דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלצות המשטרה

תיקי ראש הממשלה / 'חוק מילצ'ן': כך, עפ"י המשטרה, ניסה נתניהו להיטיב עם חברו

בשנת 2008 אושרה תקנה שאיפשרה לתושבים חוזרים ועולים חדשים פטור ממס על הכנסותיהם המופקות בחו"ל לתקופה של 10 שנים | על פי החשד, ביקש המיליארדר ארנון מילצ'ן מראש הממשלה נתניהו להאריך את החוק ל-20 שנים | החוק נתקל בהתנגדות מבקר המדינה

בנימין נתניהו וארנון מילצ׳ן (צילום ארכיון: פלאש 90).
בנימין נתניהו וארנון מילצ׳ן (צילום ארכיון: פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

על פי המלצות המשטרה, שפורסמו מוקדם יותר השבוע, יש להעמיד את נתניהו למשפט באשמת שוחד. הטענה היא שבתיק 1000 קיבל ראש הממשלה מתנות בשוווי מאות אלפי שקלים מהמיליארדר ארנון מילצ'ן, שבתמורה ביקש לחוקק את 'חוק מילצ'ן', שנועד להיטיב עמו. אבל מהו בעצם אותו חוק מילצ'ן? מה היה קורה לו היה מחוקק?

בשנת 2008, לכבוד חגיגות שנות ה-60 לישראל, אושר תיקון 168 לפקודות מס הכנסה, שנתן לתושבים חוזרים ולעולים חדשים פטור מתשלום מס לתקופה של עשר שנים על הכנסותיהם המופקות בחו"ל. בנוסף, פוטר החוק את התושב החוזר או העולה החדש מחובת דיווח על הכנסות אלה. מטרת התיקון במקור הייתה לעודד עליה, ולסייע לישראלים שירדו מהארץ ועשו קצת כסף מחוץ לישראל – לחזור ביתר קלות.

מיותר לציין כי מדובר בהטבת מס משמעותית מאוד, שאינה מסייעת לאלו שפרנסתם בישראל אלא רק לישראלים ויהודים בעלי הכנסות גבוהות מאוד בעלי הכנסות מנכסים מניבים בחו"ל. אם הצעתו של נתניהו לא הייתה נעצרת אצל שר האוצר לפיד, כפי שטוענת המשטרה, ואצל פקידי רשות המיסים, היתה מדינת ישראל הופכת למקלט מס עם תוחלת כמעט בלתי מוגבלת לאותם מיליונרים ישראלים ויהודים.

מבקר המדינה נגד החוק – ניצול לרעה

עיון בפרוטוקולים של ועדת הקליטה שאישרה את התיקון לחוק, מעלה תמונה מטרידה. אנשי משרד מבקר המדינה הגיעו לוועדה באופן חריג ודיברו בגנות החוק, "אנחנו לא נוהגים להשתתף בתהליכים מהסוג הזה, אבל אנחנו היינו עד כדי כך מוטרדים מאספקטים מסוימים של הצעת החוק, ולכן ביקשנו להשתתף בדיון והערנו הערות בשלבים קודמים לדיון. אמר בדיון אליעזר בראונר, מנהל בכיר במשרד מבקר המדינה. "מה שמטריד אותנו זה שבצד העניינים הטובים שהחוק מביא ומציג, הוא גם מאפשר בקלות יתרה תכנוני מס, ואפילו ניצול לרעה שנובעים מזה שאותם עולים חדשים ותושבים חוזרים נמצאים במשך 10 שנים כאן בארץ, הם לא צריכים להעביר את העסקים שלהם לארץ, העסקים מפיקים הכנסות בחוץ לארץ, ולא צריך הרבה דמיון כדי להבין מה יכול להתרחש".

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).
מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).

גם לראש רשות המיסים דאז, יהודה נסרדישי לא היה נוח עם התיקון לחוק. באותו הדיון בוועדת הקליטה אמר נסרידישי כי "במדינת ישראל יש בעיות חברתיות, יש בעיות חוסר, יש בעיות עשירים ועניים. אני חושב, ואני אומר את זה כגובה מס, שאינני מסוגל לתת לאנשים כאלה פטור לכל חייהם כאן, ולשכבות אחרות לא אוכל לעזור דרך מנגנוני המס".

כך המדינה למעשה, אמרה לאותם ישראלים שירדו מהארץ ועשו חייל בעסקים בעולם, שישראל היא המקום להעביר בו את זקנתם. האם לאזרחי ישראל יש אינטרס שאותם מיליונרים יגיעו לארץ בזקנתם? מה מרוויח מכך המשק הישראלי? לא ברור.

על פי פרסומי המשטרה, ביקש נתניהו להיטיב עם ידידו ארנון מילצ'ן על ידי הארכת תוקף הפטור לתקופה של 20 שנה. ההטבה המפליגה שאושרה לתקופה של 10 שנים לא הספיקה כנראה. במצב כזה היה מילצ'ן פטור מתשלום מיסים ומדיווח לרשויות המס הישראליות על הכנסותיו מעסקיו בחו"ל. כמובן שעבור אדם כמו מילצ'ן, שעסקיו מרוכזים בארצות הברית ומגלגלים מאות מליוני דולרים בשנה, מדובר בהטבת מס ששווה הרבה מאוד כסף.

גם סמי עופר

לאורך השנים היו גם נסיונות דווקא למתן את ההטבה המפליגה לתושבים החוזרים, על ידי השארת הפטור מתשלום – אך החלת חובת דיווח. הסיבה המרכזית לכך היא שהפטור מדיווח מייצר פתח להלבנת הון, והופך את ישראל למעיין מקלט מס עבור אותם מיליונרים ישראלים ויהודים החיים בעולם. מבקר המדינה יוסף שפירא נדרש גם הוא לעניין, בדו"ח מבקר המדינה משנת 2014 כותב המבקר כי "הפטור מדיווח שניתן לעולים ולתושבים חוזרים ותיקים על ההון והנכסים שנצברו מחוץ לישראל, אינו עומד באמות מידה בין-לאומיות של שקיפות וחילופי מידע, וכן קיים חשש שבעקבותיו יוחדרו לישראל כספים שמקורם בפשע. כמו כן, ברשות לאיסור הלבנת הון אין פרטים בנוגע לעולים ולתושבים החוזרים הוותיקים שנהנים מפטור מדיווח". המבקר ממליץ לתקן את החוק כך שעל התושבים החוזרים והעולים החדשים תחול חובת דיווח.

מילצ'ן, אגב, הוא לא המיליארדר היחיד שנהנה מתיקון 168. מיליארדר נוסף שזכה להטבה המפליגה הזו הוא סמי עופר, שבשנת 2009 חזר מלונדון לישראל. עופר נפטר בשנת 2011, אך יורשיו ממשיכים ליהנות מהטבת המס המופלגת שהביאה את אביהם לחזור לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!