דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב המדינה / כחלון הציג את התקציב: "גם לחברי האופוזיציה יהיה קשה להצביע נגד"

תקציב 2019 עלה להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת | כחלון: "במקור דיברו על תקציב המשכי, אבל החלטנו להגדיל את ההוצאה האזרחית"

שר האוצר כחלון נואם בפני מליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר האוצר כחלון נואם בפני מליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

שר האוצר משה כחלון הציג אמש (שלישי) את תקציב המדינה לשנת 2019 שהונח על שולחן הכנסת ביום ראשון, לקראת עלייתו להצבעה בקריאה ראשונה. "במקור דיברו על תקציב המשכי" אמר כחלון, "טייס אוטומטי תוספת של כ-2%, תקציב קל. אבל תקציב קל טכנית הוא לא תקציב טוב, הוא לא תקציב שאפשר להרחיב בו. על רקע זה התקבלה החלטה להגדיל את ההוצאה האזרחית." תקציב 2019 יעמוד על 397.3 מיליארד שקלים, סכום המהווה גדילה של 5% ביחס לתקציב של שנה שעברה.

"בתקציב הזה יש חוסן חברתי" אמר השר, "הוא מבוסס על חזון ממלכתי שמטפח את הכלכלה מבחינה כלכלית ומוסרית, הוא מביא סדר יום כלכלי שמטפח חברה יותר טובה, כמו שההורים שלנו רצו. "כשר אוצר, אני עיוור צבעים בנושא של חלוקת משאבים. זאת התפיסה שלי ואנחנו מיישמים אותה." בהמשך דבריו אמר "אנחנו ממשיכים להוביל את הכלכלה לטובת כולם לא חשוב אם אתה גר ברבבה, בתל אביב, בירוחם בקריית שמונה, בירושלים או בטייבה".

כחלון מנה ציבורים שונים שלדבריו יהנו מהתקציב, "קשישים, ניצולי שואה, נכים זוגות צעירים, משפחות חד הוריות, חיילות וחיילים, ותיקים ועולם חדשים",  והתייחס בהרחבה לצורך להרחיב את מעמד הביניים.

על המשק הישראלי אמר, "המשק הישראלי במצב טוב, עם אבטלה נמוכה, יחס חוב תוצר בשפך וגרעון נמוך. בכל הדוחות האחרונים אנחנו רואים שההכנסה הפנויה של השכבות החלשות ומעמד הביניים גדל הרבה יותר משל החזקים" והוסיף, "חלוקת העושר חשובה לא פחות מיצירתו. נתוני מאקרו חשובים לנו כמדינה, זה חלון ראווה שלנו בעולם, יש לזה משמעות גדולה. אנחנו גאים בפעולות החברתיות שלנו. כל אדם אצלנו הוא עולם ומלואו".

כחלון פנה לאופוזיציה "אני חושב שיהיה לכם קשה להצביע נגד. אני מבין את הייעוץ הפוליטי. אולי גם הייתי עושה את הדבר". ליואל חסון מהמחנה הציוני אמר כחלון, "כל המצע החברתי שלכם בפנים".

לאחר שיעלו ח"כ לדבר תצביע הכנסת על אישור תקציב המדינה לשנת 2019 בקריאה ראשונה. עם אישורו יעבור לדיון בוועדת הכספים לקראת הכנה לקריאה שנייה ושלישית. התקציב  יעמוד על 397.3 מיליארד שקלים. מדובר בהגדלה של 20.6 מיליארד שקלים לעומת תקציב 2018, שעמד על 376.7 מיליארד שקלים, הגדלה של יותר מ 5% בתקציב. יעד הגרעון נקבע על 2.9%.

ח"כ אילן גילאון (מרצ) התייחס להתמקדות במציאות הפוליטית ולא בתקציב עצמו ואמר "התקציב הוא הדבר החשוב ביותר. הוא עוסק בדבר היחידי בו עוסקת הפוליטיקה מאז ומתמיד – מי משלם כמה?"

"בתקציב הזה אין בשורה, בטח לא לגבי מי שאומר שעוסק בחיים עצמם. בחיים עצמם הרבה יותר אנשים מלחץ דם וסכרת מערבים באוטובוסים. הרבה יותר צריכה קורת גג מעל ראשם. כל אדם אחד צריך לדעת שתהיה לו קורת גג וביטחון וחינוך ותעסוקה".

"אינני מאמין בחמלה במדיניות כלכלה. עוני הוא חלוקה לא שווה של עושר. במדינת ישראל העשירון התחתון הוא מקבל את החלק ה-270 מהעשירון העליון. אפשר לצמצמם את הפער הזה בכלים של הכלכלה. בתקציב הזה אין בשורה. אף אחד מן המשרדים החברתיים לא ממש גדל ביחס לגידול האוכלוסייה וביחס לצרכים שאנחנו נזקקים להם היום. בואו נדבר על מבנה כלכלי שקוף ופשוט שיבנה מחדש את בסיס האמון של המדינה באזרחים שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!