דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

שוויון / ועדת הכספים דנה בהרחבת ההשקעה במגזר הערבי, מפלגות הקואליציה נעדרו

ערב ההצבעה על התקציב, הושמעה בוועדה ביקורת על תוכנית 922, תוכנית החומש לחברה הערבית עליה הצביעה הממשלה לפני כשנתיים, ודנו בדוח שערך מרכז מוסאוא המפרט כיצד יש לצמצם את הפערים בין החברה הערבית לשאר חלקי החברה

נשים ערביות צופות על הרחוב באום אל פאחם מהמרפסת. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: קובי גידעון/ פלאש90)
נשים ערביות צופות על הרחוב באום אל פאחם מהמרפסת. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: קובי גידעון/ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ערב ההצבעה על תקציב 2019, ועדת הכספים דנה אתמול (ג') בצורך בהרחבת ההשקעה במגזר הערבי ואף נציג של מפלגות הקואליציה לא טרח להגיע לדיון.

הישיבה שנוהלה על ידי חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ששימש כממלא מקומו של יו"ר הועדה משה גפני (יהדות התורה) שנעדר מהישיבה, עסקה בדוח שהוכן על ידי מרכז מוסאוא. הדוח כולל פירוט של תחומים בהם על המדינה להשקיע על מנת לסגור את הפערים בין החברה הערבית לשאר חלקי החברה הישראלית.

סך כל ההקצאות שמפורטות במסמך של מרכז מוסאוא עמד על כ-3.5 מיליארד שקלים בשנה אותם יש להוסיף לתקציבים המיועדים לחברה הערבית כדי "לאפשר צמיחה ושילוב טוב יותר של החברה הערבית".

הסעיפים המרכזיים בדוח נוגעים להקמת איזורי תעשיה בישובים הערביים, עידוד תעסוקה, תוספת שעות הוראה, בינוי של כיתות ומעונות יום והשקעה בתחבורה ובדיור. מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, שהציג את הדוח אמר בדיון: "אני חושב שהתעניינות בדיון מצביעה על החשיבות. יש ארבע החלטות ממשלה שצריך לבצע ב-2018. משרד השיכון – אנחנו לא רואים עדיין שכונות חדשות בשטח, צריך לפתור את מצוקת הדיור בחברה הערבית. ב-922 (תוכנית החומש לחברה הערבית, ע.כ) אין מענה לאזורי תעשייה, זה אומר שראשי הרשויות יתבססו כל הזמן על מענקי איזון, נצרת עילית כל הזמן מתרחבת ולא מצליחה להקים אזורי תעשייה שיאפשרו לה קיום מכובד. זה כסף שיחסוך את הצורך במענקי איזון. אנחנו מבקשים שתתעקשו שזה יכנס לתקציב. גם בנוגע לכבישים – מאות קילומטרים באזורינו ללא כבישים ולא מתוכננים כאלה, בנוגע לבריאות ורווחה – הגברים הערבים הם בעלי תוחלת החיים הכי קצרה, העוני עדיין עומד על 48 אחוזים. הגיע הזמן שמשרד הרווחה והבריאות יטפלו במצב, במיוחד בפריפריה. נשים לא צריכות למות כי לא שולחים אותן לבדיקות הנדרשות. התוכניות האלה לא מתוקצבות בשנת 2019".

ח"כ טיבי: "שינוי סדרי העדיפויות והשוואת התנאים לחברה הערבית יביאו בסופו של דבר לצמיחת המשק כולו". תלמידים ערבים במקיף אבו גוש, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יצחק הררי / פלאש 90).
ח"כ טיבי: "שינוי סדרי העדיפויות והשוואת התנאים לחברה הערבית יביאו בסופו של דבר לצמיחת המשק כולו". תלמידים ערבים במקיף אבו גוש, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יצחק הררי / פלאש 90).

פעמים רבות בדיון התייחסו חברי הכנסת ליישום תוכנית החומש לחברה הערבית עליה החליטה הממשלה לפני כשנתיים (תוכנית 922) וכללה הבטחה להקצאת 15 מיליארד שקלים לפיתוח תשתיות בחברה הערבית. מהדיון עולה כי התוכנית כוללת רק 11 מיליארד שקלים בחמש שנים.

חבר הכנסת טיבי אמר כי "תוכנית 922 היא אקמול. שינוי סדרי העדיפויות והשוואת התנאים לחברה הערבית יביאו בסופו של דבר לצמיחת המשק כולו".

