דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 1000

התגובות / הקואליציה מסיטה את האש אל לפיד, האופוזיציה קוראת לרה"מ להתפטר

במה שנראה כמשחק בו כולם מצייתים לכללים, הגיבו באופוזיציה ובקואליציה כצפוי | בינתיים נעדרה תגובת השרים ליברמן ודרעי | השר בנט צפוי להתייחס להמלצות המשטרה הבוקר | ויו"ר הקואליציה שחושב שעדות במשטרה היא הלשנה

נתניהו ולפיד בישיבת ממשלה באוקטובר 2014 (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש90)
נתניהו ולפיד בישיבת ממשלה באוקטובר 2014 (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש90)
שי ניר

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב להמלצות המשטרה בתיקי החקירה 1000 ו-2000, בהן הומלץ להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. לא רק בסיעת הליכוד יצאו להגנת נתניהו, חיזוק הגיע גם מצד הסיעות החרדיות. יו"ר מפלגת הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, המאתגר את נתניהו תכופות מימין, יו"ר מפלגת  ישראל ביתנו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר הפנים אריה דרעי לא הגיבו אמש, כל אחד וסיבותיו עמו. בנט הודיע כי יתייחס לחקירות ראש הממשלה היום בנאומו בוועידת השלטון המקומי.

מחוץ למערכת הפוליטית, ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר, אהוד ברק קרא לנתניהו לצאת מיד לנבצרות, ואלדד יניב, המוביל חבורה אזרחית אופוזיציונית לנתניהו מזה שנה בהפגנות נגד השחיתות, הבטיח שכבר ביום שישי הקרוב תתארגן הפגנה גדולה, וכי בקרוב תחל התבצרות מול בית ראש הממשלה בירושלים.

נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: קובי גידעון \ פלאש90)
נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: קובי גידעון \ פלאש90)

יאיר לפיד, יו"ר מפלגת 'יש עתיד', המסתמן כעד מפתח בתיק 1000, אמר אמש: "בעקבות חקירת תיק 1000 פנתה אלי המשטרה וביקשה ממני למסור עדות על תקופתי במשרד האוצר. כמו כל אזרח שומר חוק במדינת ישראל מסרתי להם עדות קצרה שנגעה לניסיון להרחיב את "חוק מילצ'ן" ל-20 שנה." לפיד הדגיש כי סירב להעביר את החוק, חרף לחציו של נתניהו, וקרא לו להתפטר: "במדינה מתוקנת אדם שנגדו תלויות האשמות כבדות כל כך, שחלקן הגדול אינו מוכחש, אינו יכול להמשיך לכהן כראש הממשלה המופקד על ביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל".

סיעת המחנה הציוני הגיבה להמלצות המשטרה וקראה לנתניהו "להודיע על נבצרות מיידית". מראשי מפלגות הקואליציה דרשו במחנה הציוני כי אם נתניהו לא יעשה כך, "על ראשי מפלגות הקואליציה לקבל את ההחלטה עבורו". על רקע המתקפה של נתניהו על המשטרה אמרו במחנה הציוני כי הם מגבים "את חוקרי המשטרה, המפכ"ל וכל גורמי אכיפת החוק שלא נרתעו מלחקור ראש ממשלה" והוסיפו כי, "נוכח המתקפה הפרועה נגד המשטרה אנו מגבים הערב את משטרת ישראל והמפכ"ל: המשיכו למלא תפקידכם ביושר".

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון התייחס להמלצות הממשלה ואמר כי "המלצות הפרקליטות בגין עבירות שוחד נגד ראש הממשלה מטילות צל כבד על ראש הממשלה, תפקודו וכושר קבלת ההחלטות שלו". לדברי גילאון על נתניהו "להתפטר או לכל הפחות להודיע על נבצרות כדי לשקם את אמון הציבור בממשלה. כפי שאמר נתניהו עצמו בעבר "ראש ממשלה לא יכול לכהן תחת חקירה". גילאון הוסיף כי בכוונתו לפנות לכל ראשי סיעות הקואליציה ולהציע כי תוקם לאלתר ממשלה חלופית ללא נתניהו. סיעות האופוזיציה מצידן יעניקו 100 ימי חסד לממשלה חדשה".

