דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלה עולמית / הפחתת המסים של טראמפ: חיים סבן יעניק לעובדיו בונוס חד פעמי, אבל ייהנה מרווח קבוע

בדומה לחברות ענק אמריקאיות אחרות, יעניק המיליארדר לעובדיו בונוס בגובה אלף דולר בעקבות ההורדה הדרמטית במס החברות שהוביל הנשיא האמריקאי | הרווח לחברות אלו בשנים הקרובות צפוי לעמוד על מיליארדי דולרים

חיים סבן (צילום: Diane Bondareff/Invision for Saban Brands/AP Images).
חיים סבן (צילום: Diane Bondareff/Invision for Saban Brands/AP Images).
יונתן קירשנבאום

המיליארדר האמריקאי-ישראלי חיים סבן הודיע היום (שני) כי יעניק לכל עובדי החברות שבבעלותו בונוס חד פעמי של 1,000 דולר בעקבות הרפורמה במיסוי האמריקאי, שאושרה בסוף 2017. בכך הצטרף סבן לשורה של חברות ענק בארה"ב שהעניקו בונוסים לעובדיהם, בעקבות הגדלת הרווחים הצפויה להם כתוצאה מהורדת מס החברות מ-31% ל-25%. חברות אלו, ופוליטיקאים שמרנים רבים בארה"ב, מיהרו לצייר את הבונוס כביטוי לתועלת הישירה של הורדת המיסים על העובדים במדינה. דבר אחד הם שכחו לציין- הבונוסים יהיו חד פעמיים, בעוד הגדלת הרווחים לבעלי החברות קבועה.

חיים סבן אמר על ההחלטה כי "כפי שאולי ידוע לכם, בסוף 2017 נתנה הממשלה הפדרלית תוקף לרפורמת המס היסודית ביותר מאז 1986. הרפורמה הזו השפיעה על החברה שלנו בדרכים שונות, לרבות שיעור מס נמוך יותר". לכן, הסביר, יקבל כל עובד בחברות שבבעלותו בונוס של 1,000 דולר. סבן עשה את הונו בתעשיית הבידור האמריקאית, וכיום הוא מחזיק במספר חברות השקעה  אמריקאיות, ביניהן סבן קפיטל, סבן נדל"ן, סרטי סבן ועוד.

סבן הוסיף בהודעתו כי " שאבנו השראה ממה שעשה בוב אייגר (יו"ר ומנכ"ל דיסני – י.ק.) לעובדי החברה שלו. כפי שאומר הפתגם העברי, 'מכל מלמדיי השכלתי', ולפיכך החלנו ללכת בעקבותיו. כל העובדים יקבלו תשלום חד-פעמי בסך 1000 דולר אחרי מס. אנו מעריכים את העבודה הקשה ואת המסירות שלהם".

בכך, כאמור, מצטרף סבן לשורת חברות אשר הצהירו בחודשיים האחרונים כי יעניקו לעובדיהם מענקים חד פעמיים בציפייה להגדלת הרווחים העתידיים. למשל, חברת אפל הודיעה לפני חודש כי תעניק למרבית עובדיה בונוס של עד 2,500 דולר, וחברות כמו סטארבקס, דיסני, וולמרט הודיעו גם הן על מתן בונוסים לעובדיהם.

היות וחברות אלו מעסיקות מספרים גדולים של עובדים, חלק גדול למדי מכוח העבודה האמריקאי זכה בחודשים האחרונים לבונוס. ראשי החברות ופוליטיקאים מימין טענו בחודשיים האחרונים כי העובדים הפשוטים בארה"ב כבר מתחילים לראות את פירות הרפורמות במיסוי אותם קידם ממשל טראמפ. סגן הנשיא מייק פנס התבטא בנושא ואמר כי "אם היו לי 1,000 דולר נוספים בסוף השנה, יש לי מילה שמתארת את זה: חג המולד".

כך, מנסים מנהיגי העסקים והפוליטיקה בארה"ב לצייר את המהלך כרווח של מרבית העם האמריקאי מרפורמות המיסוי שמרבית המומחים טוענים כי יטיב כמעט באופן בלעדי עם העשירים ביותר. עם זאת, כדאי לזכור שתי נקודות.

ראשית, קיצוץ במס החברות מ-31% ל-25%, תגדיל באופן אדיר את רווחיהם של בעלי החברות. כפי שאמרה ננסי פלוסי, יו"ר המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים, הבונוסים אותם מחלקות החברות הן "פירורים" ליד הרווחים הצפויים מהרפורמות.

שנית, יש לזכור כי לעומת בונוס חד פעמי של 1,000 דולר, קיצוצי המיסים להן זכו החברות הגדולות הן קבועות ומתמשכות. למעשה, קיצוץ המס לו זכו החברות אינן מוגבלות בזמן, וצפויות בשנים הקרובות להכניס לכיסיהם של אותן החברות כטריליון וחצי דולר. זאת לעומת מענק חד פעמי, תורם ככל שיהיה לבעלי הכנסה נמוכה.

נזכיר כי מרבית המומחים טוענים כי מתווה רפורמת המיסוי שעבר בסוף השנה שעברה תיטיב באופן בלתי פרופורציונלי עם העשירים ביותר בארה"ב. המתווה כולל מגוון רחב של הקלות מס לעשירים, הכוללים הפחתת מס החברות, הפחתת מס הירושה, והפחתת מס ההכנסה לבעלי הכנסה גבוהה. המתווה כלל גם הפחתות מס הכנסה לבעלי הכנסה בינונית ונמוכה, אך אלו יבוטלו בשנת 2025. זאת לעומת הקלות המיסים שיטיבו עם העשירים ביותר, שנכנסו באופן קבוע לחוק האמריקאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!