יו"ר האופוזיציה חבר הכנסת יצחק הרצוג (המחנה הציוני) התייחס להעדרותם של נציגי הקואליציה מהדיון ואמר: "חבל לי מאוד שאין כאן נציגים של הקואליציה כאשר הערב אנחנו מתחילים את ההצבעה על תקציב המדינה. אם לא נוודא שיש בתקציב הקצאה מסיבית למגזר הערבי על כל אזוריו נחטא למטרה לאומית חשובה מאוד שהיא קודם כל שוויון וחיים משותפים בשלווה. דוח מוסאוא מצביע על הרבה מאוד פערים, תוכנית 922 מהווה תוכנית בסיס שאפשר לשפר, זה יותר טוב ממצב שאין תוכנית והכנסת כולה צריכה להתגייס לכך".

ראש עיריית סח'נין מאזן גנאיים, המשמש גם כיו"ר פורום ראשי הרשויות הערביות אמר כי "אף אחד לא הזכיר שהמיפוי שנעשה על ידי גורמי מקצוע על צרכי המגזר לחמש השנים הבאות הוא 64 מיליארד שקלים. הבנייה של מחיר למשתכן בחברה הערביות היא בולשיט אחד גדול, ההקצאה בתחבורה והחלוקה לא נכונה, בנוגע לאזורי תעשייה שמדברים על 53.3 אחוז מתחת לקו העוני ושני שליש מהם ילדים, זה יכול להיות מענה אך ההקצבה לזה היא 7 מיליון שקלים בשנה, זה ייתכן"?

נציגי האוצר שנכחו בדיון ניסו להציג תמונה אחרת ותיארו את הגדלת ההקצאות התקציביות שבוצעו במסגרת תוכנית 922. מיכל מריל, ממנהל התכנון אמרה כי "מבחינת התמונה התכנונית הישובים במצב טוב. תמ"א 35 אושרה לפני שנתיים והרחיבה את המרקמים העירונים בלא מעט ישובים ערביים. אנחנו מרחיבים את תחומי השיפוט איפה שניתן. לעניין התכונן המתארי – העברנו את כל התוכניות ואמרנו שאם יש תוכנית חסרה או צורך, אנחנו פה".

כפר קאסם (צילום:משה שי / פלאש 90).
כפר קאסם (צילום:משה שי / פלאש 90).

ביין ותד ממשרד האוצר אמר: "אנחנו כאוצר באים לשנות תפיסה ומנגנוני הקצאה, כשאנחנו מציגים סכומים הם מגיעים לצד סכומים שמצטברים משנים קודמות לשנים הבאות. ב -17 מדובר על 3.4 מיליארד שקלים. לעניין החינוך בשנת 2017 הקצנו מעל חצי מיליארד ש"ח ב-17 לבינוי כיתות למיעוטים, מה שהיווה 25 אחוז מסך הבינוי במדינה, מעל שיעורם באוכלוסייה".

יוסי חדד, משרד הבינוי והשיכון: "יש לנו כבר 96 מוסדות ציבור שהולכים להבנות בישובים הערבים ועוד היד נטויה. עיקר ההרשאות והתקציבים נמצאים כבר ברשויות. ראשי הרשויות חייבים לנצל זאת עד תום כדי שהתקציבים לא יחזרו לאוצר. ב-2018 אנחנו כבר עם תוכניות שבחלקן התחלנו לרוץ, סדר גודל של 202 מיליון שקלים. יש לא מעט שיווקיים אך זה לא מספיק לבעיית הדיור בחברה הערבית. שמנו יעד להגיע השנה ל-6,000 – 7,000 יחידות דיור. בתוכנית עתידית צריך להכניס את נושא המרקם הוותיק שהוזנח, התשתיות חייבות מענה".

ח"כ אחמד טיבי סיכם את הדיון כדיון חשוב והצר על העדרותם של חברי הקואליציה. בנוסף אמר טיבי כי "תכנית 922 בכיוון הנכון אך לא מספקת. התברר כאן בצורה מוסמכת שהמספר 15 מיליארד גם הוא לא היה נכון ולא מדויק בלשון המעטה. הוועדה קוראת להפסיק להשתמש במספר הזה ולפעול בשקיפות בתקציב, לרבות בתקציבים המיועדים לחברה הערבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!