ח"כ דב חנין בתגובה להמלצות המשטרה: "כשהמשטרה קובעת שראש הממשלה לקח שוחד אי אפשר לדעת אילו עוד קווים אדומים הוא יחצה שכל הכוח עדיין בידיו. ראש ממשלה שחשוד בשוחד חייב להשעות את עצמו מיידית. לנתניהו אין מנדט מוסרי וציבורי לקבל החלטות בנושא כלשהו החל מרגע זה."

בינתיים, בקואליציה

שר האוצר משה כחלון, התייחס הלילה להמלצות בתיקי נתניהו בזהירות: "אני ער לרחשי הציבור, מימין ומשמאל, בנוגע להמלצות המשטרה סביב חקירות ראש הממשלה. החוק קובע כי רק היועץ המשפטי לממשלה רשאי לקבל החלטות בעניין הגשה או אי הגשה של כתב אישום. עד אז אמשיך להוביל ולנווט את הכלכלה הישראלית לרווחת כלל אזרחי ישראל".

במה שנראה כתגובה להתלהמות והשתלחות של חלק מחברי הכנסת של הליכוד במשטרה וביאיר לפיד, אמר כחלון: "אני קורא לכולם – מימין ומשמאל – לחדול מהתקפות על המשטרה ועל מערכת שלטון החוק. יש לתת למערכות לפעול ללא לחצים, לא מימין ולא משמאל, ולפעול באופן מסודר, מקצועי ושקול".

נתניהו וכחלון במליאת הכנסת בזמן ההצבעה בקריאה ראשונה על תקציב המדינה לשנת 2019. 13 בפברואר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
נתניהו וכחלון במליאת הכנסת בזמן ההצבעה בקריאה ראשונה על תקציב המדינה לשנת 2019. 13 בפברואר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) יצא להגנת נתניהו ואמר כי, "אין שום דבר חדש. המטרה סומנה כבר לפני כשנתיים. נורו עשרות חיצים לעבר המטרה בתקווה שאחד מהם יגיע ליעד ולאחר שהפכו כל אבן, בכל פינה בעולם – המשטרה עשתה הכל כדי להשיג את המטרה."

אמסלם לא הסתפק בהגנה על ראש הממשלה, ותקף במילים בוטות את שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, וכינה אותו מעל דוכן מליאת הכנסת "מלשן עלוב", ומאוחר יותר אמר כליו "היית מתאגרף, היית יונית לוי, היית שחקן קולנוע. בילית בבתי קפה בתל אביב כשכולנו רצנו בג'בלאות וגדלנו בעיירות פיתוח".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב בחרה לתקוף את לפיד: "הדבר היחיד שהפתיע אותי היה יאיר לפיד, שלא הצליח להחליף את נתיהו בקלפי, הצטרף למניפי הגיליוטינה ברוטשילד, בעיני זה חמור מאוד". שרים אחרים, כמו כ"ץ, קרא ואקוניס הביעו את אמונם בראש הממשלה, חיזקו את ידיו וקראו לחכות לקביעת היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות.

השר להגנת הסביבה, ירושלים והמורשת זאב אלקין טען כי זהו:"פסטיבל תקשורת מתוזמן היטב סביב פרסום המלצות המשטרה בפריים טיים הוא נסיון מצער להפעיל לחץ לא לגיטימי על המערכת הציבורית והפוליטית, להפיל ממשלת ימין בניגוד מוחלט להוראות החוק."

שותפיו מהמפלגות החרדיות, גפני וליצמן חיזקו את ראש הממשלה. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "לראש הממשלה עומדת חזקת החפות, המלצות המשטרה מבחינת החוק, אינן מעלות ואינן מורידות, ובמיוחד לאור האירועים האחרונים שהיו במשטרה, וכל עוד לא יוחלט אחרת בקרב הגורמים המוסמכים בעניין, ראש הממשלה רשאי להמשיך בתפקידו, זה החוק." סגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן תקף את יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד ואמר, "ח״כ לפיד התגלה הערב בבושתו הציבורית, כשהוא ממשיך גם כעת את ניסיון ה׳פוטש׳ נגד רה”מ, אותו ניסה להוביל כבר ב 2014, בגינו אף הודח מתפקידו הכושל באוצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!