דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונאלד טראמפ

שקרים קטנים / נתניהו התרברב בהסכמה אמריקאית, הבית הלבן נזף בראש הממשלה

"דיווחים שיקריים", כך כינה דובר הבית הלבן את דברי נתניהו כי ישנה הסכמה אמריקאית לתוכנית 'החלת הריבונות' על השטחים הכבושים, אותה הציגו בישיבת סיעת הליכוד | באופוזיציה תקפו: "ערב עצוב לישראל"

רה״מ בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ בטקס במוזיאון ישראל בירושלים. תמונת ארכיון. (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner, File).
רה״מ בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ בטקס במוזיאון ישראל בירושלים. תמונת ארכיון. (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner, File).
שי ניר

מה שהחל כיום נוסף בהסתבכויות הקואליציוניות נוסח 'המירוץ לימין' בשאלת סיפוח השטחים והחלת הריבונות הישראלית עליהם, הסתיים כהתנגשות דיפלומטית בין ישראל לארה"ב ומבוכה גדולה לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"דיווחים על כך שארצות הברית דנה עם ישראל על תוכניות סיפוח בגדה המערבית הם שקריים", כך הגיב אתמול (שני) דובר הבית הלבן ג'וש רפאל, ובכך סתר את דברי נתניהו כי הוא משוחח בנושא החלת הריבונות עם האמריקאים. רפאל הוסיף בדבריו כי, "ארצות הברית וישראל מעולם לא שוחחו על הצעה שכזאת, והפוקוס של הנשיא נותר על יוזמות השלום בין ישראל לפלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: חיים זך/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: חיים זך/ לע"מ)

נתניהו מיהר להגיב להודעת הבית הלבן ואמר כי הוא, "עדכן את האמריקנים ביוזמות העולות בכנסת, והאמריקנים הביעו את עמדתם החד-משמעית שהם מחויבים לקדם את תכנית השלום של הנשיא טראמפ".

הצעת חוק הריבונות היא יוזמת חקיקה פרטית אותה מקדמים ח"כ יואב קיש (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ונועדה לנסות ולחשק מימין את ממשלת נתניהו. על אף שברור למגישי יוזמות חקיקה מהסוג הזה, כי אין להן קונצנזוס וכמעט ואינן אפשריות משפטית, יש להצעות חוק מזוג זה השפעה שאינה מבוטלת על האלקטורט של הימין. חברי הכנסת מהימין נדרשים להראות על כוונות לבנות בשטחים, להסדיר את מעמד המאחזים הלא חוקיים או להכיל ריבונות אינן מתממשות. בדרך כלל, סיעות הקואליציה וחברי הממשלה מצליחים למסמס את יוזמות החקיקה האלה, בדומה להצעת חוק המואזין אותה קידם ח"כ מוטי יוגב.

הפעם, נראה כי על אף הצלחת ועדת השרים לענייני חקיקה לדחות את הדיון על חוק הריבונות על רקע המצב הביטחוני המתוח, ועל אף שח"כ קיש ירד מהעץ והודיע כי הוא מקבל על עצמו את "עמדת ראשי הקואליציה" לדחות את הדיון למועד אחר, נתניהו רצה להראות כמי שבעצמו מקדם "מהלך היסטורי". מוקדם יותר בישיבת סיעת הליכוד אמר נתניהו כי, "בנושא החלת הריבונות, אני יכול לומר לכם שמזה זמן אני מנהל שיח בנושא מול האמריקנים". ניתן לשער כי ממשל טראמפ, הזוכה לביקורת בינלאומית על מדיניות החוץ שלו בכלל ובפרט בנושא התנהלותו בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני, על חוסר הצגת "העסקה הגדולה" ועל ההכרזה כי ארה"ב מכירה בעיר ירושלים בירתה הרשמית של מדינת ישראל, מצא הזדמנות לאזן מעט את ההתנהלות הפרו ישראלית על גב נתניהו.

"ערב עצוב לישראל" כתב יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי בחשבון הפייסבוק שלו בתגובה להודעת הבית הלבן ותקף את נתניהו, "ערב שבו הבית הלבן אומר בהודעה רשמית שראש הממשלה שלנו לא אומר אמת זה ערב עצוב. זו לא רק שחיתות. נתניהו מחליש את ישראל מול בעלת בריתנו הגדולה". על רקע הצעת אי האמון בממשלה אותה הגישה סיעת המחנה הציוני לכנסת אמר גבאי, "היו מי שתקפו אותנו על כך. אבל זו האמת, גם אם היא קשה לחלק מהאנשים. יש אי אמון מוחלט בראש הממשלה ובמה שהוא אומר".

שר הביטחון לשעבר ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) כתב בחשבון הטוויטר שלו, "‏נתניהו כנראה מאבד את יכולת התפקוד המינימלית אם הוא מצליח להיכנס לעימות גם עם הנשיא טראמפ סביב הרעיון חסר-האחריות וההיגיון לספח את השטחים".

יו"ר מרצ זהבה גלאון תקפה את נתניהו בחשבון הטוויטר שלה, "האמת שזה מדהים. ראש הממשלה נתפס משקר לציבור בנוגע למו"מ ואף אחד אפילו לא מתרגש מזה יותר. האיש ראש ממשלה מ-2009 ואין אדם אחד שיודע מה עמדתו בנוגע לנושא הקריטי והנפיץ ביותר שעומד מול המדינה הזו. התרגלנו לדרוש אפס סטנדרטים".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה אמר מוקדם יותר בתגובה לדברי נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, ״ראש הממשלה נתניהו אמר היום בקולו ובצורה ברורה את מה שאנחנו יודעים כבר שנים – ממשלת ישראל מתנגדת לשלום ותומכת באפרטהייד. מסכת השקרים של ממשלת נתניהו נקרעת, כשראש הממשלה מכריז כי הוא מעוניין לספח את שטחי הגדה המערבית אך כמובן לא לאזרח את מיליוני הפלסטינים המתגוררים בהם. ממשלת ישראל היא חזית הסירוב לשלום". עודה בדבריו הוסיף כי, ״מדובר בקריאת השכמה לקהילה הבינלאומית ולאזרחי המדינה השואפים לחיות בשלום – אנו נמצאים ברגעים האחרונים בהם חזון שתי המדינות עוד אפשרי, חייבים לעצור את ממשלת המתנחלים של נתניהו.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!