דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמוס גלעד

בטחוני / אלוף (במיל) עמוס גלעד: "ההרתעה שלנו פועלת ופועלת כל הזמן"

הניסיון האיראני להתבסס לבנון ובסוריה דורש מישראל לשמור על עירנות ולעמוד על המשמר, לפי אלוף (במיל) עמוס גלעד "אין להם כוונה לדרדר את המצב כי הם חוששים מהתגובה"

הכפר מג'דל שמס והגבול עם סוריה (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש 90)
הכפר מג'דל שמס והגבול עם סוריה (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש 90)
שי ניר

בשבועות האחרונים מתייחסים במערכת הביטחון לניסיונות של איראן להקים בשטח לבנון מתקני ייצור טילים מדויקים, דבר שמדאיג מאד את ראשיה. בתוך זאת מדווח שישראל מנהלת זו תקופה ארוכה מדיניות של פגיעה בהעברת נשק שובר מאזן אסטרטגי ובתוך כך פוגעת בתשתיות של כוחות עוינים איראנים או המזוהים עם איראן כמו החיזבאללה ומעבירה מסרים חדים לשכנותיה בנושא.

התגרות איראנית, ככל שתתברר כנכונה, הייתה צפויה ואין מה להיות מופתעים ממנה לאור כוונותיה של איראן להתבסס צבאית בסוריה וברמת הגולן בפרט.

אלוף (במיל) עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, התייחס למתיחות הביטחונית החריפה בצפון הארץ ואמר בראיון ל'דבר ראשון' כי, "האיראנים מול כל ההיערכויות ההצהרות וכו' רוצים להראות שלישראל אין יכולת הגנה אווירית. שלחו מטוס ללא טייס וישראל הוכיחה שיש לה יכולת הגנה אווירית וסיכלה את ניסיון החדירה הזה שיש לו משמעות רבה. יחד עם זאת אין להם כוונה לדרדר את המצב לא משום שהם אוהבים אותנו אלא משום שהם חוששים מהתגובה. מצד שני הם נחושים להמשיך ולבנות יכולות מאיימות כדי שבבוא היום, לכשירצו לתקוף אותנו, יעמדו לרשותם יכולות הרבה יותר פוגעות ומשמעותיות".

האלוף (במיל) עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)
האלוף (במיל) עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)

"ישנם שני מעגלים. מעגל בניין היכולת המאיימת על ישראל, טילים ורקטות כמו חיזבאלאסטאן בלבנון, אותו מרחב גדול בין ביירות לדמשק, בו למעשה חיזבאללה נטל את הריבונות ממשלת לבנון והעביר אותה לידי איראן. האיראנים מנסים לבנות העתק של המערך הזה, תוך ניצול חולשתו של אסד, ברמת הגולן, מהלך אותו ישראל רוצה למנוע".

איזה מין מסר ישראל העבירה בתקיפות של למעלה מעשרה יעדים באזור דמשק?
"ישראל רוצה שבמעגל המיידי ההרתעה תפעל, השקט ישרור והמטיילים הישראלים יוכלו להנות מהמזג אוויר נוח. הכוחות שדוחפים ליצירת שקט, המרתיעים, יותר חזקים מהכוחות האחרים כיוון שהאיראנים יודעים שהם יכולים להתגרות בנו ולשאת בתגובות קשות. התקיפות הישראליות מוכיחות את עצמתנו".

"כרגע, ככל שניתן להתרשם, ההרתעה שלנו פועלת ופועלת כל הזמן. מהי ההרתעה? בחשבון שלהם מול האידאולוגיה העויינת והקיצונית, לא כדאי להתדרדר לעימות רחב כיוון שהם יפגעו. יחד עם זאת האיראנים אומרים, נוסיף ונמשיך לבנות יכולות נגד ישראל כדי שבבוא העת, כשנרצה לתקוף אותה, יהיו לנו את היתרונות מצידנו".

האם ישנה השפעה אסטרטגית אולי תודעתית לאומית, להתרסקות המטוס הישראלי עם טייס פצוע קשה?
"כמה שזה אירוע מצער הוא לא מוכיח על הכלל, הוא יוצא מהכלל. מטוס תמיד יכול ליפול אבל סה"כ חיה"א הפיל את המל"ט בהגנה תקף מטרות עומק איכותיות בהתקפה. יש לו עוצמה, מודיעין ויכולת תקיפה. זה מה שקובע. הם מבינים את זה וזה יביא לשקט, כרגע. זה גם לא ירתיע אותם לנסות ולבנות את הכוח.
אפשר גם שהתרסקות המטוס הישראלי תתן להם גם סיבה לרדת מהעץ. ודאי הם שמחים מכך. חשוב לומר שזה לא משפיע על התמונה הכוללת. סה"כ, לפי פרסומים זרים, ישראל מבצעת אין סוף התקפות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!