנותן למשרד האוצר כח עודף על חברי הכנסת בקידום רפורמות התואמות את התפיסה של בכירי המשרד.

גם המהלך של סינון חוק ההסדרים והוצאת סעיפים שונים ממנו קורה בכל שנה. כתוצאה מכך יש הטוענים כי במשרד האוצר מכניסים סעיפים לחוק ההסדרים שנועדו לצאת מהחוק בשלב זה. סעיפים אלו זכו לשם עיזים ואלו הם הסעיפים שבמשרד האוצר פחות מעוניינים לקדם.

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו שר האוצר כחלון ויו"ר הכנסת אדלשטיין הוסכם על הוצאה של 14 מתוך 44 סעיפים מתוך חוק ההסדרים. בין הסעיפים שיעברו לחקיקה במסלול רגיל בולטת ההחלטה להוציא את העלאת קצבאות הנכות מחוק ההסדרים. אומנם מדובר בהליך חקיקה שכבר החל בנפרד, אבל חקיקתו במסגרת חוק ההסדרים יכלה להבטיח כי החוק אכן יחוקק ויעבור עד לסוף מרץ. בנוסף הוצאו מחוק ההסדרים גם הפיקוח על מחירי ניתוחים במרפאות פרטיות שהייתה קובעת מחירי מקסימום לשורה של ניתוחים נפוצים. עוד יצאו מחוק ההסדרים הרפורמה של משרד הפנים לרישוי עסקים דפרנציאלי שנועדה להקל על עסקים קטנים בהליך רישוי העסק וכן הרעיון לקנוס גופים ציבוריים (חברת חשמל, מכבי אש וכו') שלא עומדים בלוחות הזמנים בתשובותיהם לוועדות התכנון.

30 סעיפים נשארו בחוק ההסדרים, בינהם הרפורמה שנועדה להקל על ניידות בין בנקים, הרפורמה בייבוא האישי שאמורה הייתה להקל על הכנסת מוצרים לישראל ללא בדיקת מכון התקנים, פטורים מהיתרים לאנטנות סלולריות ולפרישת סיבים אופטיים והרפורמה בטוטו שתעביר את ניהול כספי הטוטו למשרד התרבות והספורט.

סעיפים נוספים שנשארו בחוק ההסדרים ומהווים למעשה דחיה של יישום חקיקה קיימת הם דחיית יישום חוק יום לימודים ארוך שנדחה כל שנה כבר למעלה מעשור ודחיית המועד לביצוע התאמות נגישות במבני ציבור.

בעקבות ההסכמה על מבנה חוק ההסדרים אמר שר האוצר כחלון כי "ההבנות אליהן הגענו מאפשרות לנו להמשיך ולהגשים את מדיניות משרד האוצר להצמחת המשק, צמצום הפערים החברתיים, הפחתת יוקר המחייה ופתרון משבר הדיור".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטן אמר-  "עשינו מאמץ למצוא את האיזון הנכון בין הרצון של הממשלה לקדם רפורמות כלכליות לבין שמירה על הליכי חקיקה תקינים. עתה, משחוק ההסדרים צומצם, האחריות עוברת לראשי הוועדות ולח"כים להוציא תחת ידיהם רפורמות המטיבות עם הציבור בהליך חקיקה תקין".

על רקע ההסכמות בין שר האוצר ליו"ר הכנסת, עולה ביקורת על עצם חקיקתו של חוק הסדרים במסגרת תקציב 2019. ח"כ עפר שלח (יש עתיד) שלח לפני כחודש מכתב ליו"ר הכנסת בו טען נגד הצורך בחוק ההסדרים. "הפעם, הבעייתיות הקבועה של חוק ההסדרים מגיעה לאבסורד", כתב שלח. "מדובר בתקציב 2019, המובא לאישור הממשלה בינואר 2018 ואמור לעבור במליאת הכנסת עד סוף המושב הנוכחי, מטעמים של נוחות פוליטית בלבד. אין שום דד-ליין מחייב והממשלה לא תיפול, שכן יש תקציב מאושר עד סוף 2018. לפיכך, אין שום תועלת בחוק הסדרים, שנזקו רב תמיד – ובמקרה הזה אין בו שום הכרח".

ביום ראשון הקרוב יופצו הצעות חוק התקציב וחוק ההסדרים בין חברי הכנסת וביום שלישי הקרוב יועלו להצבעה בקריאה ראשונה כשבמשרד האוצר מקווים לסיים את הליך החקיקה עד לסוף מרץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!