דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

עימותים בצפון / מפקד חיל האוויר לטייס שמטוסו נפל: "קיבלת החלטה נכונה והצלת חיים"

מקורות סורים: שישה נהרגו בתקיפות צה"ל, בהם אזרחים זרים | הבית הלבן: תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה | מצבו של הטייס מוגדר בינוני, הנווט שוחרר מבית החולים

מפקד חיל האוויר עם הטייס רב-סרן ע׳, שמטוסו נפל בפעילות מבצעית בסוריה (צילום: דובר צה"ל)
מפקד חיל האוויר עם הטייס רב-סרן ע׳, שמטוסו נפל בפעילות מבצעית בסוריה (צילום: דובר צה"ל)
שי ניר

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין ביקר אתמול (ראשון) בבית החולים רמב״ם בחיפה את טייס הקרב שנפצע קשה אמש. מפקד חיל האוויר אמר לטייס, רב-סרן ע׳: ״מהרגע שבו הבנת שאתה צריך לנטוש את המטוס קיבלת את ההחלטה הנכונה ובכך הצלת את חיי הנווט, רב-סרן א׳, ואת חייך שלך״. הטייס חזר אתמול להכרה ומצבו כעת מוגדר בינוני.

המרכז הסורי לזכויות אדם, ארגון הומניטרי שפועל מלונדון דיווח אתמול (ראשון), כי במהלך יום הקרבות בין ישראל לסוריה בשבת נהרגו לפחות שישה תומכי משטר, בהם גם אזרחי מדינות זרות. על פי הדיווח, מספר ההרוגים צפוי גם לעלות וזאת מכיוון שבבתי החולים מטופלים מספר פצועים במצב אנוש.

מבית החולים רמב"ם נמסר כי חל שיפור נוסף במצב הטייס שמטוסו הופל. מנהל המחלקה לטיפול נמרץ מסר כי צוות המחלקה גמל את הטייס מהנשמה, והוא בהכרה מלאה, מצבו מוגדר עתה בינוני, אך הוא עדיין בטיפול נמרץ.

צה"ל הפיץ אמש תיעוד מאחת התקיפות, שבהן הושמד בין היתר קרון השליטה במל"ט האיראני ששוגר מבסיס T4 ליד תדמור שבמרכז סוריה. בעקבות האירועים תגבר צה"ל את מערך ההגנה בצפון.

התקיפה בסוריה (צילום: אתר צה"ל)
התקיפה בסוריה (צילום: אתר צה"ל)

הבית הלבן מסר בעקבות ההסלמה בצפון כי "ישראל היא בעלת ברית נאמנה של ארצות הברית ואנו תומכים בזכותה להגן על עצמה מפני כוחות סורים ומיליציות בתמיכת איראן בדרום סוריה". עוד נמסר בהודעה כי "אנו קוראים לאיראן ולבעלות בריתה להפסיק את הפעולות המתגרות ולפעול למען שלום אזורי".

הפנטגון מסר כי לישראל הזכות להגן על עצמה מפני פעולות תוקפניות. דובר הפנטגון אדריאן רנקין-גאלוויי, הוסיף כי "ישראל היא השותפה הקרובה ביותר שלנו באזור ואנו תומכים באופן מלא בזכותה להגן על עצמה מפני איום על שטחה ועל תושביה". הוא הבהיר שארצות הברית לא הייתה מעורבת בתקיפה בסוריה.

ביום שבת בבוקר יירט צה"ל בהצלחה, באמצעות מסוק קרב, מטוס איראני ללא טייס ששוגר מסוריה וחדר לשטח ישראל. כלי הטיס זוהה במערכות ההגנה האוויריות כבר בשלב מוקדם והיה במעקב עד להפלתו – בתוך שטח ישראל.

"משימה זו הסתכמה בהצלחה רבה מאוד", אמר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, "המל"ט הופל במקום שרצינו, ושרידיו בידינו". רמ"ט חיל האוויר, תא"ל תומר בר, הוסיף: "היה חשוב שהמטוס ינוטרל בשטחנו, וזאת מבלי לסכן את אזרחי ישראל. מדובר בכלי טיס מאתגר דל חתימה".

בתגובה לניסיון החדירה האווירי, צה"ל תקף והשמיד את רכיבי השיגור של המטוס האיראני בעומק סוריה. "הייתה הצלחה מבצעית מלאה: גם בסיכול המל"ט, גם בתקיפת מקורות הירי ואחר כך בתגובה", הבהיר תא"ל בר. "מדובר בתקיפה רחבה בתנאים מורכבים".

התקיפה בסוריה (צילום: אתר צה"ל)
התקיפה בסוריה (צילום: אתר צה"ל)

במהלך תקיפת חיל האוויר שוגרו טילי נ"מ לעבר מטוסי צה"ל. טייסי אחד המטוסים, מסוג 'סופה F-16', הפעילו נוהל נטישה – ככל הנראה כתוצאה מהירי. הם נחתו בשטח ישראל, כשאחד מהם פצוע באורח קשה והשני באורח קל, ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב"ם. הנושא מתוחקר. טילי הנ"מ הפעילו אזעקות, אך לא נשקפה סכנה לתושבי העמק ורמת הגולן.

בהמשך, סמוך לשעה 10 בבוקר, ביצע צה"ל באמצעות מטוסי קרב תקיפה רחבת היקף כנגד מערך ההגנה האווירית הסורי ומטרות איראניות בסוריה. 12 מטרות הותקפו, ביניהן: מטרות בשלוש סוללות הגנה אווירית סוריות וארבע מטרות המשויכות לאיראן, ומהוות חלק מההתבססות האיראנית בסוריה, סמוך לדמשק. התקיפה לוותה בניסיונות לירי נ"מ, אשר הפעילו אזעקות הרבות.

אתר הנפילה של מטוס ה- F-16 ביער הרדוף (צילום: פלאש 90)
אתר הנפילה של מטוס ה- F-16 ביער הרדוף (צילום: פלאש 90)

"הטסת הכטב"ם לשטח ישראל היא התקפה חמורה של איראן על ריבונותה של מדינת ישראל", הדגיש תא"ל מנליס. "אנחנו רואים בחומרה את התגובה הסורית, שמשקפת את החלטתה להשתתף באירוע ולאפשר לאיראן לפעול משטחה".

"הסורים והאיראנים משחקים באש", הוא המשיך, "וישראל נכונה לגבות מחיר כבד מאוד ממי שפועל נגדה. האירוע היה בשליטה מלאה בכל שלביו, ופנינו לא להסלמה. יחד עם זאת, צה"ל נמצא במוכנות מלאה לכל משימה שתוטל עלינו ולכל התרחשות שתהיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!